מדריכי השקעות    פיקדונות    

איך להשקיע בדולר?

הדולר מתחזק לאחרונה. אחרי תקופה ארוכה של דשדוש, חולשה מול השקל ופלירטוט עם רף ה-3 שקלים לדולר, הדולר נסחר סביב יותר מ-3.4 שקלים (נכון למאי 2022). ממה זה נובע? המלחמה באוקראינה והתחזקות האינפלציה, בעיקר בארה"ב, שגרמה לפדרל ריזרב לפתוח במהלך של העלאות ריבית ולהצהיר על כוונה לצמצם את המאזן שלו, מעוררות חששות ואי ודאות, ובמצבים של אי ודאות הדולר, שהוא המטבע של המדינה שנחשבת לחזקה בעולם, מתחזק. לזה יש להוסיף את האלמנט המקומי – השקל שלנו היה חזק מאוד בשנים האחרונות, אבל האם זה ימשיך? כלכלה מקומית חזקה משמע שקל חזק, חולשה שלנו ביחס לשוק האמריקני משמע היחלשות השקל והתחזקות של דולר. זה לא מדע מדויק, יש השפעות והשלכות מכיוונים שונים ומשונים, אבל זאת הלוגיקה הפשוטה, ובהינתן יחסי הגומלין האלו בין המטבעות, לאלו שמעוניינים להשקיע בדולר, או במוצרים מבוססי דולר יש מספר אלטרנטיבות. עם זאת, חשוב להבהיר ולהדגיש – ההשקעה בדולר עשויה להיות סוג של הימור, כלכלנים בעלי שם נופלים כל פעם מחדש בניסיונות לחזות את כיוון המטבע – ראו הוזהרתם. 

ואם אתם בכל זאת בעניין – אז ראשית כדאי לכם לקרוא את מדריך ההשקעה במט"ח, והנה כמה רעיונות השקעה: 

אפשר לעשות זאת דרך פיקדונות בבנקים לרבות פיקדונות מובנים (סטרקצ'רים) שצמודים לדולר. באתר תוכלו למצוא פרק גדול על פיקדונות ובו ריכוז של הצעות הבנקים.  

מעבר לכך, ניתן פשוט לרכוש דולרים, אלא שאז יש עלויות יחסית גדולות של המרות מטבע כשהריבית הדולרית השוטפת שמקבלים על הדולר היא נמוכה מאוד.

אפשרות נוספת היא לרכוש איגרות חוב צמודות לדולר – יש אגרות חוב קונצרניות (של חברות) רבות שצמודות לדולר ונותנות תשואה שתלויה בסיכון הספציפי של החברה. אלא שאז אתם צריכים להבין בשוק ההון ולהכיר היטב את החברה הספציפית ואת איגרות החוב שלה.

אפשרות נוספת היא לרכוש קרנות נאמנות שמשקיעות באפיק הדולרי – מי שמעוניין בחשיפה נוספת מעבר לחשיפה לדולר, יכול לדוגמה להשקיע בקרנות שחשופות לשוקי המניות בחו"ל או לאיגרות חוב בחו"ל, ומי שמעוניין להקטין את החשיפה ולהיות חשוף רק לדולר יכול למצוא גם קרנות נאמנות סולידיות כאלו.

דרך אחרת היא תעודות סל שנסחרות בבורסה המקומית ועוקבות אחר שער הדולר (חלק מקבוצת תעודות הפיקדון). זאת דרך נוחה, מכיוון שאין צורך בהמרת מטבע, אם כי ברכישת תעודות סל יש עמלות (עמלות קנייה ומכירה) וכן יש פער בין המחיר ההוגן של התעודה למחיר בשוק (הציטוט בשוק) שלרוב מגלם הפסד / עמלה יחסית נמוכה.

בין תעודות הסל על הדולר הנסחרות בבורסה ניתן למצוא את תעודות הסל תכלית דולר, פסגות סל דולר, קסם דולר ומיטב סל דולר.

מעבר לכך, ניתן לרכוש תעודות סל בשוק המקומי עם חשיפה דולרית וחשיפות נוספות – לדוגמה לשווקים בארה"ב. יש מספר לא מועט של תעודות כאלו, אלא שאז כאמור יש סיכון שהוא מעבר לסיכון המטבע.

תעודות סל ניתן גם לרכוש בבורסות חו"ל (ETN) וכן ניתן לרכוש קרנות סל (ETF). שני המכשירים האלו דומים יחסית, רק שקרנות הסל הן המכשיר הדומיננטי יותר בחו"ל (בעיקר בגלל שאין את סיכון המנפיק), ובשניהן יש מגוון של מוצרים צמודי דולר, לרבות קרנות ותעודות סל על איגרות חוב ממשלתיות, קונצרניות ועוד.

עד כאן למי שמעוניין במידע מלמעלה. אם אתם רוצים לדעת בפרוטרוט איך להשקיע בדולר – תוכלו לקרוא את המדריך הרחב שלנו על השקעה בדולר, וגם את מדריך המט"ח, לרבות מסחר שוטף במט"ח.

שער הדולר וחישובי הצמדה לדולר