חדשות    

אלגו-טריידינג – יכול להיות הפתרון לריבית הנמוכה! אבל זהירות

אלגו טריידינג

האם נעשתה הונאת פונזי  ביוטרייד? 

למדריך אלגו-טריידינג – מהם הסיכונים (וגם הסיכויים)

הפיקדונות בבנק נותנים תשואה נמוכה מאוד;  האגרות חוב הפכו למסוכנות; אולי זה הזמן לבחון השקעות באלגו-טריידינג (בזהירות!). עם זאת, חשוב להדגיש – מצד אחד ברור לרבים ששיטת המסחר באלגוטריידינג מניבה תשואה וזאת מאחר שמדובר בשיטה שמנצלת את מהירות הפעולה של המחשב ודבקה בעקרונות ברורים מראש בלי מקום לאמוציות. אבל ואת זה חשוב להדגיש מי שמנהל את כספו דרך חברות אלגוטריידינג כפוף בעצם לניהול של אותו גוף, ותלוי בניהול ואכות האנשים המנהלים באותה פירמה. ומסתבר לחות על פי התביעות הרבות של לקוחות – תביעות על הפסדים גדולים, תביעות על קבלת הכסף באיחור, שיש תקלות ובעיות טכניות וניהוליות בחלק מהחברות האלו – ולכן, למרות שאלגוטריידינג היא שיטה לגיטימית צריך לבדוק טוב טוב איפה ואיך עושים את זה  

יש לכם כסף בבנק? אתם בטח מתלבטים כבר תקופה ממושכת מה לעשות בו – מצד אחד, אתם שהסף ישמור על ערכו, מצד שני הריבית אפסית. זה עשוי להוביל אתכם להשקעות מסוכנות יותר, וזה אולי כדאי, אבל רק אם אתם מבינים במה שאתם משקיעים. מניות זה מניות, הסיכון בהן ברור, במיוחד אם מדובר במניות קטנות, אבל גם במניות של חברות גדולות קיים סיכון ולפעמים אפילו גדול מאוד – אפשר לחזור למשבר של 2008 ולהיזכר שגם ענקיות נפלו, אפשר לפשפש בכותרות של הימים והשבועות האחרונים ולראות שגם ענקיות בארץ בתחום הנדל"ן – אפריקה השקעות וכלכלית ירושלים או בתחום התקשורת – סלקום, פרטנר, והקמעונאות – רבוע כחול,  מקרטעות.

בקיצור, מניות זה מסוכן, אבל אתם יודעים זאת, מה שמסוכן יותר הוא מה שאתם לא יודעים שהוא מסוכן – אגרות חוב. כתבנו כאן כבר בעבר שאגרות החוב שסיפקו תשואה פנומנלית בשנים האחרונות צפויות לספק תשואה אפסית בשנים הקרובות – הסיבה פשוטה , הריבית אפסית, ובריבית אפסית לא מקבלים תשואה. התשואות שהיו נובעות מכך שהריבית ירדה (זה לא המקום להרחיב מדי, אבל בגדול כשהריבית יורדת מחירי אגרות החוב עולים, וההיפך!). כמו כן, ומשמעותי עוד יותר, באגרות החוב יש סיכון גדול שנובע מעיתוי העלאת הריבית, כשהריבית תעלה אז אגרות החוב יירדו, וככל שהאגרת לזמן ארוך יותר (מח"מ – משך חיים ממוצע גדול יותר) כך ההפסד יהיה גדול יותר.

ולכן, אגרות החוב מסוכנות מאוד – הן מספקות תשואה נמוכה שלא מפצה על הסיכון, ויש סיכון גדול שרוב המשקיעים לא רואים, או בוחרים שלא לראות!

על רקע המצב שנוצר בשווקים וחוסר אלטרנטיבות ההשקעה – כדאי לבחון השקעות מסביב. אלגו-טריידינג יכול להיות אופציה מסוימת לגיוון ופיזור השקעותיכם.  באלגו-טריידינג המכונה/ רובוט עושה את העבודה בשבילכם. לרובוט הזה  יש מוח/ נוסחא , זה יכול להיות משחק של ארביטראג', ואז ברגע שהמערכת מזהה שקיים ארביטראז' היא קונה את הנייר הזול מוכרת את הנייר היקר ונפגשת עם רווח. זה יכול להיות רובוט שפועל במתכונת של ניתוח טכני על מט"ח ועוד ועוד.

