ביטוח    

ביטוח סייבר – מה הוא מכסה ומי זקוק לו?

מעודכן ל-10/2018

ביטוח סייבר הוא מוצר ביטוחי חדש יחסית אשר נועד לתת מענה לאיום אשר הופיע בשנים האחרונות. איום הסייבר מסכן את פעילותם של כל הארגונים הביטחוניים, הציבוריים והפרטיים ועלול ללגרום לנזקים חמורים.

הערכה היא שההיקף הכספי של פשעי הסייבר עולה על מאה מיליארד דולר ברחבי העולם,ושמספר החברות הנפגעות ממנו גבוה מחצי מיליארד.

איום הסייבר כולל את כל מערכות התקשוב ואת המידע הצבור בהן. הוא נמצא בכל מקום המחובר לרשת האינטרנט ובכלל זה טלוויזיות, מחשבים, טלפונים ניידים וגם במערכות מכניות ואחרות אשר יש להן קשר כלשהו לרשת התקשורת הארגונית.

ההערכה היא כי במהלך השנים הקרובות ייגבר איום הסייבר וייתפשט לתחומים נוספים. העלייה במספר המכשירים והמיכשור המחובר לרשת, ובכללם מערכות בעלות גישה למידע אישי ופיננסי של אנשים ועסקים, כמו גם תשתיות, מייצרות הזדמנויות לעבריינים וגורמים עויינים אחרים לביצוע תקיפות יעילות יותר ומזיקות יותר.

האיומים העיקריים הנשקפים לארגונים הם גניבה של פרטי לקוחות ממאגרי החברה, גניבת מידע רגיש והפצתו, ריגול ואיסוף מודיעין עיסקי וכו'.

מה כולל ביטוח סייבר?

על מנת לתת מענה חלקי לאיום ולנזק אותו הוא מסב החלו חברות הביטוח לשווק ביטוחי סייבר ביטוחי הסייבר נותנים כיסוי לנזק הנגרם לעסק עצמו ולמערכות שלו. כמו כן מעניקים חלק מהביטוחים שירותי ניהול אירוע.

הכיסויים הישירים מתייחסים לאובדן או השחתה של נתונים, אובדן הכנסות כתוצאה ממניעת גישה למערכות המחשב ומניעת שירות, נזק למערכות המחשב עצמן ותשלום כופר במקרי סחיטה.

ביטוחי הסייבר כוללים גם כיסוי צד ג' המכסה נזקים פיננסיים שנבעו כתוצאה ממתקפת הסייבר כמו הפצת מידע על לקוחות, השמצות, פגיעה במוניטי שלהם וכו'.

כמו כן מפצים הביטוחים את הארגונים על כספים ששולמו בעקבות דרישות כופר ואיומי סחיטה, הוצאות עבור שכירת מומחים ויועצים אשר נשכרים לשם שיקום הנזקים הפיזיים והתדמיתיים של הארגון וכן פיצוי על תשלום קנסות שעלולים להיות מוטלים על ידי הרגולטורים בגין הפרת פרטיות ופגיעה בחופש המידע.

חשוב לדעת כי בביטוחי הסייבר הקשר של הלקוח עם חברת הביטוח אינו מסתכם רק בדרישת פיצוי כספי. חברות הביטוח מעניקות במסגרת הביטוח גם ליווי מקצועי הנותן סיוע בהתמודדות עם הסיכון והנזק שנגרם כתוצאה ממנו.

מי צריך ביטוח סייבר?

מתקפת סייבר יכולה לגרום נזק חמור לארגון או לעסק ועל כן מומלץ לכל גוף המחזיק מידע רב על לקוחות, ספקים עסקים אחרים וכו' וכן גופים אשר מפעילם מערכות אשר יש להן חשיפה לרשת ואשר עלולות למצוא את עצמן תחת מתקפת סייבר ירכוש לעצמו כיסוי ביטוחי כזה. חשוב להתאים את הביטוח לצרכי הארגון ולפפעילות שלו אשר עלולה להיפגע כתוצאה ממתקפה כזו.

בדרך כלל ביטוחי הסייבר המותאמים בהתאמה אישית לכל לקוח,והן אינן מוצר סטנדרטי כמו ביטוח רכב או דירה.

החשיבות של רכישת ביטוח סייבר מוכרת נפוצה יותר אצל חברות וארגונים  גדולים, אולם כדאי גם לעסקים קטנים ובינוניים לשקול רכישת כיסוי כזה.