חדשות    

בנק ישראל: "בדיונים המוניטריים – כל חברי הוועדה תמכו בהותרת הריבית לחודש יולי על כנה"

קרנית פלוג, נגידת בנק ישראל

נק ישראל מפרסם היום את פרוטוקול הדיונים המוניטריים שנערכו בבנק ישראל כדי להחליט על גובה הריבית לחודש יולי 2015, ומדווח כי כל חברי הוועדה תמכו בהותרתה על כנה

בנק ישראל מפרסם את פרוטוקול הדיונים המוניטריים שנערכו בבנק ישראל כדי להחליט על גובה הריבית לחודש יולי 2015, ומדווח כי כל חברי הוועדה תמכו בהותרת הריבית על כנה.

על פי הודעת בנק ישראל, השיקול המכריע בעד ההחלטה נותר בלי שינוי לעומת החודש הקודם – סביבת הריבית הנוכחית ממשיכה לתמוך בהמשך הצמיחה ובחזרת האינפלציה לתוך תחום היעד בשנה הקרובה. בה בעת, החלטות הוועדה מביאות בחשבון גם את ההתפתחויות בשוקי הנכסים. חברי הוועדה סברו כי פחתה ההסתברות לשימוש בכלי מדיניות נוספים ובלתי שגרתיים על מנת להשיג את מטרות הבנק, אך הם הסכימו כי הנסיבות עשויות להשתנות במהירות ולכן מוקדם לשלול לחלוטין את האפשרות שייווצר צורך להשתמש בכלים כאלו.

הגורמים העיקריים להחלטה: ההחלטה להותיר את הריבית לחודש יולי ללא שינוי ברמה של 0.1%, עקבית עם מדיניות מוניטרית שנועדה להחזיר את האינפלציה אל תוך יעד יציבות המחירים של 1% עד 3% ב-12 החודשים הקרובים ולתמוך בצמיחה תוך שמירה על היציבות הפיננסית. תוואי הריבית בהמשך תלוי בהתפתחויות בסביבת האינפלציה, בצמיחה בישראל ובכלכלה העולמית, במדיניות המוניטרית של הבנקים המרכזיים העיקריים ובהתפתחות שער החליפין.

– סביבת האינפלציה מתחילה להתכנס לתחום היעד; בחודשים מארס-מאי עלה המדד בקצב העקבי עם יעד האינפלציה; הציפיות לאינפלציה לטווחים הקצרים מהמקורות השונים מצויות סביב הגבול התחתון של היעד, וחטיבת המחקר צופה בשנה הקרובה אינפלציה של 1.6%. הציפיות לטווחים הבינוניים והארוכים נותרו מעוגנות בקרבת מרכז תחום היעד.

– נתון צמיחת התוצר ברבעון הראשון עודכן כלפי מטה על רקע עידכון חד כלפי מטה של נתון צמיחת היצוא. האינדיקטורים שנוספו החודש לגבי הפעילות הריאלית, ובהם נתונים ראשוניים מסקר החברות לרביע השני, המדד המשולב, נתוני גביית המיסים, ונתוני שוק העבודה, תומכים בהערכה שצמיחת הפעילות, המובלת על ידי הצריכה הפרטית, נמשכת בקצב מתון.

– התחזיות לצמיחה העולמית הופחתו על רקע האטה זמנית בצמיחה בארה"ב, והאטה בשווקים המתעוררים. באירופה נמשך מומנטום חיובי מתון, אך הסיכון הנובע מההתפתחויות ביוון התעצם. בארה"ב צפויה העלאת ריבית עוד ב-2015, אך קצב ההעלאות צפוי להיות מתון, ובמדינות אחרות ההרחבה המוניטרית נמשכת.

– החודש התחזק השקל מול שער החליפין הנומינלי האפקטיבי ב-1%, ומתחילת השנה נרשם ייסוף אפקטיבי של 4.7%. הייסוף וההתמתנות הצפויה בצמיחת הסחר העולמי מקשים על צמיחת היצוא והמגזר הסחיר.

– פעילות ערה בשוק הדיור, הן מצד ההיצע והן מצד הביקוש, באה לידי ביטוי בהיקפים גבוהים של עסקאות, התחלות וסיומי בנייה, ורמה גבוהה מאוד של נטילת משכנתאות. נתוני מארס-אפריל הראו שעליית המחירים נמשכת, אך בשיעור מתון מבעבר.

בנק ישראל מציין בהודעתו כי ימשיך לעקוב אחר ההתפתחויות הכלכליות בישראל ובעולם, ובשווקים הפיננסיים. בנק ישראל ישתמש בכלים העומדים לרשותו, ויבחן את הצורך בשימוש בכלים שונים, על מנת להשיג את מטרותיו – יציבות מחירים, עידוד התעסוקה והצמיחה, ותמיכה ביציבות המערכת הפיננסית – ובהיבט הזה, ימשיך לעקוב אחר ההתפתחויות בשוקי הנכסים ובכלל זה שוק הדיור.