מדריכי השקעות    

מיהו ביל גייטס ואיך הפך לאיש העשיר בעולם?

מעודכן ל-05/2019

ביל גייטס הוא אומנם מתכנת, אבל חלק ניכר מהכסף שלו הגיע מהשקעות

 ויליאם הנרי "ביל" גייטס השלישי (28 באוקטובר 1955), מייסד מיקרוסופט העולמית, איל הון, מתכנת ויזם, הוא גם סופר, פילנתרופ, ושחקן ברידג' אמריקאי.

את המיליון הראשון שלו הרוויח גייטס בשנת 1981 כשהיה בן 26, אז ההנפקה של מיקרוסופט הפכה אותו רשמית למיליונר. בגיל 31 הפך למיליארדר בזכות האחזקה שלו בחברה – באותה תקופה הוא גם נחשב למיליארדר הצעיר ביותר בעולם.

בשנת 1975 ייסד גייטס עם פול אלן את מיקרוסופט, שהפכה לחברת התוכנה הגדולה בעולם. במהלך הקריירה שלו במיקרוסופט, גייטס מילא את תפקידי היו"ר, המנכ"ל ואדריכל התוכנה הראשי – והיה בעל המניות הגדול ביותר עד מאי 2014.

גייטס החל לעסוק בתכנות לראשונה בגיל 13. ב-1973 החל ללמוד מחשבים באוניברסיטת הרווארד,  ושם פיתח גרסה של שפת התוכנה בייסיק עבור המיקרו מחשב הראשון. בשנה השלישית עזב את לימודיו לטובת השקעת הזמן במיקרוסופט, אותה הקים ב-1975 עם פול אלן, ובה החלו לפתח תוכנות למחשבים אישיים שהידועה בהן היא "חלונות". כמו כן הוא מכהן כדירקטור בקרן ההשקעות ברקשיר הת'אווי.

מיקרסופט פרצה לראשונה באמצעות מפרש הבייסיק שמכרו לאפל והפכו אותו למצרך ביתי בכל מחשב אישי. האסטרטגיה שלה הייתה  גדילה על ידי רכישות. מאז הקמתה רכשה שש חברות בכל שנה.  שמונה מהן בסכום של יותר ממיליארד דולר, וכן רכשה ארבע חברות ישראליות.

ההצלחה של מיקרוסופט הגיעה בזכות ייצור DOS מערכת הפעלה שייצרה ליבמ, שנכנסה אז לייצור מחשבים אישיים שהפכו למחשבים הפופולריים ביותר. מיקרוסופט לא ייצרה את דוס אלא רכשה אותו מבית תוכנה קטן. מיקרוסופט שמרה על זכותה למכור את מערכת ההפעלה לכל מי שיחפץ בה וליבמ נותרו רק הזכויות על הרישוי. תואמי יבמ הפכו את מיקרוסופט לרשת המובילה בתחום מערכות ההפעלה.

לאחר סכסוך עם יבמ, פרשה מיקרוסופט משיתוף הפעולה עמה והחלה בפיתוח מערכת הפעלה משלה שהייתה פשוטה יותר להפעלה. "חלונות" הפכה  גם היא להצלחה מסחררת וגייטס נעשה לאיש העשיר בעולם. גם אופיס היא למעשה גרסה של מיקרסופט לחבילת תוכנות של אפל.

בינואר 2000 פרש גייטס מתפקיד מנכ"ל מיקרוסופט, והוחלף על ידי סטיב באלמר. ב-15 ביוני 2006, הודיע על התחלת תהליך פרישתו מתפקיד יושב ראש החברה, כדי להתמקד בפילנתרופיה. כיום ביל גייטס עושה את הונו מההשקעות בקרן קסקייד, שהיא חברה פרטית ולכן אין שקיפות על פעולותיה. עד 2017 היה ביל גייטס האיש העשיר בעולם, אז עקף אותו ג'ף בזוס, מנכ"ל אמזון