שוק ההון    

אל על – הרווח ממשיך לרדת; "אנחנו מתמודדים מול אתגרים"

חברת אל על ממשיכה להציג תוצאות חלשות. הכנסות החברה ברבעון השלישי השנה הסתכמו בכ-  642 מיליון דולר לעומת כ- 626 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד, גידול  של כ-2.5%. הרווח התפעולי ברבעון השלישי השנה הסתכם בכ- 62 מיליון דולר, לעומת כ- 69 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד, ירידה  של כ- 11%.

 הרווח לפני מסים ברבעון השלישי השנה הסתכם בכ- 54 מיליון דולר בהשוואה לרווח לפני מיסים של כ- 63.8 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד; הרווח הנקי ברבעון השלישי השנה הסתכם בכ- 42 מיליון דולר בהשוואה לרווח של  כ- 49 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד.

 ה-EBITDA ברבעון השלישי השנה הסתכם בכ-99 מיליון דולר, לעומת כ-109 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד; יתרות המזומנים והפיקדונות של החברה ליום 30.9.2018

הסתכמו בכ-246 מיליון דולר.שיעור תפוסת הנוסעים במטוסים ברבעון השלישי עמד על 85.4% בדומה לרבעון המקביל אשתקד.

הכנסות החברה בתשעת החודשים הראשונים השנה הסתכמו בכ- 1,649 מיליון דולר בהשוואה לכ-1,585  מיליון דולר בתקופה המקבילה אשתקד, גידול של 4%; ההפסד התפעולי בתשעת החודשים הראשונים השנה הסתכם בכ- 4 מיליון דולר, לעומת רווח של כ- 62 מיליון דולר בתקופה המקבילה אשתקד.

 ההפסד לפני מסים בתשעת החודשים הראשונים השנה הסתכם בכ- 26 מיליון דולר בהשוואה לרווח לפני מיסים של כ- 47 מיליון דולר בתקופה המקבילה אשתקד; ההפסד הנקי בתשעת החודשים הראשונים השנה הסתכם בכ- 21 מיליון דולר בהשוואה לרווח של כ- 35.4 מיליון דולר בתקופה המקבילה אשתקד.

 גונן אוסישקין  מנכ"ל אל על, אמר במקביל לפרסום התוצאות – "במהלך רבעון זה רשמה אל על גידול של כ-2.5% בהכנסות ביחס לרבעון המקביל אשתקד. זאת, לצד ההתמודדות עם האתגרים והשינויים בענף התעופה, המשך מגמת הגידול בתחרות מצד חברות התעופה הזרות, ובמיוחד חברות ה-Low Cost. ולצד זה החברה התמודדה עם עלייה חדה של 37% שנרשמה במחירי הדס"ל  נתון שהיווה את הסיבה המרכזית לגידול בהוצאות החברה והירידה ברווחיות.

"לאחרונה חתמה החברה על הסכם חדש עם הטייסים אשר  צפוי לייצר מערכת יחסי עבודה תקינה ותרבות ארגונית חיובית של שיתוף פעולה בין ההנהלה וטייסי החברה. הסכם זה נעשה בהמשך לתיקון לחוק הטיס ויסייע לחברה להגשים ולממש את תוכניותיה המסחריות.

"אנו מאמינים שהסדרת מערכת היחסים עם הטייסים תסייע להצעיד את החברה קדימה.

 "תוכנית קליטת מטוסי הדרימליינר מתבצעת כמתוכנן, בהתאם ללוחות הזמנים שנקבעה . עד כה קיבלנו 7 מטוסים, שהאחרון מביניהם 'באר שבע' הגיע בסוף חודש אוקטובר. במהלך שנת 2019 אנו עתידים לקלוט 7 מטוסי דרימליינר נוספים. הביקוש למושבים במטוסי הדרימליינר הנו גבוה ושביעות הרצון ממנו עונה על ציפיות החברה.

"אנו ממשיכים בהאצת תהליכי השיפור והשדרוג של כלל המטוסים רחבי הגוף של החברה. על מנת לשפר את השירות ללקוח ולהתייעל, הקדמנו את היציאה מהשירות של צי מטוסי 767 כך שההוצאה מבוצעת בהדרגה בעונת החורף והיא תסתיים בסוף ינואר 2019.

 "בהתאם להכרזה של החברה, בחודש אוקטובר התחלנו להפעיל טיסות ליעדי אירופה תחת מודל המכירה החדש כפי שקבענו. המודל מאפשר לנוסע לבחור את חבילת הטיסה שמתאימה לצרכיו, לכלל יעדי אירופה, ולשלם על החבילה בהתאם לבחירתו. מודל זה משפר את יכולתה של אל על להתחרות בצורה יעילה יותר מול כלל השחקנים בשוק האירופאי, ובמיוחד מול חברות ה-Low Cost.

