מדריכי דירה ומשכנתא    

גרים ליד בית חולים? הדירה שלכם (כנראה) שווה יותר

מעודכן ל-01/2019

ליד קניונים ובתי חולים כדאי לגור, אבל לא קרוב מדי; מוסד אקדמי יזניק את ערך הדירה ובית ספר יפגע בה. מה צריך לדעת על מבני ציבור ליד הדירה

ראיתם דירה יפה, נוחה ובמחיר לא רע, אבל אחר כך גיליתים שהיא ליד בית חולים, בית ספר או אוניברסיטה. האם זה טוב או רע ואיך זה משפיע על המחיר?

בית חולים

סביבת בתי חולים הסמוכה מאוד לא נחשבת אטרקטיבית  בשל רעש הסירנות, עומסי התנועה והעדר החניה. גם הנוף הנשקף מהם אינו פיקאסו או ואן גוך. לכך יש להוסיף חרדות בשמיעת כל אמבולנס.

הדירות הממש סמוכות לבית חולים לרוב מתומחרות נמוך יותר מהממוצע, אבל דירות במרחק סביר, כאלו שבמרחק הליכה, ולא סובלות מסירנות, נהנות מתמחור גבוהה.

כך למשל הפרש בין דירה במעגל הראשון הקרוב לתל השומר, אחד בתי החולים העמוסים בארץ, יהיה נמוך  ב-17% מהמעגל השני המרוחק יותר מבית החולים. גם בשערי צדק הפער יהיה 13% לטובת הדירות המרוחקיות יותר מבית החולים.

באיכילוב, בילינסון ומאיר הפערים מגיעים ל–10%-7%. בכרמל  חיפה רק 4%. אבל יש בתי חולים כמו סורוקה וקפלן שבהם הדירות הקרובות יותר לבית החולים יקרות יותר ב-7-12 אחוזים, כי הן לא ממש סובלות מרעשים, פקקים וכו'.

היתרונות הם רבים. אבל אחד העיקריים הוא שאנשים פשוט מרגיישם בטוח ליד בית חולים. כן, נשמע לרבים קצת מופרך, אבל אנשים רבים (וכנראה שדזה תלוי בגיל) מרגיישם נוח מאוד ליד בית חולים קרוב.

חוץ מזה, בתי חולים הם מהמעסיקים הגדולים במדינה ויוצרים ביקוש יותר גדול לדירות אצל העוסקים בענף. ולכן יש ביקוש לדירות במעגל הסובב את בית החולים.

סורוקה, הקרוב לאוניברסיטת ן גוריון, יוצר ביקוש רב אצל הסטודנטים, בעיקר לרפאה. כך גם בקפלן שמקיפה אותה שכונת וילות שנמצאת בעורף בית החולים ואינה סופגת את הרעש וכן מרבית תושביה עובדי בית החולים.

הפער בין דירות בסביבת בית חולים לכלל הדירות 10-12אחוזים.

מוסד אקדמי

אם אתם רוצים ליהנות מדירות עם ערך גבוה, אולי כדאי שתתחילו לבנות שם מוסד אקדמי. זה מעלה  את ערכה ב-15%-10% כיוון שהאזור מושך אוכלסייה איכותית יותר והוא קל יותר להשכרה. לאו דווקא באוניברסיטאות. למשל  בראשון לציון דירה הקרובה למכללה למנהל תהיה יקרה יותר במאות שקלים מדירות מרוחקות יותר מהמכללה.

קניון ומרכז מסחרי

קניונים ומרכזי קניות יוצרים הרבה רעש, מצוקת חניה וזיהום.  כך שאם אתם במעגלל הראשון הקרוב לקניון ערך הדירה יירד ב-15-10 אחזוים, במעגל השני יירד המחיר בחמישה עד שבעה אחוזים. ובמעגל השלישי דווקא יעלו המחירים בטווח 7-5 אחוזים, כי גם לא תסבלו מהרעש וגם תיהנו מהקניות. יוצאי דופן הם קניון לב חדרה וקניון רחובות שבהם הדירות המרוחקות יותר מהקניון יקרות יותר בשל איכות חיים גבוהה יותר.אז קרוב לקניון זה בסדר אבל לא קרוב מדי.

מרכז מסחרי קטן שבו עסקים ובתי קפה שפתוחים בשעות הלילה יפגע במחיר הדירה במעגלים הראשון ושני בטווח 5%-3% ובשלישי ב-2%

בית ספר

הרוכשים לא אוהבים רעש ועל אף היתרונות בלשים את הילדים קרוב לבית. המחרים במקרה זה יורדים בטווח ן 5% ל- 7%. כאשר הדירות הקרובות למגרשי הספורט סובלות מפגיעהגדולה יותר ואם יש מגרשים רבים ייתכן שתספגו ירידת ערך של 12% .

תחנת אוטובוס

גם תחנת אוטובוס היא מטרד לא קטן במיוחד בקו שהתדירות בו גבוהה. במקרה כזה ערך הדירה יירד ב-10%  ו-5% אם הקו פעיל פחות. במעגל השני ערך הדירה יכול לעלות ב-3%-2% בשל הקרבה לתחבורה ציבורית

תחנת רכבת

מפגעי תחנת הרכבת כמו רעשים, תנועה רבה ועודף מסחר מורידים את מחיר הדירה ב-10%-2%. אבל אם תהיו קרובים למסילה ערך הדירה יוכל להיפגע גם ב-30%. כך קורה למשל לבתים בכפר שמריהו הנמצאים על המסילה.

בית כנסת

אם אתם בשכונה דתית בית כנסת עשוי להעלות את ערך הנכס שלכם יעלה בעד -5%. אבל אם אתם גרים בשכונה בעלת צביון חילוני, הערך עלול לרדת ב-10%.

גני ילדים

גני ילדים פעלים בזמן שרוב האוכלוסייה בעבודה וכמו כן הם נמצאים לרוב במבנים נמוכים. לכן  פחות יוצרים מפגעי רעש מבתי ספר ולא משפיעים מהותית על ערך הדירה.