חדשות    

איילת ניר: "ללא תיקון בשער החליפין – בנק ישראל צפוי להפחית שוב את הריבית"

איילת ניר: "כשבוחנים את סעיפי המדד מגלים הפתעות: עליה חדה מהצפוי בסעיף הפירות והירקות, ובנוסף ירידה מפתיעה במדד שירותי הדיור בבעלות דיירים"

"מדד חודש אפריל עלה ב- 0.6% בגבול העליון של התחזיות בשוק ומעט גבוה מהערכות הקונצנזוס (0.5%). כשבוחנים את סעיפי המדד מגלים 2 הפתעות: האחת, עליה חדה מהצפוי בסעיף הפירות והירקות שתרמה למעלה מ- 0.2 נקודות אחוז למדד, והשנייה, ירידה מפתיעה במדד שירותי הדיור בבעלות דיירים (הבוחן חוזים מתחדשים של שכ"ד)", כך מציינים הבוקר בית ההשקעות "יצירות" בסקירה מאת איילת ניר.

ניר כותבת בסקירתה: "בעקבות המדד ספדו חלק מעמיתיי לאפשרות כי בנק ישראל יפחית את הריבית בסוף החודש. האם אכן פחתה ההסתברות להפחתת ריבית בעקבות מדד חודש אפריל?"

להערכת ניר, "העליה במחירי הפירות והירקות עשויה לתקן בחודשים הקרובים, בעוד הירידה בסעיף הדיור עשויה להתברר כתחילתה של מגמה חדשה. אלו לא בשורות טובות בעיני מי המבקש לראות את האינפלציה במשק חוזרת אל היעד ואת המשך הצמיחה במשק. גם היחלשות הכלכלה האמריקאית לא ממש תומכת ביעדים אלו, וגם לא החולשה בנתוני הסחר שפורסמו לאחרונה".

איילת ניר: "בבנק ישראל ממתינים לבחון האם המדדים הקרובים ימשכו את האינפלציה כלפי מעלה"

"אם נוסיף לכך את חזרת שער החליפין של השקל/סל לנקודה בה היה לפני כ-3 חודשים, בעת בה בחרה הועדה המוניטרית להפחית את הריבית במשק (ובכך קנתה זמן עבור היצואנים), הרי שהסביבה המקרו כלכלית בהחלט עשויה לשמש רקע להפחתת ריבית נוספת בסוף החודש", מציינת ניר. להערכתה, "להתפתחות שער החליפין בימים שנותרו עד להחלטת הריבית תהיה חשיבות רבה בקביעת הריבית במשק. ללא תיקון בשער החליפין – בנק ישראל צפוי להפחית שוב את הריבית".

באשר לשווקים העולמיים, כותבת איילת ניר כי "בשבועות האחרונים הפד שוב ושוב מעביר מסר לפיו יש לצאת ממדיניות הריבית האפסית ונראה כי בפד לא ימתינו עד שכל המשתנים המקרו כלכליים יצביעו על הצורך להעלות את הריבית, כי אם יעשו זאת קודם לכן. עם זאת, בכירי הפד צריכים להיות בטוחים כי הכלכלה האמריקאית עלתה על דרך המלך בכל הקשור לצמיחה ולאינפלציה".

"מאחר והמשק האמריקאי מאופיין ב"דיסאינפלציה" על פני "אינפלציה", ומאחר ומשתנים מקרו כלכליים שפורסמו לאחרונה מצביעים על היחלשות של הכלכלה הריאלית ולא על התחזקות שלה, וגם מאחר והפד לא עושה כל שביכולתו כדי לצמצם את פערי הציפיות בינו לבין המשקיעים – יש לצפות  כי הריבית במשק האמריקאי תישאר על כנה ביוני", מציינת איילת ניר.

"יתר על כן, ההערכה של בכירי הפד כי החולשה ברמת הפעילות הכלכלית ברבע הראשון היתה זמנית, עלולה להתברר כשגויה, וביטוי חדש/ישן עשוי להופיע: צפי לשיפור ב'מחצית השנייה של השנה'. במצב כזה, יקשה על הפד להעלות את הריבית ביוני". באשר להחלטה בספטמבר מעריכה ניר כי "נכון להיום, לא ניתן להסיר את האפשרות להעלאת ריבית בארה"ב בספטמבר, במיוחד על רקע השיפור בשוק העבודה, אך ההסתברות לכך פחתה בשבוע האחרון".