 "לאחרונה החברה החליטה על הרחבת היצע יעדיה באירופה והכריזה על טיסות סדירות ישירות למנצ'סטר, ליסבון וניס לצד הקו החדש של החברה לסן פרנסיסקו שיתחיל לפעול במאי 2019. אנו נמשיך לייעל ולשפר את רשת הנתיבים ונבחן כל העת פתיחה של יעדים אטרקטיביים עבור לקוחותינו."

 דגנית פלטי, סמנכ"ל הכספים, אמרה עם פרסום התוצאות – "במהלך הרבעון השלישי, נמשכה התגברות התחרות בנתב"ג לצד הגידול שנרשם  במספר הנוסעים. על רקע שתי מגמות אלה, הצלחנו להגדיל את הכנסות החברה ברבעון בכ-2.5% ולשמור על שיעור תפוסה גבוה, תוך כדי עליית ה YIELD, וזאת למרות שתחולתם של חגי תשרי ברבעון זה הפחיתה את ימי הפעילות של החברה ברבעון בכ-4%.

"יחד עם זאת, גדלו הוצאות החברה, בעיקר בשל העליה במחיר הדס"ל  בשיעור של כ -37% שהגדיל את ההוצאות, נטו לאחר גידור, בכ- 28 מיליון דולר. אנו מסכמים את  הרבעון השלישי של שנת 2018  עם  יתרות מזומנים בסך של כ- 246   מיליון דולר ,   EBIDTA בסך של כ 99 מיליון דולר ועם הון עצמי בסך של 314 מיליון דולר".

נתונים עיקריים לתקופות של תשעה ושלושה חודשים שנסתיימו ביום 30 בספטמבר (במיליוני דולר):

 

ינואר – ספטמבר יולי-ספטמבר
2018 2017 שינוי 2018 2017 שינוי
הכנסות מהפעלה 1,649 1,585 4% 642 626 2%
הוצאות הפעלה (1,415) (1,283) 10% (508) (473) 7%
רווח גולמי 233 301 (23%) 134 153 (13%)
EBITDA 111 190 (41%) 99 109 (9%)
רווח (הפסד) לפני מסים על ההכנסה (26) 47 54 64 (15%)
רווח (הפסד) לתקופה (21) 35 42 49 (15%)

 

תוצאות רווח והפסד לתקופה של שלושה חודשים שנסתיימה ביום 30 לספטמבר  2018:

  1. הכנסות מהפעלה – גדלו בתקופה המדווחת בכ- 2.5%, גידול של כ- 15.4 מיליון דולר ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. הכנסות מנוסעים גדלו בכ-3.2%, גידול של כ-18.5 מיליון דולר. הגידול בהכנסות נוסעים נובע מעלייה בתשואה לנוסע-ק"מ ומהגידול בכמות הנוסע – ק"מ (RPK) שהטיסה החברה וזאת למרות הקטנת ההכנסות ברבעון בכ-2.8 מיליון דולר כתוצאה מיישום לראשונה השנה של תקן דיווח כספי בינלאומי IFRS 15 ("התקן" או "IFRS 15"), הקובע כי פיצוים לנוסעים ייזקפו כקיטון הכנסה חלף רישום הוצאה במסגרת הוצאות ההפעלה כפי שנעשה עד כה. יצוין, כי חג הסוכות חל השנה בחודש ספטמבר (והסתיים בתחילת חודש אוקטובר) בעוד שאשתקד חל החג כולו ברבעון הרביעי. הכנסות ממטען קטנו בכ-12.4% (כ-4.8 מיליון דולר). ההכנסות ירדו כתוצאה מירידה בתשואה לטון-ק"מ וכתוצאה מירידה בכמות המוטסת וזאת למרות הגדלת הכנסות ברבעון בסך של כ- 1.4 מיליון דולר כתוצאה מיישום התקן, על פיו הכנסות בגין קטעי טיסה המוטסים על ידי חברות זרות נרשמות כהכנסה ברוטו וכנגד, התשלום לחברות זרות נחשב כהוצאה ואילו בעבר נרשם חלקה של החברה נטו כהכנסה.
  2. הוצאות הפעלה – הוצאות ההפעלה גדלו בתקופה המדווחת בכ- 34.8 מיליון דולר, גידול של כ-7.4% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. הגידול בהוצאות ההפעלה נובע בעיקר מגידול בהוצאות הדלק הסילוני (דס"ל) בסך של כ-28.0 מיליון דולר, כמפורט להלן, ומגידול בהוצאות השכר המיוחסות להפעלה בסך של כ-6.8 מיליון דולר, בעיקר בשל הוצאה חד פעמית של כ- 4 מיליון דולר בהתאם להסכם שנחתם עם טייסי החברה, כאמור בעדכון לסעיף 9.4.5.2 לדוח על תיאור עסקי התאגיד. בנוסף, חל גידול בהוצאות בגין אגרות ושירותים, בעיקר כתוצאה מיישום התקן אשר הגדיל את ההוצאות בכ- 1.4 מיליון דולר. מנגד, הוצאות ההפעלה קוזזו בשל הצגת תשלומים בגין פיצוי נוסעים כקיטון הכנסה בשל יישום התקן לראשונה בשנה זו, בסכום של כ-2.8 מיליון דולר כאמור לעיל.

