מדריכי השקעות    

כלכלת בית – איך בונים הון משפחתי?

כולנו רוצים לחיות ברווחה כלכלית ובלי דאגות, אבל רבים מאיתנו נקלעים שוב ושוב לתסבוכות פיננסיות, רק בשל חוסר ידע בתחום ■ כיצד מתנהלים נכון עם ההוצאות המשפחתיות, איך נפטרים מהמינוס אחת ולתמיד, ומהו מודל ההשקעה שמתאים למשפחה שלכם? ■ מדובר בתחום חשוב ומרתק המכיל בתוכו ידע רב, שיכול להיות שווה זהב – או לפחות הרבה כסף – והמדריך שלפניכם הוא מקום טוב להתחיל בו

מעודכן ל-10/2021

בניית הון משפחתי והגדלתו היא אחד האתגרים הקשים שעימם מתמודד התא המשפחתי. רבים שואלים איך אפשר לחסוך ולהשקיע עבור המשפחה כאשר צריך להתמודד בדי יום ביומו עם הצרכים הכספיים השוטפים? אז נכון, זה ממש לא פשוט, אבל עם כל הקושי וכל המהמורות שיש בדרך, אתם צריכים לנסות ולהפנות חלק מהכספים שלכם לבניית הון – שהכסף שלכם יעשה כסף. אחרת הסיכוי שלכם לצאת ממעגל ההוצאות השוטפות והמינוס יהיה נמוך מאוד.

הבעיה מתחילה  בחינוך פיננסי לקוי. רובנו לא מבינים בכלכלה, בהשקעות או בבורסה. רובנו מפחדים ממספרים, לא מבינים תשואות, ריביות והשקעות וממש לא רוצים להתעסק בכל אלה ולהקדיש זמן, מחשבה ותכנון לצרכים הכלכליים העתידיים. חלק מאיתנו שואל מה זה כבר משנה מה יהיה עוד 20 שנה? כי אנחנו חיים הרי היום, צריכים לעבור את החודש, לדאוג למורה פרטי לילד, לתכנן את הנסיעה לצימר בקיץ ולארגן בר מצווה בשנה הבאה. הבעיה היא שאם לא תדאגו כבר עכשיו לשנים הבאות, יהיה לכם יותר קשה להסתדר בהן.

אם תצליחו לחסוך באופן שוטף ותשקיעו בתבונה, אתם עשויים לגלות בעוד כמה שנים טובות שהכסף הזה צבר תשואה מרשימה. גם אם ההצלחה בהשקעות לא מובנת מאליה, כי כיום התשואה באפיקים סולידיים נמוכה במיוחד. צריך לחשוב מחוץ לקופסה וגם להיזהר – השקעות עלולות להיות מסוכנות.

ריבית אפסית – האפיקים הסולידיים לא מייצרים תשואה!

הריבית האפסית הקיימת בבנקים זה שנים משליכה על היכולת שלנו לקבל תשואה מכסף שנחסך בבנק. יותר מזה, היא משליכה על ההפרשות והמודלים שהוצגו לנו בתוכניות פרישה ותוכניות ביטוחי המנהלים.  המציאות היא שבבנקים אין תשואה גבוהה בתוכניות חיסכון, ומתכניות הפנסיה וביטוחי המנהלים יקוזזו במהלך השנים בין כ-20% לכ-33% דמי ניהול. התשואות שהוצג לנו לפני כמה שנים בתכניות הפנסיה השונות, התבססו על נתוני ריבית שלא קיימים כיום. פעם, וזה לא היה מזמן, קרנות הפנסיה היו מייצרות בין 5% ל-7% בשנה, ואם שוק המניות היה טוב התשואה הייתה גודלת בכמה אחוזים. כיום, פוטנציאל התשואה נמוך במיוחד.

זאת ועוד – אם נגעתם בכספים האלו, וזה יכול לקרות כאשר עזבתם מקום עבודה ומשכתם חלק מהפיצויים למשל, אתם מאבדים הטבות גדולות בהמשך. כלומר, גם פגעתם בהטבות שלכם, וגם הסכום שיהיה לכם בעתיד או בפנסיה יהיה נמוך יותר.

מכאן, שמצב בו הכספים שיעמדו לרשותכם בפנסיה יהיו נמוכים ממה שחשבתם הוא בהחלט הגיוני. מצב זה יגרום לרבים להיות בלי כספים מספקים לתקופה זו של החיים. אז מה עושים?

מהו  הון משפחתי?

הון משפחתי הוא סך הנכסים והכספים שיש למשפחה, לדוגמא:  דירות, קרקעות, נכסים מסחריים, מניות, אגרות חוב, חשבונות חיסכון ועוד.

ההון המשפחתי מורכב משלושה חלקים: הון שנצבר בדורות הקודמים (ירושות), הון שנצבר בדור הנוכחי והון שייצבר בדורות העתידיים.

