שוק ההון    

אנליסט – עברה להפסד ברבעון; האם יש לה זכות קיום?

בתי ההשקעות ירדו בהיקפי הפעילות ברבעון הראשון. הגופים הגדולים – מיטב דש ואקסלנס דיווחו בימים האחרונים על ירידה בהיקף הפעילות וברווח מהפעילות המסורתית – ניהול השקעות בקרנות נאמנות, קופות גמל ופנסיה, וגם אנליסט הקטנה יחסית דיווחה על תוצאות חלשות.

אנליסט הפסידה ברבעון 1.9 מיליון שקל, לעומת רווח של 2.9 מיליון שקל ברבעון המקביל ולעומת רווח של 5.5 מיליון שקל בכל שנת 2015. אבל השורה התחתונה היא רק התוצאה של חולשה בליבה של אנליסט – ההכנסות מתחום קרנות הנאמנות צנחו ל-7.5 מיליון שקל, לעומת הכנסות של 10.3 מיליון שקל ברבעון המקביל בשנה הקודמת. ההכנסות בתחום הקרנות בכל שנת 2015 הסתכמו ב-37.6 מיליון שקל.

ההכנסות מניהול קופות גמל נפלו ל-7.6 מיליון שקל, בהשוואה להכנסות של 9.1 מיליון שקל ברבעון המקביל בשנת 2015. בכל שנת 2015 הסתכמו ההכנסות ב-34.5 מיליון שקל.

באנליסט מסבירים זאת בשחיקה של דמי הניהול ובתחרות, וכן במצב שוק ההון המדשדש. אבל, אנליסט צריכה לקחת אחריות – מדובר בבית השקעות קטן שהתמחה בניהול מוקפד ומוטה אנליזה שיצר תשואות גבוהות ולכן בהתאמה גם נגבו דמי ניהול גבוהים, אך בשנים האחרונות, נשארו דמי הניהול הגבוהים ונעלמו התשואות, ובעולם שבו המכשירים הפסיביים הולכים וצוברים תאוצה, במיוחד על רקע הרציונל שלא ניתן להכות את השוק ואם כך אז עדיף להשקיע  במכשירים עוקבי מדדים, החוזקה והיתרון של גוף כמו אנליסט כמעט ונעלמים. השאלה אם יש לאנליסט זכות קיום? התחום עבר בעשור האחרון מיזוגים גדולים והקטנים נבדלים בהיותם ממוקדים יותר , נישתיים יותר, אך בסופו של דבר (וחבל) זה שוק של גודלים. אנליסט יכולה להתקיים בזכות עצמה (אל אם ההחרפה בתוצאות תימשך), אבל בהינתן שיש סיכוי טוב שהשחיקה בדמי הניהול בכל תעשיית הפיננסים, תימשך, לא ברור אם בית ההשקעות הזה יצליח ייצר ערך למשקיעים שלו. הפתרון יכול להיות מיזוג או מכירת הפעילות, אבל גם זה לא יהיה טרייאלי בעיקר מכיוון שגוף שירצה לקנות יעריך את החברה לפי יכולתה לייצר הכנסות בדמי ניהול כנראה נמוכים יותר.

ובעוד ההכנסות נופלות ההוצאות יורדות אבל בקצב איטי – הוצאות התפעול ברבעון הראשון של השנה הסתכמו ב-15.4 מיליון שקל, לעומת  16.2 מיליון שקל ברבעון המקביל. כמו כן, ברבעון זה, הפסידה החברה בתיק הנוסטרו שלה (תיק השקעות עצמאיות) כ-0.3 מיליון שקל, לעומת רווח של 1.2 מיליון שקל ברבעון המקביל בשנה שעברה ורווח של 3.3 מיליון שקל בכל שנת 2015.

אנליסט נסחרת בבורסה בשווי של כ-180 מיליון שקל, והיא מנהלת נכסים בהיקף קרוב ל-10 מיליארד שקל. לחברה מזומנים נטו (מזומנים בניכוי התחייבויות פיננסיות לרבות דיבידנד לחלק בסכום של כ-14 מיליון שקל)  בסך העולה על 100 מיליון שקל, והונה העצמי מסתכם ב-113 מיליון שקל.