הרהורי בורסה    חדשות    

גאים בך בנבנישתי; מנכ"ל פרטנר הנכנס לא עושה חשבון לאורנג' – מניף דגל ישראל ומתכוון לתבוע את מנכ"ל אורנג

מנכ"ל אורנג', סטפן רישאר,  מצטרף לקולות לחרם על הכלכלה הישראלית, ואומר  כי היה מעוניין  לסיים את הקשר של אורנג' עם פרטנר, מפעילת הסלולר הישראלית, המשתמשת במותג.  הוא הוסיף במסיבת עיתונאים בקהיר שהיה שמח לעשות זאת בהקדם האפשרי, אלא שהדבר  יהיה כרוך בסיכון עצום  וקנסות של מאות מיליונים. "תאמינו לי שהייתי מבטל את החוזה מחר לו הייתי יכול", אמר וגרם לרבים לשקול את חיבורם לרשת אורנג' מחדש.

הסערה שחוללו דבריו קצת נרגעה כי אחרי הכל, החברה הישראלית די מנותקת מהקבוצה המחזיקה במותג פרנס טלקום ואורנג' עצמה. הקשר ביניהם מתבטא בתמלוגים שפרטנר משלמת לאורנג', וגם כך לא מדובר על תמלוגים משמעותיים מבחינתה של אורנג'. דווקא לפרטנר החבולה שרווחיה מתכווצים (עד כדי מעבר אפשרי להפסד) הסכום הזה מהותי.  הקשר בין פרטנר לאורנג' כנראה לא ממש מוסיף לפרטנר, ונראה  שעלותו לפרטנר עולה על תועלתו, במיוחד לא עכשיו על רקע הדברים שנאמרו. ז הסיבה שלפרטנר יש תוכנית מגירה ליציאה מהמותג אורנג', אבל מדובר על מהלך אמיץ שבשעות משבר כאלו לא ברור אם יש בארגון משאבים לכך. זאת ועוד –  לשנות מותג בתקופה של שינויים וקשיים פיננסים זה לא פשוט, וזה יכול להעצים את ההידרדרות של החברה.

נראה שהדבר האחרון שפרטנר היתה צריכה עכשיו זה בעיות תדמית.  לחברה כמו סלקום  יש בעיות קשות בשוק הסלולארי על רקע התחרות המתגברת בענף הסלולר.  הצרות מתבטאות היטב בדוחות הכספיים –  השימוש (הכספי) פר מנוי ירד ב-2 שקל, ל-69 שקל; החברה איבדה 63 אלף מנויים ברבעון האחרון; שיעור הנטישה עלה ל- 12.7% לעומת 11.5% ברבעון הקודם. ה-EBITDA  נפל ל-227 מיליון שקל והרווח ל-25 מיליון שקל – התוצאות האלו מבטאות נפילה של מעל 80% מהתקופות הטובות, ובהתאמה מניית החברה נפלה 90% מהשיא.

השאלה, מה יקרה בעקבות דברי מנכ"ל אורנג', סטפן רישאר. על פי בדיקות שעשינו מול אנליסטים ומנהלי השקעות, נראה שאמנם הדעות חלוקות על היקף הנוטשים, אבל בשורה התחתונה ברור לכולם, כי זה יהיה נקודתי, ולא יגרום לזעזוע גדול מדי, אלא אם המשבר מול אורנג' יקפוץ מדרגה.  הבעיה היא שכל מנוי עכשיו חשוב., בשעה של תחרות מוגברת ומלחמה על כל מנוי ומנוי, לאבד מינויים בגלל אמירה של מנכ"ל אורנג',  זה נזק גדול. נזק זה יחד עם המצב הפיננסי הקשה , יכבידו על תוצאות הרבעון השני, ואולי יקשו על גיוס הכספים שהחברה מתכננת להשלים בחודשים הקרובים. את הנזק הזה פרטנר עשויה לתבוע מאורנג' – אחרי הכל, היא זו שגרמה לנזק.

אלא שבינתיים עלול להיווצר בחברה משבר  מתגלגל וקשיים בהחזרי החוב. זה יהיה האתגר של המנכ"ל החדש –  איציק בינבנישתי שהחליף ממש לאחרונה את חיים רומנו.

הצעד הראשון המשמעותי של בנבנישתי מבריק. בנבנישתי אסף את כל עובדי פרטנר בלובי של הבניין הראשי, הניף דגל ישראל והכריז יחד עם העובדים שהם נגד אמירותיו של מנכ"ל אורינג'. בנבנישתי גם מוביל כוונה לתבוע את אורנג'. הוא עושה בינתיים הכל נכון, הוא הופך את הכשל התדמיתי לרווח גדול – זה לא הוא, זה אורנג' אלו הצרפתים, אנחנו ישראלים גאים! במצב שנוצר פרטנר עוד תרוויח מהמהלך.