למדריך אלגו-טריידינג – מה זה ואיך עושים מזה כסף?

ביוטרייד, המתמחים באלגו-טריידינג מסבירים שבתקופה כזו, כדי להרוויח צריך לקחת סיכון.  "היכן כדאי להשקיע, בתקופה כזו כשהריבית אפסית?" אומר , שואל רואי קוזין, האנליסט הבכיר של יוטרייד, "זו שאלת השאלות שאלת מיליון הדולר. ואם נהפוך אותה למעין פרקטית – הרי מדובר בשאלת 200- 100 האלף שקל – יש הרבה מאוד אנשים שיש להם כסף בחשבון והם לא יודעים מה לעשות איתו. אני מעריך שהדולר ימשיך לעלות, מהר יחסית, כבר השנה נראה שער של 4.5, כששער של 5 שקלים לדולר עשוי להיות בעוד כשנתיים.

מערכות האלגו-טריידינג יכולות כמובן לפעול הרבה יותר מהר מבני אדם ולעבד ולנתח הרבה יותר חומרים ומכשירים מבני האדם. המערכת מנתחת ברגע את נתוני השווקים ומגיבה, בעוד שהמשקיע אולי הספיק לקרוא את חצי הכותרת שמתפרסמת בעניין הריבית (שמשפיעה על כל השווקים).

יתרון נוסף הוא בפוטנציאל היקף המסחר – 24 שעות, 7 ימים בשבוע, ולא רק מתי שהבנק או הבורסה פתוחים. פוטנציאל "שעות העבודה" גדול יותר ובהתאמה פוטנציאל הרווח.

יש גם חסרונות, כשהבולט ביניהם הוא הסתמכות על המוח – ומה אם המוח לא חושב נכון, אם הנוסחה שעומדת מאחורי הביצועים של מערכת האלגו-טריידינג לא מספקת את הסחורה? אז נכון, הנוסחה מעין משתכללת על פני זמן, אבל צריך לוודא שרואים מזה כסף.

בעיה אחרת היא שהנוסחא יכולה להיות תקפה בשלב מסויים ולא בשלב אחר – לדוגמה, הנוסחה טובה ומייצרת כסף שאנחנו בעולם של ריבית יורדת, אבל מה יקרה שהמצב יתהפך והריבית תעלה?

בעיה נוספת היא במכשירים/ ניירות שאין בהם רציפות מסחר – סוחרים עד אחרי הצהריים וחוזרים מחר בבוקר – כאן יש חשיפה למידע ונתונים שמתרחשים בשעות שאין בהן מסחר ושיכולות לגרום למחירים להשתנות דרמטית בלי שמערכת האלגו-טריידינג יכולה לפעול. הבעיה הזו תקפה בעיקר לניירות ערך, לכן אנחנו פועלים בשוק המט"ח. במט"ח אין בכלל בעיה (וחלק עיקרי מניהול התיקים הוא ניהול תיקי מט"ח), כשגם לניירות ערך מצאו סוג של פתרון דרך מכשירים עוקבי מניות (ואפילו עוקבים במינופים – סוג של אופציה על המניות) – CFDs.

אבל, הבעיה הגדולה ביותר של האלגו הוא השרלטנים – אלגו-טריידינג יכול להיות כלי מצויין לשווקים הפיננסים, אבל צריך רגולציה שתרחיק את השרלטנים ואת הגנבבים – בינתיים, הסתבר שביוטרייד היו אירועים חמורים מאוד – הונאת פונזי של אביב טלמור, וגם ב-USG קפיטל, שקרסה, המשקיעים הזרימו כספים ולא יקבלו את כספם חזרה.  זהירות מהתחום –  הוא אולי יהיה העתיד ומבטא יתרונות מסחר רבים, אבל תלוי דרך מי פועלים ותלוי אם הוא אושר רגולטורית.