חדשות    

דורית סלינגר מרחיבה את השימוש בקופות גמל אישיות (IRA )

דורית סלינגר

קופת גמל אישית (IRA) הפכה ובצדק למכשיר השקעה פופולארי בעולם. הרעיון שלה הוא שהמחזייקם בקופה הם שמנהלים את הכסף – בעצמם או דרך מנהלי תיקים. היתרונות שלה הם דמי ניהול נמוכים יותר משמעותית, שקיפות (בכל רגע יודעים מה יש  בקופה ) וגמישות (ניתן לשנות מתי כמה ואיך שרוצים).

זה גם לא מסובך כמו שזה נשמע – לא צריך להיות מבין גדול בשוק ההון, אפשר להרכיב תיק ממדדים דרך תעודות סל. כלומר, לא לבחור מניות ואגרות חוס ספציפיות, אלא לקבוע את הסיכון והרכב התיק על פי – מניות, אגח צמוד מדד, פיקדונות, דולר ועוד, ואז פשוט לקנות את תעודת הסל המתאימה בכל אפיק (או כמה תעודות סל בכל אפיק).

בינתיים, למרות היתרונות זה עדיין בחיתולים – אולי זה בגלל מודעות נמוכה, אולי בגלל שהבנקים וסוכני הביטוח לא רשאים למכור/ לשווק את הקופות והקרנות מסוג (IRA), אולי זה גם האינטרס של חלק גדול מחברות הביטוח ובתי ההשקעות שמרוויחים די טוב בקופות ובקרנות השתלמות (שהן חלק מהקופות וגם אותן ניתן לנהל באופן עצמאי) הסטנדרטיות, ואין להם מוטיבציה גדולה להסית כספים לניהול אישי; ואולי זה בגלל הרגולציה שלא מאפשרת לכל אחד לפתוח קופה או קרן השתלמות אישית (אלא רק מעל סכום שנצבר בקופה, ורק אם מדובר בקופת גמל נזילה – חיסכון של מעל 15 שנה, או שהעמית מעל גיל 60 וותק הקופה מעל 5 שנים).

ואת זה מנסה דורית סלינגר, המפקחת על הביטוח, שוק ההון והחיסכון באוצר, לשנות. סלינגר  הרחיבה את אפשרויות הפקדה בקופת גמל אישית וקרן השתלמות אישית לשלוש קבוצות נוספות. הראשונה – חוסכים שהגיעו לגיל פרישה והתחילו לקבל קצבה בגובה קצבה מיזערית (4,600 שקל). חוסך שנמצא בקבוצה זו  ויש לו כספים עודפים מכול מקור יכול להפקידם בקופות גמל בניהול אישי, ושוב – זה יכול להיות ניהול אקטיבי, ניהול פסיבי (הצמדה למדדים ואז אין צורך בהתמקצעות) וזה יכול להיות ניהול דרך מנהלי תיקים.  החוסך ייהנה מהטבת מס של פטור מס מרווחי הון בהתאם לתנאים על פי תקנות הפנסיה. הסכום יוגבל ל-2 מיליון שקל.

קבוצה שנייה הם חוסכים שיש להם  בקופה מיליון שקל והם מעתה יוכלו להפקיד את הכסף העודף לקצבה החודשית ב-IRA, כלומר החוסך יכול להפקיד בקופה אישית את הסכום שהוא מעבר/ מעל  לקצבה.

קבוצה שלישית היא כאלו שיש להם כספי פיצויים בקופה. זה עובד כך – כיום יש בקופות גמל ובביטוחים רבים  כספי פיצויים, שניתן למשוך לאחר פיטורים. יש גם כספים שהם כספי ירושה. במצבים כאלו תהיה אפשרות  לא רק למשוך את הכספים, אלא להפקידם בקופה האישית ולנהל אותה, כשבמקביל גלומה כאן  הטבת מס, באם הכסף יהיה לצורך פנסיוני.

כל מה שרציתם לדעת על קופות גמל אישיות/ קרנות השתלמות אישיות