חדשות    

אקסלנס: "ציפיות האינפלציה לפי שוק ההון יעלו לאחר מדד ינואר"

יניב חברון: "שיעור האינפלציה הצפוי לפי שוק ההון ותחזיות החזאים שמר על רמתו הנמוכה, הרבה בזכות הצניחה במחירי הנפט והמשך הזעקה הציבורית להורדת יוקר המחיה"

למחשבון הצמדה למדד 

למדד המחירים המעודכן 


אקסלנס מפרסמים היום סקירת מאקרו מאת יניב חברון, כלכלן ראשי ומנהל מחלקת מחקר ואסטרטגיה. באשר לשוק המקומי, כותבים אקסלנס: "שיעור האינפלציה הצפוי לפי שוק ההון ותחזיות החזאים שמר על רמתו הנמוכה, הרבה בזכות הצניחה במחירי הנפט והמשך הזעקה הציבורית להורדת יוקר המחיה. בבנק ישראל בוודאי ממשיכים להיות מודאגים מציפיות האינפלציה המצויות מתחת לרף התחתון של היעד – לשלוש השנים הקרובות. בבנק יחכו למדד ינואר שצפוי להיות נמוך במיוחד, במידה והציפיות יישארו עדיין  מתחת לרף התחתון לשלוש שנים, הבנק עשוי להגיב. יחד עם זאת אנחנו מעריכים שהציפיות יעלו מעל הרף לאחר מדד חודש ינואר, כאשר המשקיעים יתחילו לגלם את הפיחות של הדולר. בנוסף יש לציין כי בבנק יהיו מאופקים לפחות עד להתייצבות של מחירי הנפט. בבנק ישראל יסבלו אינפלציה וציפיות אינפלציה נמוכות במיוחד, הנובעות מהשלכות אקסוגניות זמניות".

עוד על השוק המקומי: "ירידות שערים חדות נרשמו בסקטור הבנקאות לאור דרישת הפיקוח על הבנקים למשנה זהירות בהפרשות להפסדי אשראי. שבוע נוסף של ירידות באפיק הממשלתי, בעיקר בצמוד כאשר הארוך מאבד 1.1% והצמוד הבינוני 0.55% . רוב הירידה התרכזה ביום שני ושלישי, לאחר האזהרה של מודיס, שהפתיע את המשקיעים. באפיק השקלי, נרשמו ירידות מתונות יותר".

חברון מציין בסקירתו כי מדדי המניות בארה"ב הוסיפו בשבוע האחרון מעל 3% לערכם, המדדים באירופה שבים לרמתם ערב תחילת המשבר. הראלי התגבר מאוד ביום רביעי הודות להחלטת הריבית של הפד ולשורט סקוויז ענק מצד אלו שהצטיידו בהגנות. אקסלנס מעריכים כי העלאת ריבית בארה"ב תתממש רק כאשר מחירי הנפט יתייצבו בחזרה מעל רמה של 70$ , כאשר בנקודה זו המשקיעים יחזרו לסחור את התועלת שיש לירידת מחירי האנרגיה בעולם על הצמיחה הגלובלית.

בנוסף מציין חברון כי "הועידה האירופאית, שהתכנסה בסוף השבוע בבריסל, עסקה בהטלת סנקציות חדשות על רוסיה. צרפת, איטליה ואוסטריה, התנגדו בעקבות קשרים כלכליים ענפים עם רוסיה. גרמניה ובריטניה תמכו בהמשך הסנקציות. באשר לסין- הנתונים הכלכליים בסין חלשים, אבל המשקיעים מצפים לצעדים מרחיבים נוספים". אקסלנס מתייחסים גם לרוסיה, וכותבים: "המשבר ברוסיה לא ייגמר מהר אבל בהחלט יש מה לעשות. כלכלת רוסיה אומנם קטנה אבל 140 מיליון איש לא נעלמים".

ניר חברון כותב בסקירתו: "או שמחירי הנפט יעלו ל 70$- ותעשיית הנפט על כל נגזרותיה תטוס, או שהשווקים יחזרו לרדת – את היפוך המגמה בשבוע האחרון והראלי שסיכם שבוע פנומנלי שלא נראה מאז שנת 2011 , ניתן להסביר רק ע"י תחזית אופטימית של המשקיעם לסיום מהיר של המשבר ברוסיה, התייצבות של מחירי הנפט ועלייה שלהם חזרה לרמה של $75-$70 בתוך זמן קצר. המשקיעים בעצם זיהו הזדמנות פז לקבל הנחה של 5% על מדדי המניות והחליטו לנצל אותה כבר עכשיו. כמובן שהמגמה היתה חזקה מאוד שכן חלק גדול מהמשקיעם שהצטייד בשורטים בתחילת השבוע, נאלץ לסגור פוזציות ויצר שורט סקווייז ענק".

בנוסף מציין חברון כי "יש לזכור שרמת הריביות נותרה נמוכה והבנקים מוכנים להזרים הון ככל שיידרש במקרה הצורך ולכן ההסתברות למשבר פיננסי דמוי 2008 , נמוך מאוד. יחד עם זאת חשוב להבהיר שבמחירי הנפט הנתונים, המשבר עדיין מצוי בהתהוות. החשיפה של רוסיה לאירופה, בעיקר לצרפת, איטליה ואוסטריה אבל גם לא מעט לגרמניה, תפגע בהן ככל שהמשבר ברוסיה יהיה גדול יותר. מחירי אנרגיה תורמים אומנם לצמיחה הגלובלית וגם לצמיחה באירופה וארה"ב אבל במחירי הנפט הקיימים, הסיכון גדול יותר מהתועלת".

"בנוסף חייבים לציין", כותב חברון, "שעדיין לא ברור אם ראינו את התחתית במחירי הנפט והאם הם באמת מתייצבים. בתוך מספר שבועות מחירי הנפט יכולים לחזור ולרדת לרמת שפל נמוכה עוד יותר ולהכביד מאוד על האופטימיות של המשקיעים שתמחרו סיום משבר. לכן או שמחירי הנפט אכן יעלו ויתייצבו מעל מחירים של $70 בשבועות הקרובים או שמדדי המניות חוזרים לרדת". חברון מסכם את דבריו וממליץ: "לונג נפט ומניות אנרגיה ושורט מדד מניות (לא ביחסים שווים כמובן)".

בית ההשקעות מונה מספר המלצות: האפיק הצמוד עדיף על האפיק השקלי רק מפני שהוא באמת זול הרבה יותר. מתקשים לראות תרחיש שבו השקלי יעשה עודף תשואה גם השנה; לאחר הרגיעה יתחילו לסחור את התועלת מירידה במחירי הנפט לצמיחה הגלובלית ואז נדרש לקצר מח"מ מחדש; או שמחיר הנפט יעלה או ששוק המניות ירד – לונג נפט וחברות נפט, שורט מדדי מניות (לא ביחסים שווים); באשר לקונצרני – מספר חודשים המלצנו על הורדת רכיב ועמדה דפנסיבית. בשלב כלשהו נצטרך לחזור ולאסוף. אולי כבר עכשיו.