מדריכי השקעות    

ג'ף בזוס ואמזון – מי האיש ומה העקרונות שהובילו אותו להיות האיש העשיר בעולם

מעודכן ל-03/2019

עבודה טוטאלית, הלקוח מעל הכול וחיסול מתחרים אלו רק חלק מהעקרונות שהפכו את אמזון למצליחה ולשנויה במחלוקת; ואת ג'ף בזוס האיש שהקים אותה לאיש העשיר ביותר בעולם

ג'ף בזוס (1964)  יזם, מקים, מייסד ומנכ"ל אמזון. נכון לאמצע 2019 הוא האיש העשיר ביותר בעולם.

בזוס תעניין במדע כבר בגיל צעיר. את לימודיו התחיל באוניברסיטת פרינסטון בתחום פיזיקה אך עבר ללימודי מחשבים. הוא סיים בהצטיינות לימודי מחשבים והנדסת חשמל.

לאחר הלימודים עבד בוול סטריט בתחום המחשבים. לאחר מכן הקים  רשת סחר בינלאומי בשם פיטל. עוד עבד בחברת השקעות בינלאומית בשם  D. E. Shaw & Co.

אמזון

את אמזון הקים ב-1994. אמזון הייתה מראשונות הסחר באינטרנט, תחילה רק בענף הספרים ולאחר מכן  דיסקים, מוצרים אלקטרוניים ובגדים. כיום היא למעשה חנות כלבו ענקית. אבל לא רק – היא נחשבת לאחת מחברות הטכנולוגיה החדשניות ביותר בעולם כשבמקביל לתחום הזחר האלקטרוני היא מובילה בתחום הענן.

בתחילת הדרך נקראה החברה –  Cadabra.com, אך לא להרבה זמן, בכל מקרה ההצלחה שלה היא אכן קסם.

בימי התפוצצות בועות הדוט.קום מנייתה צנחה ב-90% אבל היא הצליחה להתאושש במהרה, בעוד שרוב המתחרות לא התאוששו ופשוט נמחקו ממפת האינטרנט.

 אמזון רכשה אתרים רבים, תחילה את מאגר הקולנוע imdb  ולאחר מכן גם את מתחרתה הגדולה The Book Depository דאז. בין היתר היא יצרנית קורא הספרים האלקטרוני קינדל, ומפעילה חנות אפליקציות מפוקחת לאנדרואיד.

מתחילת המאה ה-21 החברה עוסקת גם באריזה, הפצה, אחסון ומשלוחים. כיום יש לה 100 לפחות מרכזי הפצה ברחבי העולם. בימים אלו היא מתכננת משלוחים באמצעות רחפנים.

מ-2006 היא נכנסה מאוד לתחום שירותי מחשוב ענן, ובין השירותים שהיא מציעה

  1. Elastic Compute Cloud הנקרא גם EC2 – מופעים וירטואליים של מערכות הפעלה על פי בקשת המשתמש. המשתמש יכול לטעון לתוכן מערכות ותוכניות שלו ולהפעילן מרחוק.
  2. Simple Storage Service הנקרא גם S3 – שירות המקצה שטח אחסון ומאפשר קריאה וכתיבה ממנו.
  3. Simple DB שירות המדמה אשכול מחשבים עבור בסיסי נתונים.

החברה זכתה לביקורת על תנאי ההעסקה הקשים של עובדי המחסנים,ובהם אילוץ לשעות נוספות, איומים חוזרים בפיטורין ועבודה פיזית מאוד קשה.

בלו אוריגי'ין – לנסוע לחלל בבטיחות

ב-2000 ייסד את בלו אוריג'ין, החברה שמטרתה לשלוח אנשים לחלל.  ומטרתה להקטין את העלות ולהגדיל את הבטיחות של נסיעה כזו. בזוס אף  מכר מניות של אמזון בשווי של כמעט מיליון דולר להשקיע בחברה.

וושינגטון פוסט

ב-2003 קנה בזוס את העיתון הוותיק  ממשפחת גרהאם תמורת כ-250 מיליון דולר. לימים יבואו קנייה זו תסבך את בזוס בפרשת סחיטה  לכאורה שתביא לגירושיו.

