חדשות    

"אמזון לא יכולה להיות תחליף לקניון"

במסגרת כנס של EY נערך מושב בנושא "מרכזי קניות ומשרדים – נדל"ן ב"הפרעה"?" בהנחיית איטה קולדצקי, שותפה, תחום הנדל"ן ב- EY ישראל. במושב נשא דברי פתיחה חיים כצמן, מנכ"ל ומייסד, גזית גלוב והשתתפו איתן בר זאב , מנכ"ל ודירקטור, ביג מרכזי קניות; רביב ברוקמאייר, מנכ"ל, GOLF&COדודו זבידה, מנכ"ל, קבוצת מבנה; בנג'י זינגר, מנכ"ל, WeWork ישראל; אבי לוי, מנכ"ל, מליסרון ושולם לפידות, מנכ״ל, אי די בי. 

במרכז הדיון עמד נושא המסחר המקוון והגידול בהיקפיו. חיים כצמן התייחס לנושא ואמר "בסופו של יום הקונה רוצה לראות את המוצר בעיניים ולקבל יחס אישי מהמוכר. כך היה בכיכר העיר מאות שנים אחורה וכך יהיה גם בעתיד. האדם יצור חברתי מטבעו ושום טרנד לא ישנה את טבע האדם. אמזון לא יכולה באמת להוות תחליף לאורך זמן לחוויית הקניה במרכז הקניות. להוות תחליף לחדר כושר או לשתיית קפה בקניון. צריך לדעת לבחור את הנכסים הנכונים המותאמים לטבע האדם. אם נדע לעשות את זה נכון נוכל להיות בצד של המרכז המסחרי שגדל וממשיך לצמוח ומסחר מקוון יהיה עוד כלי בארגז הכלים שלנו".

איתן בר זאב אמר "יש סטטיסטיקה ויש מציאות. במציאות, בארבעת החודשים הראשונים של 2018 רשמנו עליה של קרוב ל-6%. מסתבר שאנשים לא משנים את הרגלי הצריכה בין לילה. אם שואלים אותי אם כל ענף הריטייל ייעלם והאונליין ישתלט עליו, אז כנראה שלא. במדינת ישראל סך הקניות באינטרנט מגיע לכ- 6%. אין פה שחקן משמעותי אחד. 80% מהמכירות אונליין בישראל באות מבחוץ. נכון שהמגמה היא גידול מתמיד בעולם האונליין מצד אחד, אך יש גם שחקנים כמו עדיקה שעברו מעולם האונליין נטו גם לעולם האוף ליין. בארה"ב, למשל, נפתחו יותר חנויות מאשר נסגרו בשנת 2017. בסופו של יום חוויה של קניה ועצם היכולת לחפש את המוצר או לעשות WINDOW SHOPPING היא צורך אנושי. העולם לא ישתנה בצורה מהותית".

רביב ברוקמאייר אמר "אנחנו בקבצה נהנים משני העולמות. אין ספק שאנחנו רואים את היתרון המדהים שיש למותג או לזמן שלוקח לך לבנות מותג בעולם החדש. בחמש שנים, לא בהשקעות כספיות גדולות ולא בפרסום הקלאסי שאנחנו מכירים, עדיקה הגיעה לאן שהגיעה. למותג כמו עדיקה יש מקום לאוף ואון ליין וזה רק משביח אחד את השני. אנחנו רואים ששפת המבצעים שונה והתמחור הוא שונה. אין ספק שאנחנו נמצאים בעולמות מקבילים ומשלימים.

הצרכן בסופו של דבר הוא אותו צרכן שצריך לתת לו מענה 24/7 ולשחק בשתי הזירות. היתרון של האונליין הוא היכולת לנטר את הצרכן ולהכיר אותו הרבה יותר טוב. אני לא אוהב את האמירות שעולם האוף ליין ימות מחר. העסק חי ונושם ומייצר הזדמנויות חדשות שצריך לדעת לנצל וגם להיות זהירים כי באונליין קשה יותר להרוויח כסף. מכעיסה אותי הרגולציה והנושא של הזמנות מחו"ל ב- 75$ ללא מע"מ. אנחנו מבקשים בסך הכל שגם מותגי גוף אונליין ייהנו משוויון. אין סיבה שהמדינה תיתן מקדמה לגופים זרים שלא יושבים פה".