הוצאות דלק סילוני (דס"ל): גדלו בכ- 28.0 מיליון דולר (גידול של כ-23.0%) ביחס להוצאות ברבעון המקביל אשתקד וזאת בעיקר כתוצאה מעלייה במחירי הדס"ל אשר קוזזה בחלקה ע"י השינוי בתוצאות עסקאות גידור הדס"ל.

הטבלה שלהלן משקפת את השפעת הוצאות הדס"ל על תוצאות החברה, לרבות השפעת עסקאות הגידור (במיליוני דולר):

2018 2017 הפרש
הוצאות דס"ל לתקופה (לפני השפעת גידור) 157.9 123.2 34.7
השפעת עסקאות גידור דס"ל על הרווח והפסד (8.3) (1.6) (6.7)
סה"כ הוצאות דס"ל (לרבות השפעת הגידור) 149.6 121.6 28.0
  1. הוצאות מכירה – לא חל שינוי משמעותי בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד.
  2. הוצאות הנהלה וכלליות – חל קיטון של כ- 1.9 מיליון דולר בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד. הקיטון נובע בעיקר מקיטון בהוצאות השכר, בין היתר בשל התחזקות הדולר ביחס לשקל וירידה בהוצאות בגין אחזקת מערכות מידע.
  3. הוצאות מימון – נטו הסתכמו בכ-8.7 מיליון דולר ברבעון השלישי השנה בהשוואה לכ-5.0 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד. הגידול בעלויות נובע מהגידול במצבת ההלוואות של החברה על פני הרבעון ביחס לרבעון המקביל אשתקד כתוצאה מקבלת 3 מטוסים מדגם בואינג 787-9 שרכשה החברה וכן מעלייה בשיעור ריבית הליבור הממוצע.
  4. הכנסות אחרות, נטו –הסתכמו בכ- 10.0 מיליון דולר, וכללו רווחי הון ממכירת מטוסים ומנועים ותקבולי ביטוח בגין מטוס מדגם 767 שיצא משימוש כאמור בביאור 3.ג לדוחות הכספיים התמציתיים.
  5. רווח לפני מסים – הסתכם בכ-54 מיליון דולר לעומת רווח לפני מסים של כ- 63.8 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד.
  6. מסים על ההכנסה –הסתכמו בכ- 12.4 מיליון דולר לעומת הוצאות מיסים על ההכנסה בסך כ- 14.9 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד.
  7. רווח לתקופה –הסתכם בכ-41.6 מיליון דולר, המהווה כ- 6.5% מהמחזור לעומת רווח לתקופה המקבילה אשתקד של כ-48.9 מיליון דולר, שהיווה כ- 7.8% מהמחזור.

תוצאות רווח והפסד לתקופה של תשעה חודשים שנסתיימה ביום 30 בספטמבר  2018:

