מוצרי מזון    

איך לחסוך בקניות בסופר? כמה טיפים שיעזרו לכם לחסוך מאות שקלים בחודש (ויותר)

מעודכן ל-11/2021

איך לחסוך בקניות בסופר?

המשפחה הישראלית הממוצעת נכנסת לסופר פעם בשבוע לפחות. הבעיה מתחילה כשאנחנו לא יודעים איך נצא מהסופר, והכוונה בעיקר לאיך נצא ממנו מבחינה כלכלית. הרכישות בסופר הן חלק בלתי נפרד ומרכזי מאוד מההוצאות החודשיות של משפחה, שמסתכמות באלפי שקלים בחודש ועשרות אלפי שקלים בשנה. לכן, ברור מדוע כל משפחה תרצה לדעת מה היא יכולה לעשות כדי להקטין את הבור הכלכלי שנכנסים אליו בכל ביקור בסופר. החדשות הטובות הן שיש לא מעט דברים שאתם יכולים לעשות, שהופכים להכרחיים על רקע עליית המחירים של השנים האחרונות ויוקר המחיה הכללי בישראל.

השוואת מחירים

הדבר הראשון שניתן לעשות כדי לחסוך הוא לדעת לאיפה בדיוק להגיע כדי לקנות את המוצרים בזול. הבעיה היא שאי אפשר למצוא לזה תשובה חד משמעית. למרות שיש רשתות שנתפסות כזולות יותר וכזולות פחות – למשל, רמי לוי שיווק השקמה נתפסת כרשת זולה בעוד שמגה ושופרסל נתפסות כיקרות – בפועל יש הבדלים רבים בין הסניפים השונים של אותה רשת, ובעיקר בין המוצרים. רשת אחת עשויה להיות זולה יותר מהמתחרות במוצר או בקו מוצרים אחד, אבל דווקא יקרה יותר באחרים.

מומחי צרכנות יטענו בפה מלא כי אין רשת זולה, אלא סל קניות זול. לכל סל קניות יש חוקים משלו, כשהאטרקטיביות שלו תלויה במוצרים הספציפיים ובמצב ברשתות השיווק ובסופרים בנקודת זמן מוגדרת. אנחנו לא מצפים שבאמת תעברו בין חמישה סופרים שונים לבניית סל הקניות שלכם  – כי הזמן שלכם (והדלק) שווים לא מעט כסף – אבל שכן תפעילו שיקול דעת על פי הניסיון הצרכני שלכם. נסו לזכור מחירים או אפילו לרשום אותם לעצמכם, כך שלאחר כמה חודשים תוכלו פחות או יותר לדעת מהם הסניפים שנוטים להיות זולים יותר כשמדובר במוצרים שאתם נהגים לקנות, או אילו מוצרים הם יקרים בסניפים מוגדרים. זאת ועוד, כיום אפשר להשוות את המחירים של סל מוצרים ספציפי באמצעות אתרים דוגמת MySuperMarket, כך שאת הבדיקה אפשר לבצע מהמחשב בבית עוד לפני שיוצאים לדרך. פרטים נוספים על MySuperMarket תמצאו כאן.

תאריך תפוגה, כמות ומה שביניהם

כשקונים בסופר, חייבים לחשוב על הרגלי השימוש בבית, ולבצע את הקניות רק על פיהם. תאריך התפוגה של המוצר הוא אחת הסוגיות החשובות והבעייתיות ביותר שיש. עם יד עם הלב, כמה פעמים בזמן האחרון זרקתם לפח מוצרים שקניתם במיטב כספכם רק כי התאריך שלהם עבר? זה קורה לכולנו, אבל אפשר להקטין לזה את הסיכויים בצורה משמעותית. לגבי כל מוצר, ובעיקר כשמדובר על מוצרי החלב, בדקו את התאריך – בדרך כלל הסופרים ורשתות המזון יעמידו בקדמת המדף את המוצרים שתאריך התפוגה שלהם קרוב יחסית, אותם מומלץ כמובן שלא תקנו. אל תתעצלו לעבור חפיסה-חפיסה ולהשוות בין התאריכים כדי לבחור בתאריך התפוגה המאוחר ביותר שיש. אם אתם סבורים שגם התאריך הרחוק ביותר הוא גבולי, וזה עלול לקרות בגלל שלא תמיד החנויות מחדשות את המלאי שלהן במועד, פשוט אל תקנו אותו. לפעמים ברשת מתחרה תמצאו את המוצר עם תאריך תפוגה מאוחר יותר, ולפעמים הוא יוכל להמתין לקנייה הבאה שלכם.