עוד התייחס ברוקמאייר לעלויות הגבוהות המושתות על רשתות הקמעונאות. "מבחינת עלויות, אני מייצג סקטור מסוים שהנתח היחסי שלו בתוך מרכזי הקניות הולך ומצטמצם. אני מסתכל על עולם האופנה, ורואה בגדול שהביזנס של האופנה הוא ביזנס קצת בסטרס שלא יכול להרשות לעצמו להעלות מחירים. גם אם בסוך היום אגדל על חשבון מתחרים, המרכיב של עלות שכר הדירה, הארנונה וכו' עולה ביחס להכנסות שלי ועם זה צריך להתמודד. ברור לי שלחברי כאן יש את התפיסה שלהם אבל צריך למצוא את הדרכים לעשו את ההתאמות הנדרשות. תמיד יש שחקנים חדשים ונכון שאין תמיד שטחים פנויים טובים, אבל זה יכול לבוא בבום. הייתי שמח ששכר הדירה שלנו היה יורד.

בר זאב השיב כי "עומס שכר הדירה אצלנו במרכזים עומד בסה"כ על כ-6% ובקניונים, בהם שולטות בעיקר רשתות האופנה, עומד על כ- 9.5%. במידה ותהיה הצדקה מבחינת העומס על הפדיון ונראה שהוא עובר את ה- 12% כמובן שאנחנו נתייחס בשיא הרצינות לעניין ונשקול הורדת השכ"ד".

אבי לוי אמר "האינטרנט כבר כאן ואנחנו רואים את ההשפעה שלו, שאינה דרמטית. אנחנו לא רואים שאחד הולך להחליף את השני ושני הדברים יצטרכו לחיות ביחד. גם אמזון תומכת במתחמי קניות והדברים האלה ימשיכו לחיות ביחד. מרבית הקניונים מלאים ובתפוסה מלאה ורואים עוד ועוד מותגים בינלאומיים שמגיעים לארץ". 

בנג'י זינגר: "השינוי בריטייל קשור לדור שהולך וגדל, דור ה- Y. השינוי הוא ההחלטה של אנשים מה הם קונים, מאילו חברות המתבססות על אילו ערכים? אנחנו רואים שינוי בשוק העבודה ושאנשים מחפשים משמעות. זה יקרה גם בעולם הריטייל וזה יהיה לדעתי השינוי הגדול".

אנחנו פותחים בסביבות 30 חללים בחודש. ההתרחבות בארץ היא באותן אחוזים. מאוד טוב לנו פה, אנחנו מייצרים ערך לחברים בקהילה. מסתכלים על פרויקטים בתכנון ובונים בניינים מהתחלה לשימושים שלנו.

שולם לפידות: "קרוב ל-14% מהמכירות של שופרסל הוא ממכירות אונליין . קצב הצמיחה של אונליין בחו"ל הוא בממוצע של 17%.הצפי ל-2018 הוא ש-6% מהמסחר בישראל יהיה מקוון. הייבוא מחו"ל זוכה להטבות מס שמותגים ישראלים לא מקבלים. כשהאוכלוסייה גדלה ב- 1.8% שנתי, התחזית היא שב- 2021 היה יותר צמיחה באונליין מאשר באוכלוסייה. שופרסל מוכיחה שאפשר להגיע לאחוזים יפים של פעילות באונליין, מספרים גבוהים יותר מרשתות דומות בגרמניה למשל".

דודו זבידה אמר "אני חושב שהאונליין אינו משקף קריסה טוטאלית של האוף ליין. זו בסה"כ התאמה למציאות חדשה. אם לפני 5-6 שנים בתי קולנוע ומכוני כושר היו מוקצים יחסית מהקניונים, היום אנחנו רואים אותם יותר ויותר נוכחים. בסופו של דבר, השוק יתאים את עצמו. נדל"ן שהוא קצת יותר פריפריאלי יתמקד יותר בבילויים. אין מצב ששוק האונליין יהרוס את שוק המסחר. לשוק האונליין יש הוצאות גבוהות מאוד. תהיה פה התאמה. גם המרכזים שלנו משתנים. אנחנו לא ראים תפוסות יורדות אלא להיפך, נמצאים בתקופה של הקמה".

עוד הוסיף זבידה כי "לגבי משרדים, באזור גוש דן הביקוש הוא מאוד גבוה. אנחנו גם פונים לחיפה, פתח תקווה, יוקנעם, אבל קשה ליזום שם פרויקטים. הרבה מאוד מטרים שמוצאים למשרדים מחוץ לאזור ת"א הם פחות מבוקשים".