מדריכי כרטיסי אשראי    

איך מבטלים עסקאות בכרטיס אשראי?

כרטיס לאומי קארד Business

איך מבטלים עסקאות בכרטיס אשראי? קיבלתם את הפירוט של כרטיסי האשראי. אל תהיו כמו רוב האנשים, אל תעברו למייל הבא ( או תשימו את המעטפה בצד) – תפתחו ותעברו על החיובים. זה שוב, אתם עשויים לגלות שאתם משלמים על מנוי שכבר מזמן ביטלתם, אתם עשויים לגלות חיוב שאתם לא מזהים, או חיוב ביתר. כמה דוגמאות – עשיתם מנוי לעיתון לילד – וחשבתם שזהו – המנוי נגמר אחרי תקופה, ומסתבר שהחיוב ממשיך וממשיך.

דוגמה נוספת – קניתם במכולת וחייבו אתם בטעות ב-420 שקל במקום 42 שקל – כן, זה יכול להיות בטעות, אבל אתם יכולים לבקר ולבדוק זאת בחיוב החודשי.

או לדוגמה – יש לכם חיוב לא מזוהה מתחנת דלק באשדוד, אבל אתם לא הייתם באשדוד – מה רוצים ממכם?

אפשרות אחרת היא שאתם מזהים את העסקה, אבל אתם לא מרוצים מהמוצר או השירות, ורוצים לבטל – מה עושים במקרים כאלו?

הנה המקרים האפשריים – ומה עושים בכל מקרה

ביטול עקב אי מסירת  המוצר

קיימים מקרים שעשיתם  עסקה בכרטיס אשראי, אבל הספק לא מספק את הסחורה או את השירות. קוראים לזה בשפה המשפטית – כשל תמורה מלא. לדוגמה –  הזמנתם ארון לחדר, שילמתם עבורו בכרטיס אשראי, אך בפועל לא קיבלתם את הארון.

במקרים כאלה עומדת לרשותכם אפשרות לבטל את המשך חיוב הכרטיס. אתם צריכים להודיע למנפיק הכרטיס (הבנק או חברת כרטיסי האשראי) בכתב שהנכס או השירות לא סופקו אף שחלף מועד ההספקה עליו הוסכם, או שהספק הפסיק לספק, דרך קבע נכסים מסוג זה שנרכש בעסקה, וכי בטלתם את העסקה מול הספק. בנסיבות אלו יפסיק המנפיק לכבד את החיובים שיוצגו לו.

למנפיק – חברת כריסי האשראי – שמורה הזכות לברר את העניין, ולחזור ולחייב אתכם אם מתגלה שהנכס אכן סופק לכם במועד, או שלא ביטלתם את העסקה עם הספק.

חשוב לשים לב – אפשרות ביטול התשלום קיימת רק אם השירות או המוצר לא סופק לכם. אם אתם לא מרוצים מהמוצר או מהשירות מסיבה כלשהי, לא תוכלו לבטל את המשך כיבוד החיובים ותיאלצו להסדיר את העניין ישירות מול הספק.

ביטול הרשאה לחיוב הכרטיס – ביטול הוראת קבע

לקוחות רבים, האמת שבפועל – כמעט כולנו –  נוהגים לשלם תשלומים שוטפים, כגון חשמל, ארנונה, טלפון, באמצעות "הרשאה לחיוב הכרטיס" – הוראות קבע דרך כרטיס האשראי. עסקאות חוזרות אלו (הנקראות גם עסקאות מתמשכות) נערכות אל מול גופים, שמקבלים למעשה הסכמה לחיוב כרטיס האשראי של הלקוח בסכום קבוע או משתנה מדי תקופה מוסכמת.

לעיתים, הלקוח רשאי לבטל עסקה שערך עם ספק מכאן ולהבא או להימנע מלחדשה. אבל חשוב להבהיר – זה לא בכל מצב. תלוי בהסכם הבסיסי של המחזיק בכרטיס מול הספק. במקרה שניתן לבטל, כלומר כאשר אתם מעוניינים לבטל את ההרשאה לחיוב כרטיסכם ולהפסיק לשלם לספק, כל שעליכם לעשות הוא להודיע לחברת האשראי או הבנק (המנפיק) על ביטול ההרשאה. מומלץ וחשוב כמובן, לידע גם את הספק על מנת  שלא תצברו חוב שלא שולם.

חוק כרטיסי חיוב מחייב את המנפיק להפסיק לחייב את הכרטיס מהרגע שבו הודעתם לו בכתב על ביטול ההרשאה או על אי חידושה.

ביטול עסקאות טלפוניות או אינטרנטיות  – עסקה במסמך חסר

כרטיסי אשראי מקלים מאוד על האפשרות לערוך עסקאות ולבצע תשלומים, גם כאשר לא מעבירים את הכרטיס אלא רק מספקים את פרטי האשראי. בחלק מהעסקות משתמשים בכרטיס או במספר שלו, אולם לא מעבירים את הכרטיס בפועל. לעיתים הלקוח גם לא חותם על ההזמנה, למשל  בעסקאות טלפוניות או בעסקות שמתבצעות באמצעות  האינטרנט.

עסקה שבה הכרטיס לא מוצג פיזית, או שבסופה  לא  נחתם שובר המציין  פרטי הלקוח, נקראת עסקה כ"עסקה במסמך חסר". אם גיליתם שחויבתם בגין עסקה במסמך חסר, ולמעשה לא ביצעתם בפועל את העסקה, או שחויבתם בסכום לא נכון, החוק מגן עליכם ומאפשר לכם להודיע למנפיק על הטעות בתוך 30 ימים מיום שנמסרה לכם ההודעה על החיוב (ההודעה ככלל נמסרת לכם במסגרת  דפי הפירוט החודשי). עשיתם כך? חברת כרטיסי האשראי מחויבת להחזיר לכם את סכום החיוב (או את ההפרש בין סכום החיוב המוסכם לבין הסכום בו חויבתם בפועל) בתוך 10 ימי עסקים מיום מההודעה. שימו לב: לחברת כרטיסי האשראי שמורה הזכות לברר את העניין, ולשוב ולחייב אתכם במלוא הסכום אם התברר שתלונתכם אינה נכונה

ומה עושים אם מזהים  בדף החיוב החודשי  עסקה לא מוכרת?

ובכן, במצב כזה עליכם להודיע על כך מיידית לחברת כרטיסי האשראי וכך תוכלו לדרוש לקבל את הכסף בחזרה במקרה שבו  הסתבר כי לא ביצעתם את העסקה.