שוק ההון    

אייל דבי על כלל ביטוח – חלשה לעומת המתחרות

 אייל דבי, מנהל מחקר ני"ע ישראלים בלאומי שוקי הון, בסקירה נוקבת על כלל ביטוח: 

"כתוצאה מהפרשות נוספות שבוצעו ע"י החברהבגין הירידה המתמשכת בריבית חסרת סיכון לזמן ארוךולנוכח ירידה חדה ברווחי השקעה ובדמי ניהול משתניםעקב ביצועי שוק ההון החלשיםהחברה מדווחת ברבעון ה-1 של 2018 על הפסד כולל לאחר מס בסך של 116 מיליונישקלים…" – כך הסבירה הבוקר חברת כלל ביטוח את ההפסד שרשמה ברבעון הראשון של השנה.

"האמת היא שזה ההסבר הרפלקסיבי והצפוי ברבעון שכזה, שכן כל הסקטור ספג מהלומה מהירידה בריבית וירידות השערים הגורפות בשוקי ההון. עם זאת, אין בפגיעה האמורה – משמעותית ככל שתהיה – בכדי לטשטש את הנחיתות בתוצאות השוטפות של החברה.

"צמיחה חלשה: כפי שאנו טוענים בעקביות, אחת המעלות הכי משמעותיות של חברות הביטוח זו הצמיחה החדה. היא מאפיינת את כל חברות הביטוח, כמעט בכל המגזרים – הן בצמיחת הפרמיות שנגבות והן בגידול הנכסים המנוהלים. עם זאת, אצל כלל ביטוח, לפחות על פי תוצאות הרבעון, הצמיחה בנכסים המנוהלים הייתה זניחה (0.5% מתחילת השנה), כאשר מה שמטריד לא פחות, זו הירידה בפרמיות הנגבות (בשייר, בהשוואה לרבעון מקביל אשתקד). למעט מגזר ביטוחי הבריאות, שהוא התחום הצומח ביותר בענף, הירידה בפרמיות בשייר אפיינה את שני המגזרים האחרים (חסכון ארוך טווח וביטוח כללי).

"הכנסות מדמי ניהול: ירדו בשיעור של 20% בהשוואה לרבעון המקביל. אין חולק שזו תוצאה צפויה, נוכח השפעת הפוליסות המשתתפות ברווחים, אבל השאלה היא מה עוצמת הירידה? רק לשם ההמחשה, נציין שהירידה המקבילה אצל מנורה מבטחים עמדה על פחות מאחוז אחד. נכון, הירידה אצל מגדל ביטוח הייתה דומה.

"הוצאות הנהלה וכלליות: חברות הביטוח פועלות בעת הזו לרסן את צד ההוצאות, כפי שבא לידי ביטוי בתוצאות שפרסמו עד כה חברות אחרות, אבל בדוח של כלל ביטוח נרשמה דווקא עלייה של 10% בהוצאות ההנהלה והכלליות – בהשוואה לתקופה המקבילה (רבעון ראשון של 2017).

"זווית נוספת להשוואה: נכון שכל חברות הביטוח ספגו פגיעה קשה ברבעון הראשון של השנה, אבל אם מסתכלים על מנורה מבטחים ומגדל ביטוח לשם השוואה – שגם הן פרסמו דוחות לתקופה – אזי רואים שהרווח הכולל של מנורה מבטחים אכן קרס, אבל הוא עדיין היה חיובי. מה לגבי מגדל ביטוח? הרווח הכולל אומנם היה שלילי, אך הרווח לתקופה היה חיובי. אצל כלל ביטוח, שניהם היו שליליים – גם הרווח הכולל וגם הרווח לתקופה הציגו הפסדים.

שורה תחתונה: אלו לא רק ההסברים הצפויים והמוכרים – ירידת ריבית ושוקי הון חלשים –  גם הביצועים השוטפים של כלל ביטוח היו נחותים. לפיכך, קיימת הגיון במכפיל ההון הנמוך בו נסחרת המניה – בהשוואה לממוצע בתעשייה – אבל בהחלט ניתן לשאול את השאלה הבאה; האם לפרמיית התמחור ביחס למגדל ביטוח יש הצדקה?