השאלה שאנחנו צריכים לשאול את עצמנו היא לכמה הון נזדקק? זה כמובן עניין אישי, כי לכל משפחה, זוג או יחיד יש את ההוצאות שלו. כל משפחה או זוג צריכים להעריך את ההוצאות השוטפות שלו, וגם את ההוצאות חד פעמיות –   חופשות משפחתיות, סיוע לילדים (לרבות סיוע ברכישת דירה), לימודים גבוהים, חתונות, צרכים רפואיים ועוד. חשוב לזכור שתוחלת החיים עולה כל הזמן. זה כמובן דבר חיובי, אבל גם אומר שצריך יותר כסף כדי לחיות. עליכם להגיע עם הון גדול יותר לתקופה שבה כבר לא תעבדו ותייצרו הכנסה, למעט האפשרות להכנסה פסיבית בהשקעות שונות: נניח שכר דירה, תשואה על השקעות בנדל"ן בארץ ובעולם ועוד.

על פי הערכות שונות, ההון משפחתי למשפחה של 5-4 נפשות, כאשר ההורים מגיעים לגיל פרישה, צריך להיות בסביבות שניים-שלושה מיליון שקל, מעבר לפנסיה השוטפת. זה סכום שאמור להספיק לכם (בדרך כלל), אבל סכום שלא פשוט לבנות.

איך ניתן לבנות הון משפחתי או להגדילו?

ישנן ארבע דרכים לבניית הון משפחתי, שעשוי להתבטא בסופו של יום בסכום של מיליוני שקלים:

1. השקעה בניירות ערך ובמניות בפרט – שוק המניות הוא בלתי צפוי בעליל, עם עליות וירידות קיצוניות שאינן מתאימות לאורך הרוח של המשקיע הממוצע. שוק זה דורש מומחיות שיש למעטים. מרבית גופי ההשקעות אינם מצליחים "להכות" את מדדי המניות המובילים, למעט הבלחות חד פעמיות. מכאן, שלרוב האנשים השקעה בניירות ערך עשויה להיות מתאימה אם הם משקיעים במכשירים עוקבי מדדים, שקל יותר לבנות. הרי לא ניתן להכות את המדדים לאורך זמן, וכתוצאה מכך – יש המעדיפים שלא להשקיע דרך מנהל השקעות (קרנות נאמנות, ניהול תיקים ועוד), אלא לקנות תעודות סל עוקבות מדדים או קרנות מחקות (מחקות מדדים). הבעיה היא שכיום התשואה הפוטנציאלית בתיקים האלו היא נמוכה. בכל מקרה צריך כמובן להבין קודם את גודל החשיפה ולפזר את התיק.

2. השקעה בנדל"ן. – השקעה בנדל"ן דורשת בדרך כלל הון ראשוני גדול, שאין למרבית המשפחות.

את התשואה הגדולה על הנדל"ן אפשר לקבל במספר דרכים. זו יכולה להיות השקעה בפרויקטים גדולים ומובילים, כשמבחינת סדר הגודל היא יכולה להיות של מיליוני שקלים או דולרים, או של מאות אלפי שקלים (קניית דירה שנייה להשקעה למשל). בכל אחד מהמקרים נדרשת הבנה ויכולת לנהל אותה לאורך שנים רבות כדי להשיא תשואה סבירה. ברוב המקרים, התשואה לא תהיה בסדר גודל של מיליוני שקלים שיאפשר למשפחה שקט כלכלי לאורך שנים.

3. בניית עסק בעל ערך מוסף שנוכל למכור בעתיד – "אקזיט".

4. זכייה בפיס 😛

אז מהו הפתרון הריאלי?

לזוג שכירים ממוצע או לעצמאיים שיש להם מאות אלפי שקלים בודדים, ומעוניינים לבנות לעצמם הון משפחתי שיגיע למיליוני שקלים, הפתרון עשוי להיות השקעה ביחד.

השקעה ביחד היא בעצם השקעה עם שותפים שמעמדם זהה לשלכם, כאשר במשותף יש לכם סכום גדול. יש מודלים כאלו במקומות רבים – השקעה בקרנות מניות, קרנות הון סיכון, בהשקעות נדל"ן בארץ ובחו"ל ועוד. בדרך זו, אתם יכולים למשל להשקיע 200 אלף שקל מתוך קרן של 10 מיליון שקל, ויש לכם 2% מנכסי הקרן. הקרן בונה ויוזמת השקעה בנדל"ן במקום מסוים, ואחרי שהפרויקט נמכר מתחלקים ברווחים ומחזירים את השקעה. אתם בעצם שותפים בעסק, וזה יכול להניב תשואה טובה ביחס לאלטרנטיבות ההשקעה האחרות. בכל מקרה חשוב שתבדקו היטב לאן אתם נכנסים.

