חדשות    

בניה ירוקה = בניה יקרה; תוספת של 61 אלף שקל בבניה ירוקה!

תקינה ירוקה בדירה עולה כסף, ולא מעט; מצד אחד קיימת תמיכה ואהדה בתקן הבניה הירוקה שהוא כיום תקן וולנטרי, וישנה כוונה להפכו לתקן מחייב שיחול על מרבית סוגי הבניה של דירות למגורים. מצד שני, המשמעות של יישום התקינה הירוקה בארץ היא התייקרות משמעותית של מחירי הדירות בארץ ללא חיסכון משמעותי למשקי הבית ולסביבה בגין הבניה הירוקה. התייקרות זו עשויה להיות כמעט מיידית אם יוחלט על אימוץ התקן.

בדיקה שנערכה באגף הכלכלה והכספים של התאחדות בוני הארץ לגבי בניה למגורים מצאה כי עלות החלת תקן בניה ירוקה  משמעותה תוספת של כ-61 אלף שקל למחירה של דירה חדשה סטנדרטית

הקבלנים, דרך התאחדות הקבלנים (התאחדות בוני הארץ)  טוענים במכתב שהועבר לקבינט הדיור כי לאחרונה נתקבל בהתאחדות בוני הארץ מסמך המלצות מטעם פורום ה-15 בדבר אימוץ התקן הישראלי לבנייה ירוקה ת"י 5281 על-ידי העיריות החברות בפורום, במרבית סוגי הבנייה – מגורים, משרדים, מוסדות חינוך, מבני אכסון תיירותי, מוסדות בריאות, בנייני מסחר ומוסדות ציבור ובחלק מהרשויות גם על פרויקטים בתחום תמ"א 38 . משמעות ההחלטה הינה אימוץ הוראות של בניה ירוקה כהוראות מחייבות בתוכניות בניין עיר (תב"ע) וכתנאים למתן היתר בניה, כל זאת שעה שתקן הבניה הירוקה הוגדר על ידי המדינה כתקן וולונטארי שאינו מחייב .

עו"ד אליאב בן שמעון, מנכ"ל התאחדות בוני הארץ טוען כי כנראה שראשי הערים רוצים להצטייר "כירוקים" אך לא מבינים את המשמעות, לא לחינם תקן הבניה הירוקה לא נקבע כתקן מחייב שכן גם בתוך מסמך ההמלצות לאימוץ התקן לבניה ירוקה כותבים חברי הצוות: "בהתחשב בעובדה כי ת"י 5281 סיים לא מכבר רוויזיה מקיפה, אשר מלוא משמעויותיה טרם נבחנו בשטח ולאור מיעוט המבנים אשר נבנו עד כה בהתאם לתקן החדש, הנחת המוצא המקצועית של הפורום העירוני לבנייה ירוקה הייתה כי בשלב זה לא מתאפשר עדיין אימוץ גורף וכוללני של התקן"

 תקן לבנייה ירוקה הינו תקן המציע קטגוריות לבחינה ומדדים להגדרת מבנה ירוק. הקטגוריות מתייחסות לנושאים כגון: אנרגיה, מים, חומרים, פסולת, בריאות, תחבורה ועוד. התקן מעניק ניקוד עבור עמידה בדרישות המפורטות בקריטריונים, כאשר צבירת ניקוד תזכה פרויקט בהגדרה "בניין ירוק" (הדירוג 1-5כוכבים בהתאם לנקודות שנצברו). זה אולי חשוב, אבל יש לזה כאמור עלות, כשעל פי הבדיקה של התאחדות הקבלנים מדובר בתוספת של 61 אלף שקל לעלות הדירה.