חדשות    

בנק ישראל מהמר בבורסה; הגדיל הרכיב המנייתי בתיק ההשקעות ל-8% ; מישהו התבלבל בתפקיד שלו!

קרנית פלוג

בנק ישראל מנהל השקעות בסך 90 מיליארד דולר! כבר כתבנו כאן שמדובר בהימור טוטאלי, והתייחסנו בעיקר להימורי המטבע של הבנק, אבל זה לא רק הימורי מטבע. בבנק הקימו יחידה לניהול אסטרטגי של תיק היתרות – מי צריך את זה לכל הרוחות, עוד עובדים בשכר גבוה, עוד הוצאות, בשביל מה? האם הם מנהלים טוב יותר מבתי השקעות? למה לא למנות בתי השקעות שינהלו את כל הסכום בדמי ניהול אפסיים (בגלל הגודל). לא רק שמהמרים בכסף (שלנו), גם מוסיפים חטא על פשע ומקימים יחידה מיוחדת שתנהל את הכסף.

היחידה הזו מתגאה בתשואה של 2.82% בממוצע שנתי על פני עשור. זה כל כך טוב? ממש לא בטוח? בתקופה הזו בממוצע היו ריביות גבוהות יותר מהריבית הנוכחית, ודווקא המגמה של ירידת הריבית בעולם היתה צריכה להניב להם תשואה מרשימה יותר.

בגלובס ראיינו את מנהל היחידה, ד"ר גולן בניטה, שמדבר על העלאת פרופיל הסיכון של התיק, שזה במילים פשוטות – להגדיל את הרכיב המנייתי ולהרחיב את רכישת המניות לבורסות נוספות.

ההשקעות של בנק ישראל מגוונות, וכוללות בין היתר נגזרים ואג"ח מכל הסוגים, כולל אג"ח מגובות במשכנתאות (MBS). לפני כשנה הוחלט על הכפלת המקסימום המותר להשקעה במניות מ-6% מסך התיק ל-12%. בפועל, 8% מתיק המט"ח מושקע במניות.

"ההחלטה להשקיע במניות", אומר בנטה בראיון לגלובס, "באה על רקע התשואות הנמוכות בעולם ובעקבות הגידול ביתרות, השינויים שחלו בחוק בנק ישראל והשינוי בפרופיל הסיכון של הוועדה המוניטרית. באופן טבעי, הוחלט שבשלב הראשון ההשקעה בתיק המניות תפוזר בין שוקי המניות המרכזיים – ארה"ב, גרמניה, צרפת ובריטניה – ועם הזמן הוועדה החליטה להרחיב את הפיזור לשוקי מניות נוספים".

כן, אתם קוראים נכון, ההימור של בנק ישראל הוא לא רק בדולר, הבנק קונה גם מניות בסכומים הולכים וגדלים! רגע, זה התפקיד של בנק ישראל, לזה התכוון המחוקק שנתן לבנק המרכזי חופש פעולה – להמר על הכסף שלנו?