שוק ההון    

איך ברוקלנד עקפה את שטרי הנאמנות

ברוקלנד
מעודכן ל-01/2019

יזמית הנדלן חייבת 150 מיליון דולר למחזיקי האג"ח, אך  בארבע שנים שילמה  סכומי עתק להנהלה ומכרה שני נכסים כדי לעקוף את שטר הנאמנות. מה ההסברים שלה?

בתגובה לבקשת רשות ני"ע חשפה ברוקלנד, יזמית הנדל"ן,  את העלויות הגבוהות של ההנהלה ובכירים בחברה מתמורת כספי האג"ח שגייסה.  החברה העריכה שלא תוכל לפרוע את החובות שלה, לכן קרסו איגרות החוב שלה בבורסה והתשואה עבורן עלתה למספר תלת-ספרתי. עם זאת הצליחה לגייס באג"ח 283 מיליון שקל, שמתוכם נותרו 150 מיליון שקל לפירעון.

ברשות ני"ע דרשו להבין למה הוצאות הנהלה מהאג"ח שגייסה החבר לא היו למעשה חלוקת דיבידנד והסבר על נכסים שמכרה המפרים לכאורה את הוראות שטר הנאמנות. ברוקלנד ביצעה בת"א שתי הנפקות של סדרות אג"ח ובמסגרת ההנפקות נקבע כי הכספים שיגויסו יועברו לחברת אג"ח 1 (בהנפקת סדרה א') ולחברת אג"ח 2 (בהנפקת סדרה ב'), כנגד שעבוד מלא על מניותיהן ומניות הנכס שבבעלותן. נוסף על כך, בהתאם להוראות שטרי הנאמנות, התחייבו חברת אג"ח 1 וחברת אג"ח 2 שלא לשעבד את רכושן ואת החברות הבנות שלהן לטובתן מימון בנקאי אחר.

איך ברוקלנד פתרה את המגבלה? מכרה את חברות הנכס מידי חברות האג"ח לחברות אחרות בקבוצה, שעליהן לא חלה המגבלה. לדברי החברה, זה נעשה עוד ב-2015 לפני ההנפקה השנייה, כלומר הייתה ידועה למשקיעים זה זמן רב.

ואיך הסבירו את השימוש בגיוסי האג"ח להוצאות הנהלה? הם הסבירו כי המחזור העסקי של פרויקט בניה ארוך מאוד ממחזור ההוצאות השוטפות של התאגיד המדווח, וכספי האג"ח שגויסו  אמורים לשמש להוצאות שוטפות בטווח הקצר. עוד הסבירו כי רווחי חברה בטווח הארוך מפרויקטים נוספים ישמשו להחזרת החוב..

הוצאות ההנהלה מורכבות משירותי ניהול, 60% שהם 120 אלף דולר בחודש. ו-40% שכר טרחה לגורמים שונים.ז מאז 2014 ועד 2018 הוצאות ההנהלה עמדו על 6.2 מיליון דולר. הוצאות אחרות מסתכמות ב 4.16 מיליון דולר. .

המשבר בברוקלנד; הצד של בעל השליטה

ברוקלנד – רווח גולמי של 3% ; ההאטה בשוק המגורים בברוקלין

בוקר טוב מידרוג – מורידה דירוג לאול-יר רק אחרי שהאגרות חוב קרסו