  1. הכנסות מהפעלה – גדלו בתקופה המדווחת בכ-63.9 מיליון דולר, כ-4.0% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד וזאת למרות קיטון בסך של כ- 9.5 מיליון דולר כתוצאה מיישום IFRS 15, אשר על פיו נזקפו תשלומים בגין פיצוי נוסעים כקיטון הכנסה, חלף רישום הוצאה במסגרת הוצאות ההפעלה. בנטרול האמור, בהכנסות מנוסעים חל גידול של כ- 70.8 מיליון דולר (5.0%). הגידול נובע מעלייה בנוסע-ק"מ (RPK) שהטיסה החברה, עלייה בשיעור התשואה לנוסע-ק"מ וכן מהשפעה חיובית של שערי החליפין במטבעות בהם מבוצעות חלק מעסקות המכר של החברה, ביחס לדולר. ההכנסות ממטענים, גדלו בכ- 1.8 מיליון דולר (1.6%) כתוצאה מגידול בכמות המטענים, ומהשפעת שע"ח ומשינוי ביישום של התקן. מאידך הייתה ירידת מחירים שקיזזה את הגידול בהכנסה.
  2. הוצאות הפעלה – גדלו בתקופה המדווחת בכ- 131.8 מיליון דולר (גידול של כ-10.3%) ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. גידול זה נובע ממכלול גורמים, העיקרי בהם הוא גידול בהוצאות הדלק הסילוני (דס"ל) בסך של כ-82 מיליון דולר כמפורט להלן. בנוסף גדלו הוצאות חכירת מטוסים בסך של כ-18.5 מיליון דולר, בעיקר בשל הפעלת 3 מטוסים חכורים מדגם 787-9 מרבית התקופה השנה לעומת הפעלה של מטוס אחד ברבעון השלישי של שנה קודמת. בנוסף, הוצאות ההפעלה בתקופה המדווחת הושפעו מגידול בפעילות, גידול בהוצאות השכר בסך של כ- 17 מיליון דולר, בין היתר בשל השפעת התחזקות השקל ביחס לדולר ביחס לתקופה המקבילה אשתקד, עדכון שכר המינימום והשפעה חד פעמית בשל הסכם עם טייסי החברה, כמתואר לעיל בהסבר לתוצאות הרבעון המדווח. בנוסף, גדלו הוצאות בגין אגרות ושירותים בסך של כ- 12.6 מיליון דולר, בעיקר כתוצאה מגידול בפעילות וכן בהשפעת התייקרויות בתעריפי האגרות אותן משלמת החברה לרשות שדות התעופה בגין פעילותה בנתב"ג, בין היתר כתוצאה מירידה בנתח השוק של החברה בנתב"ג, אשר הביאה לירידה בשיעור ההנחות שקיבלה החברה. הוצאות ההפעלה גם הושפעו מיישום IFRS 15 אשר הגדיל את ההוצאות בכ- 4.5 מיליון דולר. מנגד, הוצאות ההפעלה קוזזו בשל הצגת תשלומים בגין פיצוי נוסעים כקיטון הכנסה בשל יישום התקן לראשונה בשנה זו, בסכום של כ-9.5 מיליון דולר כמוסבר לעיל.

הטבלה שלהלן משקפת את השפעת הוצאות הדס"ל על תוצאות החברה, לרבות השפעת עסקאות   הגידור (במיליוני דולר):

2018 2017 הפרש
הוצאות דס"ל לתקופה (לפני השפעת גידור) 422.4 321.0 101.4
השפעת עסקאות גידור דס"ל על הרווח והפסד (21.8) (2.4) (19.4)
סה"כ הוצאות דס"ל (לרבות השפעת הגידור) 400.6 318.6 82.0
  1. הוצאות מכירה – חל גידול בסך של 6.3 מיליון דולר (כ- 4.0%) בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד, הנובע ברובו מגידול בהוצאות ההפצה כתוצאה מהגידול במכירות.
  2. הוצאות הנהלה וכלליות – חל גידול של 4.9 מיליון דולר (כ- 5.9%) בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. הגידול מיוחס בעיקר להפרשה בגין תביעות משפטיות ולגידול בהוצאות בגין אחזקת מערכות מידע וייעוץ מקצועי.
  3. הוצאות מימון נטו, הסתכמו בכ-21.3 מיליון דולר בהשוואה לכ-14.7 מיליון דולר בתקופה המקבילה אשתקד. הגידול בעלויות נובע מהגידול במצבת ההלוואות של החברה עקב קבלת 3 מטוסים מדגם 787-9 שרכשה החברה ועליה בריבית הליבור, ומהוצאות בגין הפרשי שער בתקופה המדווחת לעומת הכנסות מהפרשי שער בתקופה המקבילה אשתקד
  4. הפסד לפני מסים – הסתכם בכ- 26.3 מיליון דולר לעומת רווח לפני מסים של כ- 46.9 מיליון דולר בתקופה המקבילה אשתקד.
  5. הטבת מס – הסתכמה בכ- 5.8 מיליון דולר, וזאת בהשוואה להוצאת מס בסך של כ-11.5 מיליון דולר בתקופה המקבילה אשתקד, בשל ההפסד לפני מסים בתקופה המדווחת, בהשוואה לרווח לפני מיסים בתקופה המקבילה אשתקד.
  6. הפסד לתקופה – כ-20.5 מיליון דולר המהווה כ 2% מהמחזור לעומת רווח לאחר מס של כ-35.4 מיליון דולר, שהיווה כ- 2.2% מהמחזור.

