חדשות קרנות נאמנות    פיקדונות    

דמי הניהול בקרנות הכספיות עולים; האם עדיין הקרנות עדיפות על הפיקדונות בבנקים

 דמי הניהול בקרנות הכספיות  עלו בחודשים האחרונים ל0.15% עד 0.19% בשנה – מיטב כספים פרימיום שהיא הקרן הגדולה ביותר (6.9 מיליארד שקל) גובה דמי ניהול של 0.19%; מגדל כספית עם הנפקות מק"מ (5.8 מיליארד שקל) גובה דמי ניהול של 0.15%; הראל פיא כספית פלטינום (4.6 מיליארד שקל), דמי ניהול של 0.15%; דש כספית פרימיום (3.1 מיליארד שקל), דמי ניהול של 0.15%; ישיר כספית (2.8 מיליארד שקל), דמי ניהול של 0.19%; אקסלנס כספית (1.1 מיליארד שקל), דמי ניהול של 0.15%. העלייה בדמי הניהול הגיעה אחרי תקופה ממשוכת (מספר שנים) שבה דמי הניהול היו אפס (או שואפים לאפס); ומכאן שעליית דמי הניהול היתה מבחינת החברות המנהלות, הכרחית – הם הפסידו על האפיק הזה מיליונים (ואפילו עשרות מיליונים) מדי שנה.

קרנות כספיות הן קרנות נאמנות שמחזיקות בנכסים סולידיים עם אורך חיים קצר (אפילו קצר מאוד) וסיכון אשראי נמוך מאוד. הקרנות הכספיות  יכולות להחזיק בפיקדונות בבנקים ומזומנים, בניירות ערך לא מסחריים קצרי מועד ובאגירות חוב קצרות מועד תחת התנאים הבאים – איגרות חוב תיסחרנה  בארץ, יתרת התקופה עד לפדיונן לא תהיה מעל שנה;  איגרות החוב לא יכולות להיות  צמודות למדד, אגרות החוב תונפקנה על ידי המדינה או על ידי  חברות שדורגו על ידי חברות הדירוג.

התשואה בקרנות הכספיות לא מובטחת (הקרנות יכולות להניב על פני טווח קצר תשואה שלילית), אבל בשל אופי הנכסים שלה היא סולידית מאוד, ולרוב בגלל יתרון הגודל של הקרן הכספית, מול החוסך הקטן, היא מקבלת על הפיקדונות ריבית גבוה יותר ולכן המשקיע בסופו של דבר הרוויח בה, בדרך כלל, יותר מאשר בפק"מ או מק"מ.

קרנות כספיות נולדו לפני כארבע שנים והתאימו אז כמו כפפה ליד לציבור המשקיעים. הקרנות האלו שוקו באגרסיביות על ידי הגופים המנהלים (מנהלי הקרנות נאמנות) וזכו להצלחה ענקית – גיוסים של עשרות מיליארדי שקלים תוך חודשים. הסיבה היתה פשוטה – קרנות כספיות הם אפיק עם סיכון מאוד נמוך ותשואה (סיכוי) שעולה על הפיקדונות הרגילים והמק"מ. הציבור היה אז (כמו היום) צמא לתשואות על רקע ריבית מאוד נמוכה על הפיקדונות השקליים, ובקרנות הכספיות הוא קיבל יותר, גם בגלל שהקרנות הכספיות לא גבו דמי ניהול. זה כאמור השתנה. יתרון נוסף שנשאר לקרנות הכספיות מול הפיקדונות בבנקים והמק"מים  הוא יתרון מס – הרווח בפיקדונות שקליים ממוסה בעת המכירה או הפדיון במס רווח הון בשיעור של 20% על הרווח הריאלי (והחל מ-2012 – 25%). הרווח הריאלי הוא הרווח מעבר למדד, ומאחר שהרווחים לא מגיעים למדד (לרוב) אין בכלל מס (ההפך יש הפסד שניתן לקזזו במקרים מסוימים מול רווחים אחרים). מנגד, בפיקדונות בבנקים ובמק"מ יש מס על הרווח הנומינלי בשיעור של 15%.