חדשות    

ביטולים בתוכניות מחיר למשתכן בעפולה ולוד

ההתחלה היתה מבטיחה ביותר – דירה במסגרת מחיר למשתכן עולה כמה עשרות אחוזים פחות מדירה באותו מקום מקבלן, ולכן היתה פשוט הסתערות חסרת תקדים – בפרויקט בלוד הוצעו 376 דירות והתמודדו 6,510 משפחות. בפרויקט בעפולה הוצעו 238 דירות ונרשמו כ-4,700 משפחות. היחס הזה – פי 20, ביטא את ההטבה במחיר לצד ההטבה הצפויה במשכנתא – רוכשי הדירות אמורים היו לקבל מכנתא נדיבה ביותר בשיעור של עד 90%, וזה מכיוון שערך הדירה על פי הוראות בנק ישראאל והאוצר לא יהיה עלותה (שהיא נמוכה מערכה הכלכלי), אלא ערכה בשוק. הוראה זו איפשרה לרוכשים לקנות דירה בזול ובהון עצמי נמוך במיוחד של לפחות 100 אלף שקל.

אבל, בשטח התחילו להיווצר בעיות – הבעיה הגדולה היתה שהקבלנים לא סיפקו ערבות כבר בשלב ההתחלה וזה מכיוון שהפרויקטים לא היו מלווים עם הבנק, והמעין ערבות (בעיקר הערת אזהרה) לא סיפקה את הבנקים כדי לתת משכנתאות לזוכים בהגרלה. הבנקים הסכימו לספק אשראי רק כאשר השלד של הבנייה סגור, אבל כדי שזה יגיע למצב הזה הקבלן דרש כסף כדי שיוכל לעבוד – בקיצור אין משכנתאות, והרכושים לא יכל להביא הון של 40% מערך הדירה. המדינה הבטיחה שהיא תפתור את הבעיה, ושהיא תערוב לבנקים (ראו כאן את כל השתלשלות העניינים), אבל בפועל חלק גדול מהרוכשים ביטל את השתתפותו.

הביטול נובע גם מהקושי לקבל משכנתא, אבל גם מסיבות נוספות – עדיין, לחלק מהאנשים קשה להעמיד את ההון הראשוני, ומעבר לכך הן לא יכולים לקבל משכנתא בשיעור של 90% בגלל יכולת החזר נמוכה.  מעבר לכך, יש אנשים שהתלהבו בגל הראשון של ההגרלות ונרשמו במספר מקומות, אבל הם לא באמת רוצים את הדירה שהם זכו בה (הם מעדיפים במקום אחר ), ולכן הבסופו של דבר הם ויתרו על הזכיה.

וסיבה משמעותית נוספת – מיקום הדירה בפרויקט. השיטה היא שהזוכים מדורגים לפי מספר הדירות, כך לדוגמה אם יש בפרויקט 200 דירות, כל אחד מהזוכים מקבל מספר לפי סדר הזכייה מ-1 עד 200. המקום ה-1 בוחר ראשון את הדירה, המקום ה-2 בוחר את הדירה שנייה וכך הלאה. הממשעות היא שכלל שמתקדמים היצע "הדירות הטובות"  הולך וממתכווץ – מי רוצה לקבל את הדירותהגרועות בפרויקט, גם אם במחיר יחסי של הנחה ביחס לפרויקטים אחרים, הרי בסופו של דבר אנשים מודדים את עצמן ביחס לסביבה הקרובה, ויש כאלו שירגישו תסכול שהם זכו יחד עם נוספים וקיבלו את הדירות הפחות אטרקטיביות. שורה ארוכה של רוכשים כאלו החליטו לוותאר על הדירות, ובמקומם ייכנסוו הבאים בתור.

מהסיבות האלו, מספר המבטלים גבוה יחסית. אם ההערכות היו שמספר הביטולים יהיה סביב 15% עד 20%, הרי שבפרוקיטים בלוד ובעפולה מספר הביטולים עולה על 30%. בפרויקטים האחרים בינתיים שיעור הביטולים הוא יחסית נמוך.