אחזקת דירה    

איך להימנע מתקלות בדודי שמש

David Monniaux - נוצר על ידי CC BY-SA 3.0

החורף מעורר שוב את הצורך בדוודים ואיתם את התקלות השונות, הדוד לא מחמם, הקולטים מתפוצצים, יש חלודה. איך אפשר למנוע את הבעיות מראש?

החורף הגיע וכבר אי אפשר לסמוך על השמש החמה שתספק לנו מים חמים כשחוזרחים מהעבודה או מפגישה, ויש צורך בדוד שהוא גם חשמלי שיספק צורך זה. אבל צרכנים מתלוננים על דברים רבים בנוגע לדוודים. הדוד מקצר, הדוד לא מחמם, הקולטים לא מחממים אפילו בקיץ, העסק מסרב לתת החזר על דוד לקוי או סיפק מוצר שונה מההזמה, הקולטים מתפוצצים,  יש נזילה,יש חלודה, התיקון לא יעיל. יש כמה פעולות שאפשר לעשות מראש כדי להימנע מתקלות בדוודים.

גודל הדוד

אז מה אנחנו צריכים לדעת לפני שקונים דוד שמש? נפח הדוד צריך להתאים לגודל המשפחה. כדי לחסוך אנרגיה. משפחה בת 2-4 נפשות  יכולה להסתפק בדרך כלל בדוד בנפח 120 ליטר, ומשפחה בת 6-8 נפשות דוד  – בדוד בנפח 200 ליטר. אם אתם גרים לבד, הסתפקו בדוד קטן. זמן החימום צריך להית בחורף שתי דקות לליטר. כמובן הדוד צריך להיות מותקן בעמידה. כדי שהמים החמים לא יעורבבו עם הקרים ובירח החום.

תו תקן ואחריות

בקנייה חשוב לוודא שיש תו תקן לדוד ולקולט עם חתימה של מכון התקנים כולל שם הדגם. בהתקנה חשוב לבדוק שלמתקין יש תו תקן ספציפי להתקנת מערכות שמש ממכון התקנים. כמו כן חשוב לבדוק את תעודת האחריות של היצרן או של היבואן. לפי החוק האחריות לתקופה של חמש שנים לפחות לגבי האוגר והקולט ולפחות שנה לגבי גוף החימום. מובן שעדיף מוצר עם יותר שנות אחריות

נקו את האבנית

,אם יש מאיץ חום, הוא עשוי גם להאיץ את האבנית ולהאט את ההספק ולגרום לקצרים, לכן נקו את האבנית פעם בשנתיים. דוד תקני   חייב להיות מצופה בציפוי פנימי מאמייל, מלט או אפוקס, אחרת יזרמו בו מים חלודים.

אם הצטברה אבנית על גוף החימום,יש להחליף את גוף החימום. אבל אם לחץ המים החמים נמוך מלחץ הקרים, האבנית היא כנראה בקולטים ויש לנקות אותה.

התקינו טיימר ווודאו גובה הטמפרטורה

חשוב לוודא גם שהקולטים עמידים לטמפרטורות קרות במיוחד. משום שאם הם לא עמידים בהן, הם עשויים להתפוצץ. גם דוד צריך להיות מותקן גבוה יותר מהקולטים, כדי ליצור תחלופת מים. המרחק המינימלי בין דוד לקולטים או לקולטים אחרים צריך להיות לפחות שני מטרים. רצוי  כי בעת ההתקנה יותקן ברז שיאפשר את השטיפה של הקולטים. התקינו טיימר שימנע מצבים בהם הדוד ידלוק לשעות רבות ותיפגע יעילותו. כדי למנוע כוויות הטמפרטורה צריכה להיות שישם מעלות.

פרקו שסתום ביטחון

ודאו שמותקן שסתום ביטחון כדי למנוע לחץ עודף.  מומלץ  לפרוק את השסתום כל שישה חודשים כדי  שלא ייתקע . כדי לנקות משקעים בקולטים  מומלץ לפתוח את הפקקים שבתחתית הקולטים מדי שנה, לאחר סגירת הברז המוביל לקולט וניקוז המים, זה ינקה את הקולטים מבוץ שהצטבר. שטפו פעם בשנה במברשת ובעדינות את הזכוכית על הקולט כידי לשפר את יעילותם.