חדשות    

איילת ניר מעריכה כי הוועדה המוניטרית תותיר את הריבית מחר על כנה

בנק ישראל

איילת ניר, הכלכלנית הראשית בבית ההשקעות "יצירות" שואלת הבוקר - האם בנק ישראל יפחית את הריבית מחר, ומעריכה כי אין מדובר בהחלטה קלה או אחת שהיא ברורה מאליה

בית ההשקעות "יצירות" שואל הבוקר – האם בנק ישראל יפחית את הריבית מחר, ומעריך כי  אין מדובר בהחלטה קלה או אחת שהיא ברורה מאליה. איילת ניר, הכלכלנית הראשית של "יצירות", כותבת הבוקר כי הקונצנזוס הינו שהריבית תישאר ללא שינוי, אך לא מדובר בדעה לה שותפים כולם. יש בקרב הכלכלנים כאלו שחושבים שבנק ישראל יבחר להפחית מחר את הריבית בעשירית האחוז לרמה של 0% או אפילו ב- 15 נ"ב לרמה של 0.05%-.

הגורמים שישפיעו על החלטת הריבית

סביבת האינפלציה: מדד חודש מרץ עלה ב- 0.3 נ"א מעט מתחת לקונצנזוס שעמד על 0.4 נ"א. מדד חיובי לאחר שניים שליליים מאד, וצפי למדדים חיוביים נוספים בחודשים הקרובים, צפויים לתמוך באי שינוי בריבית, שכן המדדים הקרובים צפויים להתחיל ולדחוף את האינפלציה במשק כלפי מעלה, אל מעל לקו האפס בשלב ראשון ואל עבר יעד האינפלציה בהמשך. 1:0 לאי שינוי בריבית.

לידר: "בקרוב יתכן מהלך רכישה מסיבית של מט"ח או אג"ח ממשלתי"

ציפיות האינפלציה: ציפיות האינפלציה לשנה הנמדדות משוק ההון ירדו בחודש האחרון לרמה של 0.5% בלבד, בעוד ממוצע התחזיות של החזאים עלה ל- 1.1%. כיצד ניתן להסביר זאת? – תשובה אחת הינה תקופת מדידה שונה – בעוד התחזית הנמדדת משוק ההון מהווה ממוצע של חודש שלם, תחזיות החזאים נאספות לאחר פרסום המדד, דבר שעשוי ליצור פער בין התחזיות; הסבר נוסף עשוי להיות קשור לקושי למדידת שיעור האינפלציה הנגזר משוק ההון בחלק הקצר של העקום. מאחר ולאחרונה נרשמה עליה בציפיות האינפלציה בשוק, הרי שנראה כי התחזית שפרסם בנק ישראל מוטה כלפי מטה בהשוואה לזו שהיתה מחושבת משוק ההון היום. מאחר ובפני הועדה המוניטרית יונחו הנתונים העדכניים ביותר בעת ההחלטה על גובה הריבית במשק, הרי שהציפיות למדדים חיוביים והעליה בציפיות בשבועיים האחרונים, צפויות למתן את הצורך בהפחתת ריבית נוספת. 2:0 לאי שינוי בריבית.

שער החליפין: מאז ההחלטה האחרונה, התחזק השקל ב- 1.9% כנגד סל המטבעות והוא גבוה במחצית האחוז בלבד מרמתו בעת בה בחרה הועדה המוניטרית להפחית את הריבית המוניטרית ב-15 נ"ב לרמתה הנוכחית. שער החליפין על כן תומך בהפחתת ריבית נוספת. 2:1 לאי שינוי בריבית.

איילת ניר: "בנק ישראל הפחית אתמול את הריבית ב-0.3% – הנתון שאף אחד לא רואה"

הפעילות הריאלית: נתונים שפורסמו לאחרונה מצביעים על המשך צמיחה מתונה במשק. נתוני סחר החוץ לרבע הראשון של השנה מצביעים על קצב צמיחה חיובי של היצוא, אם כי מתון. היבוא, לעומת זאת, מוסיף לצמוח בקצב מהיר (כולל יבוא מוצרי השקעה); סקר אמון הצרכנים מוסיף להשתפר ושיפור נרשם גם בפעילות הכוללת בהערכת המגמות בעסקים; נתוני החשבונאות הלאומיים הצביעו על כי ברבע האחרון של 2014 נרשמה צמיחה מהירה של 7.0% שהיוותה תיקון לקצב הצמיחה הנמוך שנרשם ברבע השלישי; יצוא השירותים עלה במרץ; ורק נתוני המכירות (כרטיסי אשראי ופדיון רשתות השיווק) הצביעו על התמתנות בקצבי הגידול. נתונים אלו אינם תומכים בהפחתת ריבית במשק. 3:1 לאי שינוי בריבית.

שוק העבודה: בבית ההשקעות "יצירות" מציינים כי עליות נרשמו בשכר למשרת שכיר ובמספר משרות השכיר; שיעור האבטלה ירד מ- 5.6% בינואר  ל- 5.3% בפברואר, תוך ירידה של עשירית האחוז בשיעור ההשתתפות בכוח העבודה. 4:1 לאי שינוי בריבית.

המשק העולמי: באירופה נמשכת ההרחבה הכמותית, ויוון מוסיפה לייצר חשש; בארה"ב הנתונים מהשבועיים האחרונים היו פחות טובים ולמרות העליה בשיעור האינפלציה ובליבת המחירים, המשקיעים מעריכים כי העלאת הריבית תתרחש עוד השנה, אך לא ביוני. בסין הפחית הבנק המרכזי את יחס הרזרבות, בפעם השנייה מתחילת השנה, על מנת להגדיל את הנזילות במשק; מחיר הנפט הגולמי שב לעלות לאחר שירד בחודש שעבר, והוא עומד עתה על כ- 63 דולר לחבית מסוג ברנט. לסיכום: הכלכלה העולמית נחלשה בחודש האחרון, אך מחיר הנפט עלה, כך שיש פה שוויון בהשפעה על הריבית.

לאור כל האמור לעיל, מעריכה איילת ניר מ"יצירות" כי הועדה המוניטרית תבחר להמתין עם ההחלטה להפחית את הריבית במשק, ותותיר את הריבית על כנה.