כאן, נציג לכם את  Yazamnoo  – מודל השקעה  שמאפשר לכל אדם השקעה בקנדה, של החל מ-75 אלף שקל. ההשקעה היא כחלק מקבוצת משקיעים בפרויקט נדל"ן יזמי למגורים, משלב הקרקע ועד למפתח. מדובר בפרויקטי נדל"ן גדולים, המתבצעים בשותפות עם חברות הבנייה והיזמות הגדולות בקנדה. הפרויקטים הם בעלי פוטנציאל להשיג תשואות שנתיות דו ספרתיות יוצאות דופן, המושגות בדרך כלל על ידי חברות יזמות ומשקיעים גדולים בלבד.

רק לפני שאתם קופצים ומשקיעים – צריך להשקיע זמן להבנה, לבדיקה ולהחלטה. אתם צריכים להפנים שכדי לייצר תשואות גבוהות מאד, נדרש להשקיע לאורך זמן. כמו כן, צריך לזכור שבכל השקעה יש סיכון, ולכן הבדיקה שלכם חיונית – בדיקת האנשים, בדיקת הניסיון של הגוף, בחינת התשואות בעבר ועוד.

חשוב להבין שתשואה היא לא משהו מובטח. אמנם יש תחשיב של התשואות הצפויות (בתכניות העסקיות), אך למרות שהן מלוות ונבדקות על ידי המומחים, הן תלויות שוק ואינן מובטחות.

אז איך זה עובד?

הבנת השיטה היא המפתח להשקעה. הפרויקט הספציפי פחות רלוונטי, כי המודל הזה מועתק מפרויקט לפרויקט.

אתה משקיע סכום קטן כחלק מקבוצה, כאשר הסכום המצטבר של הקבוצה הוא גדול ומשמעותי עבור חברות היזמות. המשקיע שותף בקרקע או נכס, כחלק מקבוצה, ונהנה מרווח יזמי ללא קשר לגובה האחוזים שמחזיקים בהם. כל משקיע בקבוצה, מהקטן ביותר ועד הגדול ביותר, מקבל באחוזים את אותו החזר בדיוק על השקעתו.

ההשקעה מנוהלת על ידי חברה בעלת ניסיון של שנים רבות בניהול פרויקטים מסוג זה, ורקורד מוכח. אנשי מקצוע בוחרים חברת בנייה מובילה למגורים לבניית הפרויקט ולשותפות בו, ואז רוכשים יחד איתה ועם קבוצת השותפים את הקרקע המוגדרת למגורים בלבד. חברת הבנייה דואגת לכל הבדיקות והאישורים המקדמיים ולתכנון המבנה, ומוכרת בדרך כלל לפחות 70% מהדירות טרם תחילת הבנייה. לאחר שמכרה מראש כ 70% מיחידות הדיור, חברת הבנייה תדאג לקבלת הלוואת בנייה מהבנק.

החברה המנהלת דואגת ליישום הפרויקט לפי התכנית שהוצגה בפני המשקיע, בשקיפות מלאה.

מהם היתרונות בהשקעה?

הלקוח מחליט באופן אישי באיזה פרויקט להשקיע.

הלקוח מחליט באופן אישי על גובה ההשקעה, החל מ-75 אלף שקל ומעלה.

תקופת ההשקעה מפורטת בהצעה ללקוח. היא עומדת על 36 עד 60 חודשים, בתלוי בגודל הפרויקט.

הכסף נשאר בחשבונו של המשקיע עד להשקעה בפועל.

הכסף מועבר לחשבון נאמנות של הפרויקט על ידי הלקוח ישירות.

הכסף מושקע יחד, כאשר לכל משקיע יש חלק יחסי בפרויקט על פי מספר היחידות שרכש

כל המשקיעים מקבלים אותו החזר באחוזים.

המשקיע שותף בקרקע יחד עם חברת בנייה מובילה (תעודת מניה)

הקרקע מוגדרת למגורים בלבד

מכירה מוקדמת של 70% מיחידות הדיור

מעל 95% מהמשקיעים הם משקיעים מקומיים קנדיים.

האם הקרן גובה דמי ניהול על הכסף שהשקענו?

לא. הקרן אינה גובה דמי ניהול שנתיים מהמשקיע, אלא אחוז מוסכם מהרווח בתום ההשקעה, מעל תשואה שנתית מוסכמת מראש.

לסיכום – ההשקעה בנדל"ן עשויה להיות כדאית, אבל צריך לבחון אותה בזהירות. השקעות כאלו עשויות להואיל לכם בעידן של ריבית אפסית, ובכך אולי לאפשר לכם לייצר תשואה ולבנות את ההון שלכם. בשנים האחרונות, השקעה בנדל"ן בקנדה דרך הקרן הזו ייצרה תשואות שנתיות פוטנציאליות דו ספרתיות, הרבה יותר מהתשואה על הפנסיה שלכם.

 

למידע נוסף  – אם תרצו לשאול, להתייעץ, להירשם למועדון החברים, –  היכנסו לאתר קרן יזמנו

יודגש כי בכל פרויקט מוגבלת ההשקעה עפ"י חוקי ניירות הערך ל-35 משקיעים בלבד.


המדריך בחסות – קרן 35 בע"מ, המספקת פתרונות להשקעה בנדל"ן בקנדה