האישה העשירה בעולם

ב-2019 בזוס התגרש מאשתו  מקנזי ברוס לאחר 26 שנות נישואין. על פי המגזין נשיונל אינקווירר הסיבה היא בגידתו של בזוס באשתו עם מנחת הריאליטי לורן סאנסצ'ז. בשל חוקי הגירושין וחלוקת הרכוש בקליפורניה ומשום שהזוג נישא לפני הקמת אמזון, הפכה מקנזי לאישה העשירה בעולם. בזוס האשים את המגזין נשיונל אינקוירר בסחיטה.

על אף הגירושים הוא וזוגתו לשעבר הוכתרו על ידי "Chronicle of Philanthropy" לפילנתרופים הגדולים בעולם לראשונה.

ציטוטים

אנחנו עוקבים אחר המתחרים שלנו, לומדים מהם, צופים בדברים שהם עושים למען לקוחותיהם – ואז מעתיקים אותם כמיטב יכולתנו"

אני יודע שאם הייתי נכשל לא הייתי מתחרט על כך, אבל אני יודע שאם לא הייתי עושה, זה היה הדבר היחיד שהייתי מתחרט עליו"

העקרונות של בזוס ואמזון

על פי הספר חנות הכל – The Everything Store" מאת העיתונאי  בראד סטון מוצגים כמה עקרונות שנויים במחלוקת שהפכו את בזוס  ואת אמזון לענקי הסחר המקוון בעולם. בזוס עצמו לא היה מרוצה מהתמונה שעלתה מהספר ואלו העקרונות:

תמיד תדרוש יותר: בזוס מאמין במחויבות טוטאלית לעבודה אך גם  דורש מהעובדים את אותה מחויבות. כך היה כשהגיעו הגיוסים הראשונים של אמזון בעודה חנות ספרים. אז דרש עבודה בסופי שבוע ושעות נוספות.

להשאיר את הרגשות בבית: עובדים סיפרו לסטון על מנכ"ל מלא הומור וקסם אישי שמסוגל לסנטימנטליות ומחוות מרגשות, וברגע אחד מתהפך ונתקף התקף זעם מלודרמטי. הוא התרתח מעובדים שניסו לעגל פינות, לקחו קרדיט על עבודה של אחרים, הפגינו חולשה או נטו לפוליטיקה משרדית

חסוך וגלגל את החיסכון ללקוח: "אנחנו מנסים לא להוציא כסף על דברים שלא חשובים ללקוחות. חסכנות מטפחת תושייה, עצמאות והמצאה", אמר בזוס.

כל דולר שנחסך בחברה מתגלגל להפחתה במחיר.  מעניין לציין שמה שהפך את בזוס לאיש העשיר בעולם הוא לא השכר שלו שנחשב ממוצע בענף אלא מימוש מניות של החברה.

הלקוח הכי חשוב:  דרך ללקוח מרוצה עוברת דרך מבחר גדול, מחיר נמוך, ואפס תקלות בדרך

לחסל את התחרות: אמזון כאמור רכשה כמה ממתחרותיה, וכשאלו לא מעוניינות בזוס עושה הכול כדי שיסכימו לרכישה. כך למשל בזוס רצה את חנות הנעליים המקוונת  zappos.com. כשאלו סירבו הקים חנות מתחרה שמכרה במחירי הפסד. עם המשבר של 2008  נמכרה לאמזון

חשיבה לטווח ארוך מורידה את הלחץ:  כבר מאמצע שנות התשעים בזוס עשה דברים שרק בשנים האחרונות הפכו למובנים מאליהם:  לאפשר ללקוחות לכתוב ביקורות כדי ליהנות מכוחה של חוכמת ההמונים, או ליצור גרסה אישית של האתר לכל לקוח (פרסונליזציה). כבר אז הוא ידע שהכנסותיה של אמזון ינבעו גם משירותים תמורת עמלות. היום שירותי המחשוב שאמזון מציעה מייצרים הכנסות של יותר מ־2 מיליארד דולר בשנה, ולקוחותיה הן חברות טכנולוגיה בולטות כמו אינסטגרם ונטפליקס, סוכנויות ממשלתיות כמו נאס"א וה־CIA ואוניברסיטאות.

פרשת בזוס מסרבת לגווע: בזוס טוען שהעיתון;נשיונל אינקויירר סחט אותו

ביל גייטס – מי זה ואיך הפך לאיש העשיר בעולם באמצעות תכנות ורכישות

מארק צוקרברג: אני מצטער. אני הקמתי את פייסבוק, אני מנהל אותה, ואני אחראי למה שקורה פה;

אמזון היא בועה