מכשול נוסף הוא הכמות של המוצר הספציפי. לא מעט מוצרים מוצעים באריזות חיסכון, שאמורות להוזיל את הרכישה פר מוצר בודד: למשל, מאגדת של מעדני חלב. כשרוכשים מוצר כזה צריך לשים לב לשני דברים. ראשית, שהמחיר של המאגדת הוא באמת יותר משתלם מאשר רכישה של מספר פריטים בודדים. רשתות המזון והשיווק טומנות לצרכנים לא מעט מלכודות מהבחינה הזו, כך שחובת הבדיקה היא עליכם. זה יכול להיות מפתה לרכוש מאגדת של שמונה מעדני יוגורט ב-22 שקל, למשל, אלא אם בודקים ומגלים שהמחיר הנוכחי של יחידה הוא שניים וחצי שקלים, ולכן ברכישה של שמונה יחידות בנפרד הייתם מגיעים ל-20 שקל בלבד. סיכון אחר הוא שרכישה של מאגדות, ובכלל מספר פריטים של אותו מוצר, תגדיל את הסיכויים שלא תסיימו את כולם בזמן, ואז הם ייזרקו לפח.

אין אדם שיודע יותר טוב מכם באיזו מהירות המוצרים "מתחסלים" אצלכם בבית. את המידע הזה אתם צריכים להמיר להחלטות נכונות לגבי הכמות, תאריך התפוגה וכן הלאה. בבית בו כל אחד מבני המשפחה שותה כמה כוסות קפה עם חלב ביום, יחד עם דגני בוקר, זה יכול להיות חכם או הכרחי לרכוש כמה קרטונים של חלב, או אריזת חיסכון. בבית בו צריכת החלב מינימלית, הרכישה צריכה להיות מינימלית גם כן. אם אתם רואים שיותר מדי פעמים אתם משליכים מוצר מסוג מסוים לפח, סביר להניח שאתם עושים משהו לא נכון.

זהירות, מבצעים

אחד האויבים הגדולים ביותר של הכיס שלנו הוא רכישה לא מתוכננת של מוצרים רק כי הם "קורצים" לנו עקב סיבות שונות ולעיתים משונות. זה מתחיל עם הפיתוי לרכוש מוצרים שבמבצע פשוט בגלל שהם במבצע. צריך לזכור שאולי המחיר היחסי של מוצרים במבצע עשוי להיות זול ביחס למחיר הרגיל שלהם, אבל עדיין נדרש לשלם על כך כסף. אם אתם מבצעים רכישה של פריטים לא הכרחיים, רק בגלל תג המחיר שלהם, אתם עלולים לראות איך ההוצאות החודשיות שלכם עולות בצורה משמעותית. כן אפשר לנסות מדי פעם מוצרים שמוצעים במבצע כדי לדעת אם לקנות אותם בעתיד, אבל מומלץ לחשוב בכל פעם עד כמה המוצר הזה נחוץ באמת, והאם יהיה סיכוי לרכוש אותו בעתיד. זו בדיוק הסיבה שמבצעי הקופה של הרשתות הם "מסוכנים" כל כך. הם מונחים מולנו בשלב שאנחנו הכי "פגיעים" – כשהארנק שלנו כבר ביד – ולכן הסיכוי לרכוש אותם גדל אם לא מפעילים שיקול דעת צרכני. שוב, אין לנו שום דבר עם מוצרי הקופה, שיכולים להיות משתלמים ואטרקטיביים מאוד. הבעיה היא שרוכשים אותם רק כי זה קל ונראה זול, ומגלים לאחר מעשה שזו הייתה טעות.

