חדשות    

איפה מושקע הכסף בחיסכון הפנסיוני?

מנתוני האוצר שמתפרסמים היום עולה כי היקף הנכסים בשוק החיסכון הפנסיוני, בסוף שנת 2013, מגיע ל-1.14 טריליון שקל – גידול של 15% ביחס לשנה שעברה. כ=707 מיליארד שקל נמצאים בפוליסות המשתתפות ברווחים של חברות הביטוח, קרנות הפנסיה החדשות וקופות הגמל.
ההשקעות של גופים אלו בניירות ערך (מניות ואגרות חוב) מרוכזים בחברות הגדולות. מנתוני האוצר עולה כי המגמה של הגדלת הריכוזית נמשכה. החברה גדולה בתיק הפנסיוני (בפוליסות החדשות, המשתתפות ברווחים) של הציבור הישראלי, במונחי שווי ההחזקה במניות ובאג"ח, הינה בנק הפועלים ( כ-2.7% מסך התיק), אחזקות משמעותיות נוספות – בנק לאומי (1.7%), חברת חשמל (1.4%), בנק המזרחי טפחות (1.1%) ובנק דיסקונט (1%). הבנקים, בולטים גם בפוליסות הוותיקות, ובכלל הבנקים הם הסקטור הגדול ביותר בחיסכון הפנסיוני. החשיפה והתלות של התיק הפנסיוני החדש בני"ע של בנקים ישראלים (אג"ח, פיקדונות ובמניות) מסתכם ב=12% , אמנם שיעור גבוה, אבל ביחס לשנים קודמות מדובר בירידה – בסוף 2011 היה שיעור ניירות הערך של הבנקים בחסכונות הפנסיוניים 14.8% , ב-2012 ירד שיעור האחזקה ל-13.3%.
יחד עם ניירות הערך של חברות האחזקה, סקטור הבנקים וחברות האחזקה מהווה כ-24% מסך תיק המניות והאג"ח הקונצרני של תיק החיסכון הפנסיוני החדש של הציבור. ו סקטור הנדל"ן והפיתוח מהווה כ-19.7% מתיק המניות והאג"ח הקונצרני של עולם החיסכון הפנסיוני החדש (פוליסות משתתפות ברווחים).