חדשות    

"בנק ישראל עלול להטיל מגבלות נוספות על המשכנתאות ב-2015 – עקב המשך העלייה במחירי הדיור"

לידר מפרסמים סקירת מאקרו שבועית: "המשק הישראלי חזר לצמוח בקצב הדומה לקצב הצמיחה ערב המלחמה, אך בחודש אוקטובר מסתמנת מעט חולשה בייצור ובפדיון"

לידר שוקי הון מפרסמים הבוקר סקירת מאקרו שבועית. יונתן כץ וכלכלני לידר שוקי הון מציינים בסקירתם כי המשק הישראלי חזר לצמוח בקצב הדומה לקצב הצמיחה ערב המלחמה, אך בחודש אוקטובר מסתמנת מעט חולשה בייצור ובפדיון. בלידר מעריכים כי במידה ומחיר הנפט יתייצב סביב 55$ לחבית, המשק הישראלי עשוי לצמוח ב-3.7%, למרות הפגיעה הצפויה ביצוא לרוסיה (כולל התיירות). לידר מעריכים גם כי בשנת 2015 בנק ישראל עלול להטיל מגבלות נוספות על המשכנתאות, זאת בעקבות המשך עלייה במחירי הדיור. באשר למתרחש בשווקי העולם, מציינים לידר כי משנת 2000 ועד היום אירופה צמחה לנפש ב-1% בממוצע לשנה, יותר מהר מארה"ב, אנגליה ויפן.

באשר לשוק הדיור המקומי, אומרים לידר כי מחירי הדיור עולים עוד לפני הקדמת הבחירות. בסקירתם כותבים לידר כי מחירי השכירות הפתיעו כלפי מעלה במדד נובמבר, זאת בניגוד לירידה העונתית הצפויה. המגמה החשובה ביותר כעת באינפלציה הינה מגמת העלייה גם במחירי השכירות וגם במחירי הרכישה. מחירי השכירות במדד עלו ב- 2.9% ב- 12 החודשים האחרונים, האצה מקצב של 2.3% לפני חודש. לידר כותבים כי יתכן שהציפייה לחקיקת חוק הקפאת שכר הדירה הביאה לעלייה מקדימה במחירי השכירות.

על פי לידר, מדאיגה אף יותר הינה העלייה החדה בסקר הדיור אשר מצביעה על זינוק בשיעור של 1.4% בסקר האחרון, זאת לאחר חודשיים של ירידה מתונה במחירים. חשוב להדגיש שהסקר האחרון מודד את מחירי הרכישות בתקופה של ספטמבר אוקטובר לעומת אוגוסט ספטמבר, הרבה לפני ההכרזה על הקדמת הבחירות והקפאת חוק מע"מ אפס. ההתייאשות וההסתערות על דירות חדשות התרחשו בחודש דצמבר והשפעתן תימדד רק במדד חודש ינואר ואילך.

בנוסף כותבים לידר, כי מגמת ההתמתנות בקצב הגידול השנתי התהפכה. ב – 12 החודשים האחרונים מחירי הרכישה עלו ב -6.5% , האצה מ – 4.6% לפני חודש. סביר שמגמת העלייה במחירי הדיור תתעצם בחודשים הקרובים, התפתחות אשר צפויה להדאיג מאד את בנק ישראל, אך התגובה צפויה להיות מגבלות נוספת על המשכנתאות.

מחשבון משכנתא

מדריכים נוספים:

משכנתא לזכאים – כדאי?

כמה משכנתא להחזיר כל חודש?

למדריך מס רכישה

ריבית קבועה לעומת ריבית משתנה – מה עדיף?

לנתוני ריבית משכנתא מעודכנים