חדשות    

בדיקת הון – הנכסים המנוהלים בפנסיה – 850 מיליארד שקל; ההפקדות השנתיות 35 מיליארד שקל!

החיסכון הפנסיוני הולך וגדל – מבדיקת אתר הון עולה כי ההפקדות השנתיות באפיקי החיסכון הפנסיוני יסתכמו השנה ב-35 מיליארד עד 40 מיליארד שקל. הערכה זו כוללת ומתחשבת בשכר במשק ובהפרשות על השכר הן מצד המעסיקים והן מצד החוסכים. מדובר בסכום עתק שהולך וגדל מדי שנה בשנה בעיקר כתוצאה מהרפורמה בחיסכון הפנסיוני שהופעלה לפני כשבע שנים ובמסגרתה הוחלט  על עלייה הדרגתית בשיעור ההפקדות לחיסכון פנסיוני הן מצד המעסיקים והן מצד העובדים. אם עד אז היקף ההפרשות היה מתחת ל-20 מיליארד שקל בשנה, הרי שמאז כאמור הסכום הוכפל.

הגידול בחיסכון הפנסיוני וזה יכול להיות – קרנות פנסיה, ביטוחי חיים, קופות גמל וקרנות השתלמות, הביא לפריחה חסרת תקדים בשנים האחרונות בחברות המנהלות את הכסף שלנו – הצטברו להם סכומי עתק לנהל שרק הלכו וגדלו. הסכומים האלו זרמו וזורמים לשוק ההון, בין היתר למניות, אך בעיקר לאגרות חוב מסוגים שונים – אגרות חוב ממשלתיות, אגרות חוב קונצרניות (של החברות) ולאפיקים סולידיים (וסולידיים פחות) נוספים.  החברות המנהלות הם אותם גופים שהמיקוד שלהם הוא בניהול כספים , לצד חברות ביטוח שהרימו את הכפפה לאור הרפורמה שבין היתר חייבה את הבנקים למכור את פעילויות ניהול הכספים. חברות הביטוח פשוט רכשו את הגופים המנהלים והן היום המובילות בתעשיית ניהול הכספים, לרבות חברות כמו – הראל, מגדל, מנורה, כלל ביטוח , הפניקס ועוד.  החברות האלו מנהלות על פי ההערכות סכום של כ-850 מיליארד שקל .

על פי בדיקת הון שנסמכת על נתוני השכר הממוצע, כמות העובדים במשק שיש להם חיסכון פנסיוני ושיעור ההפרשה נראה שבשנה הבאה יסתכמו ההפרשות לפנסיה בכ-40 מיליארד שקל והיקף החיסכון הפנסיוני יגיע ל1,000 מיליארד שקל – טריליון!