חדשות    

אקסלנס: מדד חודש ינואר צפוי לרדת ב-0.7%

מדד המחירים לצרכן לחודש דצמבר נותר ללא שינוי, מעט נמוך ממוצע תחזיות החזאים

אקסלנס מפרסמים הבוקר סקירת מאקרו שבועית. בסקירתם מציינים אקסלנס כי מדד המחירים לצרכן לחודש דצמבר נותר ללא שינוי, מעט נמוך ממוצע תחזיות החזאים. בשנת 2014 ירד מדד המחירים לצרכן ב- 0.2% עמוק מתחת לרף התחתון של יעד יציבות המחירים של בנק ישראל. לראשונה מאז שנת 2006 , ופעם שלישית מאז קום המדינה, מתקבל שיעור שינוי שנתי קלנדרי שלילי בערך המדד.

באקסלנס שואלים האם מדובר בהתייקרות הנוגדת את המציאות?

לדברי אקסלנס, ההפתעה הגדולה ביותר שעלתה ממדד חודש דצמבר היא העלייה ב 0.1% במדד מחירי התחבורה והתקשורת. בחצי השנה האחרונה חלה ירידה של למעלה מ 50% במחירי הנפט ברחבי העולם. בין החודשים יוני לדצמבר ירד מחיר הבנזין בתחנות הדלק בישראל בכ 8.2%  . אמנם ירידה זו אכן באה לידי ביטוי בסעיף דלק ושמנים לכלי רכב אשר רשם ירידה ב 5- מתוך 6 החודשים האחרונים ( 2.2% בדצמבר), אך הצפי היה שהירידה במחירי הדלק תשפיע לשלילה גם על מחירי מוצרים, שהדלק מהווה מרכיב עיקרי בייצורם. מכאן שקשה להסביר את עליות המחיר המשמעותיות שהתקבלו בסעיפים כגון: נסיעה לחו"ל ( 2.7% ) ושיעורי נהיגה 5.8% ), בייחוד כאשר מדובר בסעיפים אשר עונתית אינם עולים בצורה משמעותית בחודש דצמבר. גם לעלייה המשמעותית שהתקבלה ) בסעיף שכירת רכב לנסיעה בארץ ( 26.8% (!)) קשה לתת הסבר חד- משמעי.

הסבר אפשרי לעליות שהתקבלו עשוי להיות רצון חברות התיירות וההשכרה להעלות מחירים בתקופת הכריסטמס, כפיצוי על אובדן ההכנסות מהקיץ, על אף הירידה במחירי הדלק. במבטלחודשים הקרובים איננו צופים כי סעיף התחבורה והתקשורת ימשיך להציג שיעורי שינוי חיוביים, לפחות לא כל עוד מחירי הנפט עולים (או לפחות מתייצבים). להערכתנו, סעיף זה, אשר מהווה כ 20.6% מהמדד הכללי, יהווה משקולת שלילית המדדים הבאים מה שיקשה על האינפלציה לפרוץ כלפי מעלה.