המלצה מועילה אחרת היא לא להגיע לסופר כשרעבים. מחקרים שנערכו בנושא במהלך השנים מצאו שהאטרקטיביות של מוצרי מזון המונחים על המדף עולה אצלנו פלאים כאשר אנחנו מגיעים לסופר רעבים. בנוסף, הרעב עלול לגרום לנו לרצות לסיים את הקניות מהר כדי להגיע הביתה ולאכול, והתנהלות מהירה ופזיזה לא הולכת לרוב יד ביד עם צרכנות נבונה. אתם יכולים לתזמן את הקניות לשעות שאחרי הארוחות המרכזיות, או אפילו לאכול משהו קטן לפני הביקור בסופר.

קניות עם ילדים (או: הקושי להגיד לא)

עוד שאלה שאתם צריכים לשאול את עצמכם היא אם לקחת אתכם את הילדים לקניות בסופר. לפעמים אין ברירה, למשל אם אין לכם מי שישמור על הילדים, ולפעמים זה גם יכול להיות נחמד להסתובב עם הילד ולקנות לו את מה שהוא רוצה. אבל מבחינה צרכנית נטו, זה עלול לעלות לכם ביוקר מבחינת עלויות הרכישה, כך שאנחנו ממליצים לכם לצמצם את הביקורים בסופר עם הילדים למינימום האפשרי. הילדים הרי לא שמים בדרך כלל לב למחירים ולא מפעילים שיקולים צרכניים דוגמת אלה שאתם צריכים להפעיל. הם עשויים להצביע על לא מעט מוצרים, למשל שוקולדים או ממתקים, ולאלץ אתכם לעמוד מול דילמה משמעותית: להגיד לילד "לא" ולהסתכן בבכי או בכעס מצידו, או להוסיף את המוצר בהשלמה לסל הקניות ובכך לייקר אותו. רשתות השיווק והסופרים עושים מצידם מאמצים רבים למשוך ולפתות את הילדים, עם מוצרים אהובים הנמצאים בדיוק בגובה העיניים שלהם, אריזות מרשימות ומוצרים ממותגים, מה שעלול להפוך את משימת הקנייה החסכונית למורכבת עוד יותר עבורכם.

אם אתם קונים עם ילדים, כן חשוב שתציבו להם גבולות. אתם יכולים להקצות להם למשל שני חטיפים מלוחים וחפיסת שוקולד אחת, ולתת להם לבחור אותם. ככה גם תהפכו אותם לשותפים בקנייה ותלמדו אותם משהו על צרכנות נבונה, וגם אתם צפויים לרצות אותם פחות או יותר. עדיין יכול להיות שהילד שלכם יצביע על מוצרים אחרים שלא תרכשו עבורו, אבל הרי אין לזה סוף.

לא קונים בלי רשימת קניות

מומלץ מאוד לצאת לקניות בסופר מצוידים ברשימה שמפרטת מה צריך לרכוש, ובאיזה כמות. את הרשימה רצוי שלא להכין רק על סמך הזיכרון, אלא לאחר בדיקה שמבצעים בבית לפני היציאה לסופר. לגבי כל פריט בדקו מה המצב שלו בבית מבחינת הכמות שנשארה, ומה התאריך שלו: אם יש לכם כבר שלוש חבילות אורז, אולי כדאי לכם לחכות עד שתעשו בהן שימוש לפני שאתם רוכשים חדשות, גם אם אורז זה בגדול משהו שאתם משתמשים בו. תמיד יכול להיות שתשכחו להכניס לרשימה דברים, אבל כשמנסים כמה שיותר להיצמד אליה יכולים לחסוך. מומלץ להיות עם האצבע על הדופק גם לגבי סכום הרכישה, אותו מחשבים רבים בצורה כללית: כי הרי לא תמצאו ישראלים רבים שמסתובבים בסופרמרקט עם מחשבון. כן תוכלו להיעזר בטלפון החכם שלכם, עם אפליקציות שבאמצעותן ניתן להרכיב רשימת קניות – בין אם מטעם רשתות השיווק ובין אם של גורמים חיצוניים. יש אפליקציות שמציגות מחירים כלליים של המוצרים – דוגמת אפליקציית "קניינית" – אבל זה לא מובן מאליו שהמחיר שמופיע לכם באפליקציה הוא זה שבו תיתקלו גם בסניף. באפליקציות של רשתות השיווק הדמיון בין המופיע באפליקציה למצב בפועל הוא גדול יותר, אך גם כאן צריך לקחת בחשבון שיש פתח לטעויות, ולבדוק כל מוצר לפני שמוסיפים אותו לעגלה.

