חדשות    

איילת ניר מעדכנת את תחזית מדד המחירים לצרכן לשנה הקרובה ל-1.1%

איילת ניר מבית ההשקעות יצירות: "עדכנו את תחזית המדד שלנו ל-12 החודשים הקרובים לרמה של 1.1%"

בית ההשקעות "יצירות" מפרסם היום סקירה מאת איילת ניר, ובה התייחסות לשער החליפין ולהשפעתו הצפויה על האינפלציה.

איילת ניר כותבת בסקירתה: "ביומיים שלאחר מסיבת העיתונאים שערך בנק ישראל, ירד שער החליפין הנומינלי אפקטיבי של השקל אל מול סל המטבעות ב- 2.4% (התחזקות של השקל) ותיקן באופן חלקי בלבד ביומיים שלאחר מכן, ככל הנראה בעקבות התערבות בנק ישראל במהלך המסחר".

"נכון ליום שישי האחרון, שער החליפין הנומינלי אפקטיבי של השקל אל מול סל המטבעות היה נמוך משערו בשני המועדים האחרונים בהם בחרה הועדה המוניטרית להפחית את הריבית במשק: הוא נמוך ב- 2.01% משערו ב-23 בפברואר 2015 (הקו האדום), אז בחרה הועדה המוניטרית להפחית את הריבית מ- 0.25% ל- 0.1%, והוא נמוך ב- 0.3% מרמת השפל האחרונה שנקבעה באוגוסט 2014 (הקו הכתום), אז בחרה הועדה להפחית את הריבית ברבע נקודת האחוז לרמה של 0.25%", כותבת איילת ניר.

ניר מדגישה כי "לירידה החדה בשערו של השקל השפעה על תחזיות האינפלציה של החזאים וצפויה גם השפעה על ציפיות האינפלציה הנגזרות משוק ההון, בשל התמסורת שקיימת בין שוק המט"ח למדד המחירים לצרכן, דרך המוצרים והשירותים הנקובים בדולר".

"התמסורת בין שוק המט"ח למדד המחירים לצרכן מתחלקת ל-2 חלקים: תמסורת מיידית, המוערכת בכ- 5%, ותמסורת המתבצעת בטווח הבינוני יותר ומוערכת בכ- 7%. מכאן שאם יתייצב שערו של השקל ברמתו הנוכחית, הרי שהדבר צפוי לגרוע מהתחזית לאינפלציה הצפויה בשנה הקרובה כ- 0.25%. לאור האמור, עדכנו את תחזית המדד שלנו ל-12 החודשים הקרובים לרמה של 1.1%".