חדשות    

בנק ירושלים נגד דיסקונט: משפר הצעתו לרכישת בנק דקסיה; אבל זאת לא באמת הצעה משופרת

קרדיט: אתר הבנק

בנק ירושלים מהקטנים במערכת מבין שכדי לשרוד הוא צריך להתמזג ולרכוש. אחרת הוא ייבלע על ידי אחרים. הוא הולך בכל הכוח על רכישת בנק דקסיה, למרות שבדקסיה לא הגיבו להצעתו הקודמת.

בינתיים דיסקונט הגיש לפני מספר חודשים הצעה לרכוש את דקסיה ב-670 מיליון שקל, ונראה שהיה מדובר בעסקה שכמעט סגורה.

אלא שבנק ירושלים טרף את הקלפים והציע 730 מיליון שקל. אז כבר תראו – זה לא המספר הנכון. בפועל מדובר על הצעה בסכום קרוב להצעה של דיסקונט. אבל יש בהצעה הזו יתרונות. בנק ירושלים הקטן "נותן פייט" לדיסקונט.

האמת כל הכבוד – הנה תחרות אמיתית בבנקים. דבר שלא קיים כמעט ביומיום, בעצם גם שם – התחרות האמיתית מול הגדולים היא של בנק ירושלים.

על כל פנים,  בהצעה של בנק ירושלים, הנשלט בידי משפחת שובל, מתוך ה-730 מיליון שקל, 350 מיליון שקל הם במרכיב של מזומן, ו-380 מיליון שקל הם במניות של בנק ירושלים (שיהפוך להיות בנק גדול יותר), רק שהמניות חושבו לפי ערך חברה גבוה מערך השוק. אם לוקחים את השווי שוק של מניות בנק ירושלי מקבלים הצעה די קרובה לזו של דיסקונט.

ההצעה החדשה של בנק ירושלים מגיעה אחרי בדיקה והיתכנות כלכלית חיצונית שקיבל הבנק ואחרי שהעיסקה עם דיסקונט נחתמה, אם כי, עדיין לא הושלמה.

כזכור העלנו כאן ספקות לגבי אישור הרכישה בין דיסקונט לדקסיה וזאת על רקע ביטול המיזוג על ידי הממונה על ההגבלים בין בנק מזרחי טפחות לאיגוד (הרחבה כאן). והנה לאחרונה אמר  שר הכלכלה אלי כהן שאם דיסקונט רוצה לרכוש את דקסיה יהיה עליו למכור את האחזקה בחברת כרטיסי האשראי כאל. אז ממש לא בטוח שרכישה ומיזוג כזה יגיע לשלב הגמר.

מכל מקום, למרות שנראה שבנק ירושלים מציה הצעה לכאורה גבוה יותר מדיסקונט זה לא נכון. הבסיס לתמורה של בעלי מניות דקסיה הוא כאמור מזומן ומניות של בנק ירושלים. אלא שהמניות האלו מוקצות בהתבסס על שווי לא ריאלי – שווי של 1.4 מיליארד שקל, כפי שהעריך זאת גוף המחקר – גיזה. אבל בשוק השווי הוא 1.05 מיליארד שקל, ובהינתן שווי השוק, ההצעה כאמור די קרובה להצעה של דיסקונט.