להלן השינויים העיקריים בסעיפי הנכסים, ההתחייבויות וההון ליום 30 בספטמבר 2018 לעומת 31 בדצמבר 2017:

  1. נכסים שוטפים : הסתכמו לסך של כ-502.7 מיליון דולר, קיטון של כ-15.7 מיליון דולר ביחס ליתרתם ליום 31 בדצמבר 2017. הקיטון נבע בעיקר מירידה במזומנים ושווי מזומנים ופקדונות לזמן קצר, אשר קוזזה בחלקה ע"י גידול בשווי ההוגן של הנגזרים.
  2. התחייבויות שוטפות : הסתכמו לסך של כ-928.0 מיליון דולר, קיטון של 28.3 מיליון דולר ביחס ליתרתן ליום 31 בדצמבר 2017. השינוי נובע, מקיטון בסעיף הכנסות מראש ממכירת כרטיסי טיסה, בעיקר כתוצאה מהשפעת יישום תקן דיווח כספי בינלאומי – IFRS 15 כמוסבר בביאור 7 לדוחות הכספיים, וכן מקיטון בהפרשות והתחייבויות לעובדים (בין היתר בשל תשלום בגין הסכם הפשרה עם פקיד השומה), אשר קוזז בחלקו ע"י גידול בחלויות השוטפות.
  3. הון חוזר : לחברה גרעון בהון החוזר בסך כ- 425.3 מיליון דולר לעומת גרעון של כ- 437.9 מיליון דולר ליום 31 בדצמבר 2017. יצוין, כי חלק מהותי מהגרעון בהון החוזר אינו משקף תזרימי מזומנים בטווח הקצר, כמוסבר להלן. היחס השוטף של החברה ליום 30 בספטמבר 2018, נותר ללא שינוי לעומת היחס השוטף ליום 31 בדצמבר 2017 – 54.2%. הגרעון בהון החוזר ליום 30 בספטמבר 2018, כולל מרכיבים מהותיים אשר נכללים במסגרת סעיפי ההתחייבויות השוטפות של החברה ומאופיינים במחזוריות עסקית שוטפת, אולם החברה אינה נדרשת למקורות תזרימיים בטווח הקצר על מנת לפרוע אותם: הכנסות מראש ממכירת כרטיסי טיסה וממועדון הנוסע המתמיד בסך של כ- 328 מיליון דולר, שסילוקן ייעשה באמצעות העמדת שירותי טיסה עתידיים, והתחייבות לעובדים בגין חופשה בסך של כ- 42 מיליון דולר, אשר צפויה להיות משולמת בעת פרישתם, אך מסווגת כהתחייבות לזמן קצר בהתאם לכללי החשבונאות. בנוסף, ההתחייבויות השוטפות כוללות כ- 37 מיליון דולר הלוואות למימון מקדמות עבור מטוסי ה- 787, אשר מקור פרעונן יהיה באמצעות מימון ארוך טווח שיתקבל בעת קבלת המטוסים.
  4. נכסים לא שוטפים : הסתכמו לסך של כ- 1,669.6 מיליון דולר, גידול של כ-336.6 מיליון דולר ביחס ליתרתם ליום 31 בדצמבר 2017, הנובע בעיקר מקבלת שלושה מטוסים מדגם 787-9 בבעלות החברה במהלך תקופת הדוח ומתשלום מקדמות לרכישת מטוסים מדגם זה שטרם התקבלו, בניכוי הפחת השוטף.
  5. התחייבויות לא שוטפות : הסתכמו לסך של כ-930.2 מיליון דולר, גידול של כ-313.4 מיליון דולר ביחס ליתרתן ליום 31 בדצמבר 2017, הנובע בעיקר מקבלת שלוש הלוואות למימון רכישת שלושה מטוסים מדגם 787-9 שהתקבלו בתקופה המדווחת, ראה ביאור 5 ב. לדוחות הכספיים התמציתיים.
  6. הון : הסתכם לכ-314.0 מיליון דולר. הגידול בסך של כ-35.8 מיליון דולר ביחס להון ליום 31 בדצמבר 2017 נובע בעיקר מהשפעה חיובית על ההון בסך של כ-37.5 מיליון דולר כתוצאה מיישום תקן דיווח כספי בינלאומי – IFRS 15 (ראה ביאור 7.א. לדוחות הכספיים התמציתיים), השיפור בקרנות ההון בגין גידור תזרים מזומנים בסך כ- 18.6 מיליון דולר, וזאת בקיזוז השפעה שלילית של ההפסד לתשעת החודשים

 

צרות באל-על – הפסד של 18 מיליון דולר ברבעון

הצרות של אל-על