חדשות    

בכמה עלו מחירי הדירות? ומה משפיע עליהם?

בכמה עלו מחירי הדירות? ומה השפיע עליהם יותר מכל? בבנק ישראל ניתחו את עליית המחיירם לשנה שעברה והם קובעים כך – מחירי הדירות עצמן עלו, אך מה שהגביר את העלייה בעלות הכוללת של הדירה הוא המימון – ריבית המשכנתא עלתה, ומשך המשכנתא עלה. המגמות האלו, כך נראה, לא הולכות לעצור

חדש באתר:  מחשבון מחירי הדירות

המחיר הממוצע של דירה עלה בשנה שעברה ב-13.5% –  כך אמרה בכנס בבינתחומי בהרצליה, פרופ' נדין בודו טרכטנברג. מדובר בעלייה ממוצעת של כ-230 אלף שקל – הרבה כסף. מחירי הדירות עצמן עלו  בשנה שעברה ב-7.8%, אך עלויות המימון עלו ב-31% , בעיקר בגלל התייקרות ריבית המשכנתא. בסיכום העלויות הכולל – המחיר עצמו והעלויות הנלוות, מגיעים בבנק ישראל למסקנה כי הדירות עלו בשיעור של 13.5%, וזו בשעה שמדד המחירים בזן זה ירד. כלומר ריאלית מדובר על עליה של כ-15%.  

ריבית המשכנתא הצמודה למדד עלתה ב-1% במהלך השנה האחרונה, כשמעבר לכך, גם טווח המשכנתא עלה  מ-18 שנים למעל 20 שנה בממוצע; וככל שהטווח גדול יותר כך עלות המימון גדולה יותר.  בבנק ישראל סבורים שעליית ריבית המשכנתא אחראית על עליה של 36 אלף שקל במחיר הדירה, והארכת תקופת המשכנתא אחראית על 56 אלף שקל נוספים.

ריבית המשכנתא עלתה, להערכת בודו טרכטנברג בגלל פרמיית סיכון גבוהה יותר, ובגלל שהבנקים הגדולים הגיעו לגבול המשכנתאות שהם רוצים לתת – ולכן יש פחות תחרות במשכנתאות.

הריבית ביוני – ללא שינוי

ריבית המשכנתא בחודש יוני נותרה כמעט ללא שינוי ביחס לחודש מאי. הריבית הצמודה למדד ירדה בממוצע מ-2.97% בחודש שעבר ל-2.93% בחודש יוני, כאשר הירידה היתה כמעט לכל תקופות המשכנתא – ממשכנתאות לטווח קצר ועד למשכנתאות לטווח ארוך.

ריבית המשכנתא השקלית נותרה בחודש יוני ללא שינוי – 2.75%. נתוני הריבית האלו שמפרסם בנק ישראל, הם ממוצע של הריבית הקבועה והריבית המשתנה.

מדד מחירי הדירות

מדד מחירי הדירות  עלה בחודש האחרון ב-1.2%  (פרסום ביוני לחודש אפריל) – כאן, במחשבון מחירי הדירות, תוכלו לחשב את השינוי במחיר לכל תקופה שתבחרו.

בלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מסרו עם פרסום המדד כי  "מהשוואת העסקאות שבוצעו בחודשים מרץ 2016 – אפריל 2016, לעומת העסקאות שבוצעו בחודשים פברואר 2016 – מרץ 2016, נמצא כי מחירי הדירות עלו ב-1.2%. עלייה זו מבטאת את שינוי המחירים בניכוי שינויי האיכות בתמהיל ובסוג הדירות. הנתון אינו סופי מאחר שקיימות עסקאות נוספות שבוצעו בתקופה זו וטרם דווחו. מהשוואת העסקאות מרץ 2016 – אפריל 2016, לעומת מרץ 2015 – אפריל 2015, עלו המחירים ב-7.8%. מהשוואת העסקאות פברואר 2016 – מרץ 2016, לעומת פברואר 2015 – מרץ 2015, עלו המחירים ב-7.2%".

מדריכים קשורים:

מחירי הדירות – איך יודעים אם הם גבוהים?

מה המחיר האמיתי  של דירה? 

חדש באתר:  מחשבון מחירי הדירות