חדשות    

אריאל אטיאס נותן גז – מכרזים ל-4,200 דירות; האם זה יעזור?

משרד השיכון והבינוי פרסם היום מכרזים לשיווק  קרקעות לבניית כ-4,200 יחידות דיור. המכרזים האלו, הם המשך לניסיונות של שר השיכון והבינוי, אריאל אטיאס להילחם במחירי הדירות הגבוהים. לזכותו של אטיאס, יש לומר שהוא גם עושה ולא רק מדבר. אבל עדיין התוצאות הם בשוליים. המשרד פרסם היום מכרזים לשיווק קרקעות לכ-3,250 יחידות דיור בשיטת "מחיר למשתכן", ומכרזים למעל 900 יחידות דיור במסגרת פרויקטים להשכרה ארוכת טווח.

בין המכרזים הבולטים – קרקע ל-991 יחידות במודיעין (827 יח"ד במחיר למשתכן ו-164 להשכרה). רעננה (238 יח"ד להשכרה) וראש העין (1,202 יח"ד במסלול מחיר למשתכן). מדובר בהיקפים גדולים יחסית של יחידות דיור שמצטרפים למכרזים גדולים שנעשו בחצי השנה האחרונה, כך שמבחינת היצע הדירות נראה שיש כיום בבנייה מספר גדול של דירות. הבעיה – הדירות האלו, ברובם,  לא באזורי  הביקוש הגדולים – מרכז האר, והבעיה השנייה שהקבלנים לא ממהרים להשתתף במכרזים, ולא ממהרים לבנות לאחר זכייה במכרז, גם על רקע קשיי המימון, ומצוקת האשראי בשוק הנדל"ן.

על כל פנים, במכרזי מחיר למשתכן, יהיה מחיר הקרקע קבוע מראש ויעמוד על 50% משווי הקרקע. הקבלנים שיזכו יהיו הקבלנים שיציעו את מחיר הדירה הסופי הנמוך ביותר לרוכש. משרד השיכון והבינוי סבור שכך תיוצר תחרות על המחיר וכך יושג המחיר הנמוך ביותר בהנחה של עד מאות אלפי שקלים ליחידת דיור (הנחה לרוכשים). במכרזים מהסוג השני – מכרזי הדיור להשכרה ארוכת טווח  היזם הזוכה יחויב להשכיר את הדירות לתקופה של 10 שנים, בשכר דירה מוצמד לממד פלוס 1% בשנה. בדירות שנבנו במסגרת מכרזים אלו,  לא ניתן להוציא את השוכר כל עוד הוא משלם את דמי השכירות, כך שתהיה וודאות לשני הצדדים – היזם והשוכר המתגורר בדירה. הרעיון של דיור להשכרה ארוכת טווח, מקובל בעולם, והוא גם כלי השקעה לגופים מוסדיים. בארץ, הכוונה להפוך את התחום לאטרקטיבי למשקיעים מוסדיים, קופות גמל, קרנות פנסיה וכו' דרך ביטול המיסים על רווחים, ודרך השגת תשואה נאה. מצד שני, הפתרון הזה עשוי להיות נוח מאוד לשוכרים מכיוון שיש להם וודאות לתקופה ארוכה, והם כבר לא חייבים לרכוש דירה עם כל המשתמע (משכנתא ועוד) כדי לקבל את הביטחון והיציבות שבהתגוררות באותה הדירה. בעל הבית, פשוט לא יכול לזרוק אותם אחרי שנה מהבית.

המכרזים  של  מחיר למשתכן עם הנחות של 50%  על הקרקע כוללים 1,202 יחידות דיור ברובע A ו-B בראש העין, 592 יחידות דיור בלוד, 50 יחידות דיור בשכונת הר חומה (חומת שמואל) בירושלים, 827 יחידות דיור במתחם קייזר במודיעין, 117 דירות ביבנה (דרום), 281 דירות בשכונת שער הגיא ביקנעם ו-188 יחידות דיור בשכונת רמות יצחק בנשר.  כאמור, במסגרת המכרזים על  "מחיר למשתכן" ישווקו כ-3.250 דירות.  המכרזים לקרקעות בפרויקטים להשכרה ארוכת טווח יפורסמו בשני מסלולים במקומות הבאים – 130 יחידות דיור בשכונת הר חומה בירושלים, 24 יחידות דיור בשכונה הירוקה של כפר סבא; 318 יחידות דיור בשכונת רמות בבאר שבע ו-164 יחידות דיור  במתחם קייזר במודיעין. במכרזים אלו  (מסלול א')  תימכר הקרקע ב-305 מערכה כאשר היזמים יתמודדו על מחיר השכירות הנמוך ביותר לזכאי משרד השיכון. בפרויקטים אלו 40% מהדירות יימכרו בשוק החופשי ושאר היחידות יעמדו להשכרה לטווח ארוך -40% בדמי שכירות מפוקחים לפי שכר הדירה הנמוך ביותר שיוצע במכרז ו20% בהשכרה לטווח ארוך במחיר השוק.

מעבר לכך (במסגרת מסלול ב') ישווקו קרקעות ל-238 יחידות בשכונת נאות עוזי ברעננה ו-42 יחידות דיור במתחם הכלניות בראשון לציון. במכרזים אלו, כל הדירות להשכרה ארוכת טווח. היזמים יתמודדו על מחיר הקרקע מבלי שיקבע מחיר מינימום. הזוכה ישכיר 25% מהדירות לזכאי משרד הבינוי והשיכון בדמי שכירות מפוקחים ו-75% מהדירות יושכרו במחירי השוק.