מדריכי דירה ומשכנתא    

בית המשפט העליון – הפטור מתשלום היטל השבחה תופס גם על ממ"דים בבניה חדשה

מעודכן ל-12/2018

הפטור מהיטל השבחה בגין בניית ממ"ד, חל גם אם הממ"ד הוא חלק מבנייה חדשה, ולא רק במקרה של תוספת שטח לבנייהה ישנה. כך החליט בית המשפט העליון בערעור שהוגש לו על ידי הוועדה המקומית לתכנון ובניה פתח תקוה. ההחלטה נותנת תוקף להחלטה של בית המחוזי, עליה הוגש הערעור.

תושבי מתחם רוזמרין בפתח תקוה, קיבלו לפני מספר חודשים דרישת תשלום להיטל השבחה לפני מימוש זכויות בקרקע, מהוועדה המקומית לתכנון ולבניה בפתח תקוה, על בניית הממד"ים בבניין החדש שבונה היזמית "יוסף נקר ובניו".

הדרישה לתשלום נשלחה אל בעלי הקרקע בגין בניית  ממדים. שמאים אשר אליהם פנו בעלי הקרקע קבעו כי לבעלי הקרקעות במתחם זכאים לפטור מתשלום היטל השבחה בגין בניית הממ"דים.

הוועדה המקומית שלא קיבלה את עמדת השמאים המכריעים הגישו ערעור לוועדת הערר לפיצטיים במחוז מרכז, בטענה שהזכאות לפטור קיימת רק כאשר מדובר בבניית ממ"ד כתוספת לבניה קיימת אך לא קיימת ביחס לבניה חדשה. ודעת הערר לא קיבלה את הערעור בטענה ש הפטור מתשלום היטל השבחה בבניית ממ"ד יחול בשני המקרים. הן במקרה של בניית ממ"ד כחלק מבנייה חדשה והן כשהממ"ד נבנה כתוספת לבנייה ישנה.

גם בית המשפט המחוזי מרכז, אליו ערערה הוועדה המקומית, דחה את הערעור, ובפסק דהדין קבע כי החוק אומר במפורש, שהפטור מתשלום היטל השבחה בבניית ממ"ד קיים גם ביחס לבניית ממ"ד בבית קיים וישן, וגם בבניית ממ"ד בבית חדשבסופו של דבר, גם הערכאה הגבוהה ביותר, בית המשפט העליון, שגם אליו ערערה הוועדה המקומית, דחה את הערעור. שופטת בית דפנה ברק סרבה לתת לוועדה המקומית את רשות הערעור. בחלטתה קובעת השופטת כי הפרשנות של הוועדה, לפי הפטור תופס רק במקרה של תוספת לבנייה קיימת, אינה נכונה ושהפטור יינתן הן בבנייה חדשה הן בתוספת לבנייה קיימת.