עצה צרכנית אחרת שיכולה להתאים ללא מעט אנשים היא פשוט להגדיר תקציב מקסימלי לרכישה בסופר, או אפילו סכום חודשי שאותו מנסים שלא לעבור על הקניות. הכנסת הדברים לתוך המסגרת יכולה למנוע מכם לקבל החלטות שאינן נכונות לכל אורך הדרך, ולהפוך את הרכישות שאתם מבצעים לאחראית יותר. אם אתם מתקרבים לרף 500 השקלים שהקדשתם לרכישה מסוימת, סביר להניח שתהיו בררנים הרבה יותר לגבי המוצרים שאתם מכניסים לעגלה. מן העבר השני של המשוואה, רצוי שלא תנסו להגיע לרף העליון בכל מקרה. נניח שהגדרתם רכישות ב-800 שקל, קניתם את כל מה שאתם צריכים וגיליתם שהסכום שלכם עומד על 720 שקל. אתם ממש לא חייבים לחזות למדפים ולחפש בכוח מוצרים שישלימו את 80 השקלים שהגדרתם בהתחלה. תמיד אפשר להשאיר בצד או לחסוך כספים לרכישות הבאות.

ואפרופו תקציב מקסימלי – יכול להיות שווה לנסות לבצע את הקניות בסופר במזומן, ולא בכרטיס אשראי. לרוב האנשים "קל" יותר להוציא כסף באשראי, פשוט בגלל שזה פשוט יותר. אם מוסיפים את שאלת התקציב, אתם יכולים לגשת לסופר בדיוק עם 400 השקלים שהגדרתם, ולא שקל אחד יותר. בדרך זו לא תוכלו לחרוג מהתקציב גם אם תרצו. הבעיה העיקרית היא שיש בכך סיכון מסוים, כאשר יכול להיות שתיתקעו עם מוצרים שאתם באמת צריכים ושלא חשבתם עליהם מראש, ופשוט לא תוכלו לרכוש אותם בהיעדר מזומן או אשראי כגיבוי.

בדקו תמיד את הקבלה

לאחר שסיימתם את הרכישה בקופה, כדאי שתישארו סמוך אליה כמה רגעים נוספים. זה אולי ייראה לכם קטנוני, או שתסמכו על הקופה שלכם בעיניים עצומות, אבל המציאות מוכיחה שטעויות בחשבוניות בסופר נפוצות הרבה יותר ממה שאנחנו חושבים, וגם ממה שהיינו רוצים לצפות. הקופאית בטעות העבירה מוצר פעמיים במקום פעם אחת? המחיר שאתם משלמים בפועל גדל ללא סיבה בכמה שקלים או עשרות שקלים. דבר אחר שיכול לקרות הוא העברת המוצר בקופה במחיר שלא מעודכן, או התעלמות ממבצעים שכן אמורים להיות מוצעים על אותו מוצר.

בין אם מדובר בטעות אנוש ובין אם ב"שיטת מצליח", פשוט הרבה יותר לשים לב לטעות ולדרוש לתקן אותה בקופה הראשית לפני שעוזבים את הסניף. השקיעו כמה דקות בבדיקת החשבונית בסופר כמו שאתם עושים למשל במסעדה, ויכול מאוד להיות שתגלו כבר בקנייה הבאה שלכם טעות שנעשתה לרעתכם. גם אם לא, לפחות תוכלו לצאת מהסופר בשקט נפשי, ותוך ידיעה ששילמתם בדיוק את מה שהייתם אמורים לשלם.