מדריכי השקעות    

איך להרוויח מהירידות בסין?

הבורסה הסינית נסקה ב-150% מתחילת 2014 , תיקנה בצורה אלימה בחודש יולי – 30% למטה, חזרה לעלות, ובתחילת 2016 קרסה תוך חודש 15%. האם הירידות יימשכו? אף אחד לא באמת יודע, אם כי, בבחינת מכפילי הרווח האמיתיים של החברות בבורסות סין, הרי שנראה שהמחירים עדיין יקרים. מעבר לכך, סין זה סין עם כל המשתמע מכך – אף אחד לא יודע באמת מה שיעור הצמיחה בסין. נכון, זה כבר לא מספר דו ספרתי, אבל כמה באמת? לכאורה, יש נתונים רשמיים של הממשל הסיני אבל, את הנתונים שהממשל מפרסם צריך לקחת בערבון מאוד  מוגבל.  לא חסרות עדויות על הטיית וזיופים של נתונים כלכליים בצורה שיטתית ובהיקפים מפלצתיים –  רווחי החברות מנופחים ורואים את זה בגילוי חדשות לבקרים של מניפולציות חשבונאיות בדוחות של החברות הסיניות. מעבר לכך, נתוני המקרו והתפוקה הכלכלית נראים טובים ממה שבפועל.  האינטרס של הסינים הוא כמובן להסתיר את המצב האמיתי ונראה שגם במערב לא ממש מעוניינים בחשיפה – למה לדעת את האמת הקשה, אם אפשר לחיות בשקר?

אלא שהשוק לא טיפש, השוק במקרים רבים יודע לפני כולם,  ואם כך אזי הנפילות בשווקים הפיננסים מקדימים את ההרעה בשווקים הריאלים.  בינתיים, הנפילות בסין מתעצמות ועם  ההאטה בפעילות העסקית (האטה חמורה ממה שמספרים המספרים),   הנפילות עשויות להימשך ואף להתחזק.

הכתבה פורסמה גם ב-YNET

הניפוח בנתוני המקרו מחלחל גם למיקרו – מכפיל הרווח (היחס בין שווי השוק של החברה לבין הרווח הנקי השנתי שלה) המייצג של החברות הסיניות, הוא יותר מכפול ממכפיל הרווח של החברות האמריקאיות. האם זה אומר שהבורסה בסין תמשיך לצנוח? לא בהכרח. הממשל עושה שם פעולות אגרסיביות למנוע את המשך הנפילה. אבל, המכפילים לצד נתוני ההאטה, הניפוחים והזיופים , עלולים להמשיך ולהכביד על השוק הסיני ועל השווקים המערביים.

אפשר להרוויח כאשר השוק הסיני יורד

אולם, משקיעים שסבורים שהמחירים בסין יקרים ורוצים להרוויח כתוצאה מירידה במניות הסיניות יכולים לעשות זאת, למרות שהבורסה הסינית סגורה כמעט הרמטית להשקעות זרות. הדרך להשקיע בסין היא בעזרת תעודות סל/ קרנות סל שנסחרות בעיקר בוול-סטריט, והדרך להרוויח כאשר השוק הסיני יורד היא גם דרך תעודת סל/ קרנות סל, בחסר – המוכר בעגה המקצועית כשורט.

אחת מקרנות הסל הנסחרות ביותר היא – YXI, שמחירה זינק, במקביל לנפילות בבורסה הסינית, בכ-25%. קרן הסל הזו היא בעצם קרן הפוכה לביצועי 50 מניות סיניות מובילות שמאוגדות תחת המדד הסיני – FTSE China 50 Index. כאשר המניות עולות, התעודה יורדת וההיפך – כאשר המניות יורדות, התעודה עולה.

קרן סל שורט נוספת מסוכנת יותר היא FXP – מדובר על קרן סל בריבוע. שמספקת תשואה כפולה פי שתיים המנוגדת לאינדקס – FTSE China 50 Index. כלומר, כאשר המדד יורד, היא עולה כפול, וההיפך. הקרן עלתה קרוב ל-40%, אחרי שכבר עלתה בכ-60% ותיקנה על רקע ההתאוששות בבורסה הסינית.

זו רק דוגמה אחת, השווקים הפיננסים כיום עמוסים באפשרויות לרווחים כאשר מתרחשות ירידות במניות או בבורסות מסוימות. רוצים להמר על ירידות ביוון? רוצים להמר על ירידות בשוק האג"ח האמריקני? מאמינים שהבורסה המקומית יקרה ואמורה לרדת? אתם יכולים לייצר אסטרטגיה בדיוק לפי קו המחשבה שלכם. הכל אפשרי אבל, לפני שמתחילים במשחק השורטים לרבות קרנות ותעודות בחסר, צריך לזכור – זה מסוכן מאוד.

המכשירים הכי פופולאריים בהשקעות מסוג זה הן תעודות הסל וקרנות הסל, אך בארץ, אין עדיין קרנות סל, כך שתעודות הסל בחסרהן המכשיר הכי נפוץ למשקיעים שמעדיפים להישאר בשוק המקומי.

תעודות סל הן מכשירים פאסיביים שעוקבים אחרי מדדים (מדדי מניות מדדי אג"ח ועוד). אין בתעודת האלו ניהול אקטיבי – בחירת ניירות ערך מועדפים, אלא מעקב טכני בלבד אחרי מדדים. רוב התעודות הן תעודות לונג שעוקבות אחרי המדד. אבל יש גם תעודות שורט – תעודת שרכישתן שקולה לביצוע שורט על מדד הייחוס (מכירה בחסר של מדד הייחוס) – המשקיע מרוויח כאשר המדד יורד, ומפסיד כאשר המדד עולה. זו השיטה המוכרת והמקובלת להמר על ירידות שערים.

וכיצד זה עובד? כאשר אנו משקיעים 100 אלף שקל בתעודת שורט על ת"א 25, ומדד ת"א 25 יורד ב-10%, התעודה (בהנחה שהיא במעקב של 1:1) עולה ב-10% וההיפך, כאשר המדד עולה ב-10%, התעודה תרד ב-10%.

בבורסה בת"א ובבורסות העולם בכלל קיימות תעודות סל בחסר על מדדים שונים – מניות, אג"חים ועוד. התעודות האלו לא בהכרח עוקבות אחרי מדד הייחוס באופן זהה (ביחס של 1:1). כלומר לא תמיד עלייה של 1% בתעודה משמעה בתעודת הלונג עלייה של 1%, ובתעודת החסר ירידה של 1%. ממש לא, זה תלוי במנגנון המקורי של התעודה, במקרים רבים המינוף גדול מ-1 ולכן הסיכון מאוד גדול.

שיטות אחרות להרוויח כשהשוק יורד הן פשוט דרך שורט ספציפי/ מכירה בחסר ספציפית על מניה או מניות (וגם על אגרות חוב ספציפיות). ומכשיר פופולארי נוסף הוא אופציות – אופציות PUT על מדד ת"א 25 לדוגמה, הן אופציות שמאפשרות למכור את המדד במחיר ידוע מראש בתוספת מחיר ידועה מראש, ואז אם המדד ירד כדאיות המימוש גדלה והערך של האופציה עולה.