חדשות    

"תיסוף של השקל ב-7.5% מול השער הנומינלי האפקטיבי בחודשיים הוביל להורדת הריבית"

בבית ההשקעות אקסלנס חוזים תפנית חיובית בציפיות האינפלציה בקרוב, שינוי בתפיסת הריבית בטווח רחוק יותר

בית ההשקעות אקסלנס מגיב הבוקר להחלטת בנק ישראל להוריד את הריבית. באקסלנס סבורים כי תיסוף של השקל ב-7.5% מול השער הנומינלי האפקטיבי (סל המטבעות) בתוך חודשיים הוביל להחלטה.

בסקירתם כותבים אקסלנס, כי "רק בתחילת חודש דצמבר נשק השער הנומינלי האפקטיבי לרמת שיא של 88.4 – רמה בה לא ביקר מאז פברואר 2013. ובתוך קצת יותר מחודשיים, חזר לרמת שפל של 81.5. הייסוף בשער השקל, שכמעט ומחק את כל הפיחות שהתקבל בערך המטבע מאז חודש אוגוסט, הוא שעמד במרכז ההחלטה שהתקבלה אתמול".

באקסלנס מעריכים כי "את האיתות להחלטה היה ניתן למצוא כבר בחשש העמוק שהביעו חברי הוועדה מהייסוף החד כפי שעלה בפרוטוקולים של ההחלטה האחרונה. בהודעה, שפרסם בנק ישראל, מתוארת בהרחבה יחסית סביבת האינפלציה העולמית ורמת הריביות הנמוכה המצויה במדינות רבות אשר תורמת בין היתר להתחזקות שער השקל מול הסל. מקבלי ההחלטות בבנק לא היו מוכנים לעמוד בפני סיכון של המשך הייסוף בערך המטבע מתוך חשש שישפיע בצורה שלילית על הפעילות הכלכלית ועל ציפיות האינפלציה, ולכן החליטו "להקדים תרופה למכה" ולהוריד במפתיע את רמת הריבית".

אקסלנס שואלים: אם הגענו עד הלום והאינפלציה מאפשרת אז למה לא? בתשובה, כותבים אקסלנס כי "אם בחודשים האחרונים ניסו לשדר בבנק ישראל אופטימיות כלשהי לגבי האפשרות של שיפור בציפיות האינפלציה והעריכו כי מחירי החשמל, המים והנפט הם שגורמים לציפיות הנמוכות, בפרוטוקולים של ההחלטה הקודמת עלתה תמונה מדאיגה יותר. חברי הוועדה העריכו שהאינפלציה מושפעת לרעה גם ממוצרים לא סחירים – או במילים פשוטות יותר, האטה כלכלית מקומית. אומנם הצריכה הפרטית אינה מראה סימנים של דעיכה בעקבות ציפיות נמוכות אלו אבל בבנק לא מוכנים לקחת סיכונים.

בנוסף מציינים אקסלנס כי "האינפלציה בישראל מצויה עמוק בטריטוריה שלילית, ציפיות האינפלציה מושפעות לרעה והייצוא משתפר אבל זה עשוי להתהפך שוב. אומנם התשואות הארוכות יותר נמוכות, ומנפחות את מחירי הנכסים, אבל הן תשארנה נמוכות גם בגלל מגמה גלובלית. אז למה לא לנסות בכל זאת לנצח באותה "מלחמה אבודה" בשער החליפין. בבנק ישראל היו מאוד מרוצים לפני חודשיים שלושה מהפיחות החד בשער החליפין ובתמורה הצפויה שלו לאינפלציה, אך הייסוף החד שגנז אפשרות זו, רק האיץ את ההחלטה לפעול".

באקסלנס חוזים תפנית חיובית בציפיות האינפלציה בקרוב, שינוי בתפיסת הריבית בטווח רחוק יותר: בבית ההשקעות מעריכים כי "בחודשים הקרובים נגלה להערכתנו כי ישנן מספיק סיבות לאופטימיות בנושא האינפלציה. בנק ישראל מאותת כי הוא מוכן לנקוט בצעדים אגרסיביים יותר (כולל מגבלות זמניות להערכתנו) כדי להשיג את הפיחות המיוחל. בנוסף מחירי השכירויות יחזרו לעלות בקרוב. מחירי המזון לא יוכלו להמשיך לרדת לאורך השנה ולהערכתנו גם מינוי שר אוצר חדש בישראל יביא עימו בשורה של עליית מיסים. מעבר לכל אלה, אנחנו מעריכים כי מחיר הנפט יוכל להתייצב ברמות של 65 דולר לפחות בתוך שנה (הוא אולי יירד בתקופה הקרובה אבל יחזור לעלות בהמשך). בנוסף יש לקחת בחשבון את האבטלה הנמוכה ועדכון שכר המינימום שיתרמו לעלייה באינפלציה".

"תפיסת הריבית לעומת זאת תשתנה רק בטווח ארוך יותר של מספר חודשים ולהערכתנו התפנית תגיע עם שינוי
כיוון בתשואות האג"ח של ממשלת גרמניה. התשואות הנמוכות של אג"ח גרמניה מכבידות על התשואות בכל אירופה, בארה"ב ולהערכתנו גם בישראל", כותבים אקסלנס ומוסיפים: "עם זאת תפנית חיובית באינפלציה באירופה ובנתוני המאקרו שם, תוביל לעליית תשואות שם ותסחוב איתה גם את התשואות בארה"ב וכפועל יוצא גם את התשואות בישראל. לכן אנחנו ממליצים לעקוב אחר נתוני המאקרו באירופה ונתוני האינפלציה ולחשוב על שינוי תפיסת הריבית עם שינויים לטובה שם. מחר אגב, אמורה יו"ר הפד גנט ילן לנאום במסגרת העדות שלה בקונגרס על המצב הכלכלה. היא צפויה להציג גישה מאופקת ביחס להעלאת הריבית בארה"ב אז אין מה לצפות לשינוי כיוון משם. בפד חוששים מהשלכות הייסוף של הדולר על הכלכלה והשלכות שליליות של סקטור האנרגיה בארה"ב על ההשקעות ושוק העבודה".