חדשות    

בלאומי ממשיכים להמליץ על אחזקה עודפת בשקלים הלא צמודים על רקע סביבת האינפלציה השלילית

כלכלני בנק לאומי כותבים הבוקר בסקירה שבועית כי לדעתם, בנק ישראל מצוי בעמדת המתנה כאשר הותיר הריבית לחודש נובמבר ללא שינוי. הבנק הדגיש כי עשוי להיות עוד מקום להפחתת ריבית במידה ומצב המשק לא ישתפר בחודשים הקרובים. בנוסף, ציינה הוועדה כי "תבחן את הצורך בשימוש בכלים שונים".

המדד המשולב למצב המשק עלה בחודש ספטמבר בשיעור של 0.2% ביחס לחודש אוגוסט. מדובר בשיעור צמיחה חודשי גבוה במעט משיעור הצמיחה בחודשים האחרונים וגבוה יותר מהממוצע מתחילת השנה.

קיימים אינדיקאטורים, כמו גידול ברכישות בכרטיסי אשראי, המעידים על שיפור מסוים בצריכה הפרטית בעת האחרונה.

נמשכת מגמת פיחות השקל מול סל המטבעות. בשנים האחרונות היו מספר אפיזודות בהן רשם השקל תיקון והיחלשות ביחס לסל המטבעות הריאלי. תיקונים אלו היו זמניים ולא החזיקו מעמד לאורך זמן.

ההבדל בין כלכלת ארה"ב למרבית הכלכלות המפותחות האחרות בעולם בא לידי ביטוי השבוע בהפסקת תוכנית הרכישות בארה"ב לעומת הרחבת תוכנית הרכישות ביפן. קיימת סבירות כי פערי התשואה בין אג"ח ממשלת ארה"ב לאג"ח שאר מדינות ה G7 ימשיכו להתרחב. גם שוקי המניות צפויים ליהנות מההרחבה ביפן.

הם ממליצים על מח"מ אחזקות של כ- 5 שנים.  ממליצים על אחזקת מח"מ ארוך יותר באפיק צמוד המדד.

נמשכת המלצתם לאחזקה עודפת בשקלים הלא צמודים על רקע סביבת האינפלציה השלילית הצפויה להימשך בחודשים הקרובים. מאידך יש לתת את הדעת כי פיחות השקל צפוי לתרום לעלייה ברמת האינפלציה בחודשים הבאים, כך שבחלק הקצר ביותר של העקום (טווח של 1 – 2 שנים) נראה כי רמת הציפיות האינפלציוניות סבירה לקנייה וכן בחלק הארוך של העקום.

אמצע העקום השקלי, כמו גם אמצע העקום הצמוד, ממשיך להיות "יקר" באופן יחסי כאשר הריבית העתידית הגלומה לעוד 5 – 6 שנים עומדת על כ 2.5% ואילו ציפיות האינפלציה עשויות עוד לרדת.

לאור העובדה כי מהלך הורדת הריבית מוצה, ברובו, ולאור פערי התשואה השליליים מול אג"ח ארה"ב בטווח של 5 שנים אנו ממליצים להחזיק את מח"מ האחזקות השקלי בצורה סינתטית של שילוב אג"ח קצר יחד עם איגרות ארוכות מאוד לטווח של 10 שנים ומעלה.

בצמודי המדד אנו ממליצים על אחזקות במח"מ ארוך בעיקר. חשיפה לצמודי מדד קצרים מומלצת בעיקר על ידי רכישת מדד לשנה בחדרי עסקאות (ברמה של 0.6% לשנה) וכן על ידי חשיפה דרך איגרות חוב קונצרניות בדרוג גבוה המעניקות מרווח גבוה יחסית.

בחלק הקצר של העקום השקלי מומלצת אחזקת אג"ח בריבית משתנה חלף אחזקת מק"מ ואג"ח בריבית קבועה לטווח של עד שנתיים. לאור הסיכוי הנמוך להורדות ריבית נראה כי הסיכון באחזקת אג"ח בריבית משתנה קטן יחסית.