שוק ההון    

אפריקה תעשיות – הפסד של 42 מיליון שקל ברבעון; הערת עסק חי!

מאייר: אורקה

אפריקה תעשיות לא מצליחה להתאושש מהמשבר – אחרי שסבלה בשנתיים האחרונות מהונאת ענק בחברת נגב קרמיקה, וחולשה בפעילות הפלדה, רושמת החברה הפסד של 42 מיליון שקל ברבעון השני של השנה, על הכנסות של 446 מיליון שקל, לעומת הפסד של 22 מיליון שקל על הכנסות של 495 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד.

במחצית הראשונה של השנה הפסידה אפריקה תעשיות 57 מיליון שקל על מחזור של 910 מיליון שקל, כאשר בכל שנת 2015 הפסדיה 157 מיליון שקל על מחזור של 1.8 מיליארד שקל.

על רקע ההפסדים האלו, ההון של החברה נשחק ל-102 מיליון שקל, ולצד חובות גדולים , גירעון בהון החוזר, ומצוקת מזומנים, רואי החשבון של החברה מספקים לה הערת עסק חי – "אי ודאות באשר ליכולתה של החברה לעמוד בהתחייבויותיה כלפי הגופים המוסדיים בקשר עם החזרי ההלוואה המוסדית, ולאור אי הוודאות האמורה, עולים ספקות משמעותיים בדבר המשך קיומה של החברה כעסק ח", כמו כן מציינים רואי החשבון כי קיימת  אי ודאות למימוש תכניות הנהלות חברות הבת לפירעון התחייבויותיהן של חברות הבת

הנהלת אפריקה תעשיות צריכה מימון, והבעיה הגדולה שלאפריקה ישראל, החברה האם, אין יכולת להזרים לה כספים, היא עצמה בתהליך של הסדר חוב גדול. לאפריקה תעשיות יש חוב גדול למוסדיים, והיא זכתה להזרמה מאפריקה לפני כשנה, אבל כשבוחנים את ההמשך, נראה שהיא צריכה שפן חדש.

בביאורים לדוחות מסבירה החברה את מצבה הפיננסי – "בהקשר למצבה הכספי של החברה, לתזרימי המזומנים שלה וליכולתה לשרת את התחייבויותיה יצוין כי: למועד הדוחות הכספיים לחברה (סולו) יתרת מזומנים של כ-1.3 מיליון שקל. למועד הדוחות הכספיים לחברה (סולו) הון חוזר שלילי של כ-231 מיליון שקל. יתרה שלילית זו נובעת בעיקרה מהצגת ההלוואה המוסדית שיתרתה כ-155 מיליון שקל בזמן קצר, עקב אי עמידת החברה בהתניות פיננסיות על פי הסכם המימון המקורי עם הגופים המוסדיים וכן לאור קיומה של עילה להעמדה לפירעון מיידי של יתרת ההלוואה בהתאם להוראות כתב הוויתור שנמסר לחברה…

"עם זאת, בהתאם להוראות כתב הוויתור, עקב הכללתה של הפניית תשומת לב בדוח רואי החשבון המבקרים בקשר עם ספקות משמעותיים בדבר המשך קיומה של החברה כעסק חי, קיימת הפרה של כתב הוויתור ועילה להעמדה לפירעון מיידי של יתרת ההלוואה המוסדית. יצוין כי עד למועד אישור הדוחות הכספיים החברה עמדה בפירעון התשלומים של ההלוואה המוסדית בהתאם ללוח הסילוקין המעודכן, לרבות הקדמת תשלומים כפי שנקבעה בכתב הוויתור לאחר מועד הדיווח בוצע תשלום על סך 4 מיליוני ש"ח, בהתאם למוסכם בכתב הוויתור כאמור(/

"היקף המזומנים הנדרשים לחברה לצורך פירעון התחייבויותיה עולה באופן ניכר על יתרות המזומנים שבידיה.   לחלק מהחברות המוחזקות במישרין על ידי החברה יתרות שליליות של רווחים ראויים לחלוקה למועד הדוחות הכספיים.

"קיים ספק באשר ליכולת החברה לגייס אשראי חדש או למחזר חובותיה  למועד הדוחות הכספיים ההון המיוחס לבעלים מסתכם בסך של כ-102 מיליון שקל. למועד אישור הדוחות הכספיים מהלכי הנהלת החברה למימוש חלק מנכסיה ופעילויותיה, לרבות האפשרות למימוש המניות הרדומות של החברה, טרם הבשילו לכדי עסקה מחייבת העשויה להניב לחברה תזרימי מזומנים, וזאת בסטייה מהערכת ההנהלה והדירקטוריון של החברה בתקופות דיווח קודמות".