חדשות    

בנק ישראל הותיר את הריבית בפברואר ללא שינוי; אלוהים שהריבית תתחיל כבר לעלות!

בנק ישראל הותיר גם החודש את הריבית ללא שינוי ברמה של 0.25%.  הכלכלנים העריכו שהריבית תהיה ללא שינוי, והם חלוקים מתי תתחיל הריבית לעלות – בין אמצע השנה לסוף השנה.

בנק ישראל והעומדת בראשו ד"ר קרנית פלוג מסביירם כי ההחלטה להותיר את הריבית לחודש פברואר ללא שינוי ברמה של 0.25%, עקבית עם מדיניות מוניטרית שנועדה להחזיר את האינפלציה אל תוך יעד יציבות המחירים של 1% עד 3% ב-12 החודשים הקרובים   ולתמוך בצמיחה תוך שמירה על היציבות הפיננסית. תוואי הריבית בהמשך תלוי בהתפתחויות בסביבת האינפלציה, בצמיחה בישראל ובכלכלה העולמית, במדיניות המוניטרית של הבנקים המרכזיים העיקריים ובהתפתחות שער החליפין.

מדד המחירים לצרכן נותר בדצמבר ללא שינוי. הציפיות לאינפלציה לטווחים הקצרים מצויות מתחת לגבול התחתון של היעד,  בין היתר על רקע המשך ירידת מחירי האנרגיה בעולם, וההשפעה הצפויה של הפחתת מחירי החשמל והמים.

האינדיקטורים שנוספו החודש ממשיכים להצביע על האצה בפעילות ברבעון הרביעי,  לאחר ההאטה ברבעון השלישי כתוצאה מ"צוק איתן". נתוני סקר החברות לרביע הרביעי מצביעים על שיפור ברוב הענפים, ובולט השיפור בתעשייה המסורתית, המושפעת יותר משער החליפין. בחודשים האחרונים ניכרת עליית מדרגה בקצב הגידול של המדד המשולב למצב המשק. נתוני שוק העבודה ממשיכים להצביע על תמונה חיובית.

על רקע התפתחויות חריגות בשוקי המט"ח העולמיים, השקל התחזק החודש מול האירו ב-6.5%, ונחלש מול הדולר ב-1.3%. לאחר פיחות מהיר של 10.4% מאוגוסט בשער החליפין האפקטיבי, נרשם מאז דצמבר ייסוף אפקטיבי של 4.4%, כך שהפיחות המצטבר מאוגוסט עומד על 5.5%.

באירופה הוכרזה תכנית הרחבה כמותית בהיקף גדול, ובמספר מדינות הופחתה הריבית. קרן המטבע העולמית הפחיתה החודש את תחזיותיה לצמיחה הגלובלית ולהתפתחות הסחר העולמי; התחזית לצמיחה בארה"ב עודכנה כלפי מעלה. החודש נמשכה ירידת מחירי האנרגיה וסחורות אחרות, אשר צפויה לתמוך בהתאוששות הצמיחה במשקים העיקריים, ולפעול להמשך ירידות באינפלציה.

מספר העסקאות לרכישת דירות חדשות, בעיקר אלו המצויות בטווח המחירים שהיה אמור להיכלל בתכנית "מע"מ אפס", גדל בחדות מאז ספטמבר, ומאוגוסט עד נובמבר ניכרת ירידה מתונה במספר הדירות החדשות למכירה. קצב נטילת המשכנתאות החדשות ממשיך להיות גבוה מאוד.

הצבירה בקרנות המתמחות באג"ח חברות נותרה שלילית, אך התמתנה בעוצמתה, וחלה התייצבות במרווחים בשוק.

הועדה המוניטרית סבורה שרמת הריבית הנוכחית תומכת בהמשך ההתאוששות בפעילות הכלכלית, ובחזרת האינפלציה אל תוך היעד.

בנק ישראל ימשיך לעקוב אחר ההתפתחויות הכלכליות בישראל ובעולם, ובשווקים הפיננסיים. בנק ישראל ישתמש בכלים העומדים לרשותו, ויבחן את הצורך בשימוש בכלים שונים, על מנת להשיג את מטרותיו – יציבות מחירים, עידוד התעסוקה והצמיחה, ותמיכה ביציבות המערכת הפיננסית – ובהיבט הזה, ימשיך לעקוב אחר ההתפתחויות בשוקי הנכסים ובכלל זה שוק הדיור.

כן, במלל על גבי מלל, בנק ישראל טובים, אפילו טובים מאוד. אבל, חברים יקרים , כלכלנים מוצלחים שכמוכם, הרי אתם יודעים שהריבית הנמוכה מנפחת בועות – בועת נדל"ן, בועת מחייר דירות, בועת חובות, בועת אג"ח שתפוצץ לכולנו בפנים. אתם אשמים בבועות האלו לא פחות מהממשלה. לכם יש את הכח להשפיע, אז אולי כבר תתחילו לעלות את הריבית!