חדשות    

בנק דיגיטלי בישראל – יש או אין היתכנות

בנק דיגיטלי בישראל –  יש או אין היתכנות

 

בנק ישראל מעריך שיש היתכנות כלכלית לבנק דיגיטלי בישראל. אבל, רשות ההגבלים העסקיים לא מאמינה בהיתכנות של בנק דיגיטלי. מי צודק?

הרקע לוויכוח בין הצדדים הוא החלטת הממונה על ההגבלים העסקיים שלא לאשר את מיזוג בנק מזרחי טפחות עם איגוד הקטן. הממונה על ההגבלים סברה שהדבר יפגע בתחרות בין הבנקים. בנק ישראל דרך הפיקוח על הבנקים סבור בדיוק הפוך. בנק ישראל חושב שהמיזוג יעשה טוב לתחרות – מזרחי טפחות יוכל להפוך למתחרה דומיננטי יותר מול פועלים ולאומי החזקים.

ברקע העימות הזה, רשות ההגבלים העסקיים מציינת כחלק מהתגובה שלה לאי אישור העסקה כי מודלים של בנק דיגיטלי ללא סניפים אינם נפוצים בעולם וכי בנק חדש עדיין נדרש להקמה של תשתית פיזית סניפית.

עוד מציינים ברשות שבנק חדש צריך לרכוש את אמון הציבור המפקיד את כספיו בבנק ולכן לבנק חדש יש קושי במובן הזה. לדעת הרשות יש להשאיר את אגוד כבנק עצמאי שלא סובל מחולשה סניפית ומחולשה של אמון הציבור, משום שלדעת הרשות תחרות לא תגיע מכיוון של בנקים דיגיטליים.

רשות ההגבלים העסקיים גם מציינת את הבנקים הזרים בישראל שפעילים בעיקר בקרב לקוחות גדולים ושאין בכוונתם להיכנס למגזר הקמעונאי – בין ביתר מסיבות אסטרטגיות בינלאומיות.

 

בנקאות דיגיטלית – כל מה שצריך לדעת