שוק ההון    

אייל דבי על דוחות הראל – לא רלבנטיים; מאמין בהתאוששות בתחום הביטוח

אייל דבי, מנהל המחקר בלאומי שוקי הון

אייל דבי מלאומי שוקי הון מסביר בעקבות הדוחות של קבוצת הפיננסים הראל שהירידה ברווח שם (ירידה דרמטית) היא פשוט לא רלבנטית – "על רקע המשך ירידת התשואות וההפחתות החד-פעמיות, כמו גם התוצאות שפרסמו עד כה יתר החברות, היה צפוי שהרווח בתקופה יהיה מינורי – אולי אפילו שלילי. בפועל, הראל הציגה רווח כולל של 28 מיליוני ש"ח ברבעון השני, המהווים תשואה של כ- 2.3% על ההון", מפרט דבי וממשיך – "הרווח האמור כלל בתוכו מרכיבים והוצאות שאינן שוטפות, כך שאם מנטרלים את אלה, התוצאות בהחלט היו סבירות.

"השוואת התוצאות לרבעון המקביל אשתקד היא מיותרת ואינה מלמדת הרבה, שכן מה שחשוב יותר, זו בחינת התוצאות השוטפות אל מול מחיר המניה – וכאן, כמעט כרגיל, אין כל הלימה. לא צריך לצלול עמוק למספרים, מספיק שהולכים לדוח הדירקטוריון ומנטרלים את ההשפעות הבאות:

השפעת פרסום המלצות וועדת וינוגרד, בעניין טבלאות תוחלת החיים והריבית שמשמשת להיוון – הקטנת הרווח לאחר מס בסכום של 16 מיליוני ש"ח. הגדלת ההתחייבויות הביטוחיות, על רקע המשך ירידת הריבית חסרת הסיכון – הקטנת הרווח לאחר מס, בסכום של 59 מיליוני ₪. הפחתת ערך בגין ירידת שווי פעילות קרנות הנאמנות – הקטנת הרווח לאחר מס, בסך של 18 מיליוני ₪. תוצאות מתואמות: סך ההוצאות החריגות שנרשמו ברבעון השני, מסתכם לכדי סכום מצטבר של 96 מיליוני שקלים – מה שאומר, שהרווח הנקי המתואם מתכנס לכדי 124 מיליוני שקלים. מבחינת תשואת ההון, הרי שזו תקפוץ מרמה מינורית מדווחת של 2.3% לכדי רמה שוטפת של 10% לערך – שזו בהחלט תשואה ראויה, בוודאי ביחס למחיר המניה.

"נקודות נוספות בדוחות: הפרמיות בשייר שנגבו ברבעון השני הציגו צמיחה מרשימה של 5.8%, כאשר מטבע הדברים, הצמיחה הכי חדה נרשמה במגזר ביטוחי הבריאות -שהסתכמה לכדי 6.5%. העניין הוא, וזו נקודה די מטרידה, שהרווחיות בתחום הבריאות נשחקת בהתמדה. כך, למרות הצמיחה בשורה העליונה, ועל אף תוספת נאה מרווחי השקעה, הרווח לפני מיסים על הכנסה התכווץ ביחס לרבעון המקביל בשנה שעברה. הסיבה לכך ברורה, עלייה נמשכת בתשלומים ובתביעות שמגדילות את העתודות הביטוחיות. חשוב לציין, שלמרות שהתופעה מטרידה, היא רחוקה מלהוות הסבר לפגיעה כל כך חריפה במחיר המניה.

"בשולי הדברים: אנחנו מרגישים מעט מוזר, במידה מסוימת סוג של "שיח חרשים", שכן ברור לנו שבעת הזו ניתוח תוצאות הרבעון הוא אחד מהדברים הפחות מעניינים – לפחות את המשקיעים. שרי אלה אינם מוטרדים מהביצועים הנוכחיים, הם מודאגים עד מאד מהמחר. אנחנו בהחלט מבינים, וברור לנו שהסביבה העסקית השתנתה מהותית לרעה, אבל רצינו לומר מספר מילים לגבי עוצמת התגובה. אין כאן הרבה מקום לפרשנות, מחירי המניות מציגים תמונה עסקית ברורה – המשקיעים מעריכים שהרווחיות הביטוחית תהיה בשנים הקרובות אפסית, כך שרווחי החברות ינבעו רובם ככולם מהשקעות – שתחת המגבלות החדשות, כמו גם התשואות הנמוכות, אינן צפויות להיות "מדהימות".

"אז אנחנו רוצים לגעת בדיוק בנקודה הזו: התסריט לפיו חברות הביטוח תהפוכנה למנהלות השקעות בתחפושת של מבטחות, נשמע אולי מעניין, אבל הוא לא רק קיצוני ומוגזם -אין לא גם אחיזה רציונאלית. תראו, היו מקרים ששוק מסוים הלך ונעלם – תחום העיתונות הכתובה, לדוגמא – אבל זה קרה כאשר היה ברור שהמודל העסקי שבור. במילים אחרות, שהביקוש למוצר נפגע בצורה כל כך אנושה, עד שאין בו בכדי לכסות את ההוצאות. זה לא המקרה בתחום הביטוח, שהרי הביקוש  למוצרים רק הולך וגדל, האוכלוסייה אינה הופכת ליותר צעירה והמודעות לגידור סיכונים הולכת וגדלה. אז נכון, הענף כולו נמצא בתקופה מאד לא נעימה – הן רגולטורית והן משינויים בסביבה – אבל זו לא סיבה להספיד את התעשייה! וזה, פחות או יותר, המסקנות המשתקפות כיום במחירי המניות".

אייל דבי על מנורה – לקנות ולשכוח

אייל דבי על כלל ביטוח