חדשות קרנות נאמנות    

דמי הניהול בקרנות המעורבות עולים! מגדל, הראל, מיטב דש מעלות דמי ניהול – למה? כי אפשר!

מאייר: אורקה

קרנות האג"ח המעורבות ממשפחת ה-90/10 (90% סולידי, 10% מניות) מעלות דמי ניהול. הראל מדווחת כי בקרן הנאמנות – הראל 1B) 5/95) (מספר קרן: 5115977) מעלה את דמי הניהול מ-0.38% ל-0.45%.  למה? פשוט, כי אפשר.

הקרן הזו מנהלת מעל 600 מיליון שקל, והתשואה שלה ב-12 החודשים האחרונים היא 1.1% – התשואה בשנה הקרובה צפויה להיות נמוכה יותר על רקע העליות שהיו בשנה האחרונה באגרות החוב ובהתאמה הירידה בתשואות האפקטיביות. כתבנו כאן כבר כמה פעמים על החוצפה של קרנות האג"ח שלא מתביישות להעלות דמי ניהול ובעצם לחסל את התשואה של המשקיעים שלהם. אז בהראל זה אולי "רק" 0.45%, אבל כשהציפיות הן לפחות מ-1%, מה כבר נשאר למשקיעים בקרן?

קרנות מעורבות כאלו זוכות בשנים האחרונות לגיוסי עתק בעיקר בגלל הסיכוי לתשואה. זה עובד כך – הקרן מחזיקה באגרות חוב בהיקף גדול, כלומר היא לכאורה סולידית בשיעור גבוה (90% לדוגמה), וביתר היא מחזיקה באפיקים מסוכנים יותר, לרבות מניות דרכן היא מנסה לייצר תשואה עודפת.  מדובר כאן על חוק פשוט – יותר סיכון יותר סיכוי. ועל המודל הזה שהוא אגב מודל ישן, הקרנות רוכבות בשנים האחרונות ומגייסות סכומי עתק. הקרנות המעורבות של אלטשולר שחם וילין לפידות מנהלות כ-5 מיליארד שקל (כל אחת)!

אבל, חשוב להזכיר כל פעם מחדש – אגרות החוב הן ממש לא נכס סולידי, במיוחד לא אגרות החוב הארוכות. העלייה בשנים האחרונות באגרות החוב הותירה תשואה אפקטיבית נמוכה מאוד ורגישה מאוד – העליות באג"ח כתוצאה מירידת הריבית מוצו עד תום, או כמעט עד תום, גם עם הריבית תרד, הריבית האפקטיבית באג"ח כבר לא תרד יותר מדי (אם בכלל). מנגד, העלאת הריבית, או משברון בשווקים (שלא לדבר על משבר) עשויים להטיס את התשואה האפקטיבית גבוה, והמשמעות כמובן היא ירידות חדות באג"ח, וככל שהוא ארוך יותר (עם מח"מ גדול יותר) כך הירידה תהיה כואבת יותר.

ועדיין, הקרנות האלו, וקרנות האג"ח בכלל, לא מתביישות לדרוש דמי ניהול גבוהים ואף להעלות אותן. בימים האחרונים, העלתה מגדל את דמי הניהול בקרן הנאמנות מגדל 25/75 פלוס (מספר קרן: 5101191). דמי הניהול היו 0.49% ונסקו ל-0.74%. למה? שוב, כי אפשר, רק שפה להבדיל מהראל זו עליה מאוד דרמטית. עם זאת, חשוב להדגיש כי בקרן הזו, יש מרכיב גבוה של מניות, ועל ניהול של האפיק המנייתי מנהלי הקרנות גובים דמי ניהול גבוהים יותר מאשר על ניהול של אגרות חוב.

קרן הנאמנות מגדל 25/75 היא אחת מהקרנות הגדולות ביותר בשוק, היא מנהלת כ-1.7 מיליארד שקל והתוספת בדמי הניהול כתוצאה מהעלאת דמי הניהול הן עוד 4 מיליון שקל להכנסות השנתיות.

וזה לא נגמר כאן. גם במיטב דש מעלים את דמי הניהול. בקרן הנאמנות מיטב (2B) אקטיבית 25/75 (מספר קרן: 5104211) יועלו דמי הניהול מ-0.69% ל-0.79%. גם הקרן הזו ענקית – כ-1.1 מיליארד שקל, וגם כאן אין באמת סיבה לעליית דמי הניהול, אם כי, גם כאן (בדומה לקרן של מגדל) המרכיב המנייתי מאוד משמעותי ועל ניהול של מניות בהגדרה יש דמי ניהול גבוהים יותר מאשר על אגרות חוב.

הקרנות המעורבות האלו הן תחת הקטגוריה של קרנות אג"ח שמנהלות כ-200 מיליארד שקל (מתוך תעשיית קרנות של 262 מיליארד שקל) . רוב הכסף בקרנות אג"ח, אגב, הוא  כסף מנוהל, להבדיל מכסף פאסיבי בקרנות המחקות.

 

הקרנות האלו גובות דמי ניהול בשיעורים משתנים, אבל הממוצע מאוד גבוה, במיוחד בהינתן התשואה הצפויה בשנה הקרובה (כמה עשיריות האחוז, אולי אחוז אחד במקרה הטוב). להלן ריכוז דמי הניהול הממוצעים בקטגוריות השונות –

קטגוריה אג"ח בארץ כללי (כ-30% מהיקף הקרנות). בקטגוריה הזו 281  קרנות נאמנות שגובות דמי ניהול של בין 0% (בקרנות המחקות) ל-2.76% – הממוצע הוא 0.92%

בקטגוריה אג"ח בארץ מדינה (היקף של כ-20% מסך היקף הקרנות) יש 169 קרנות נאמנות ודמי הניהול נעים – בין 0.2% ל-2.47%, כשהממוצע של כל הקבוצה הוא 0.75%.

בקטגוריה אג"ח בארץ חברות והמרה (כ-11% מהיקף הקרנות) יש 151 קרנות. כאן כבר נדרשת מומחיות גדולה יותר בניהול ההשקעות שכן כאן צריך לנתח לו רק את מצבה של כלכלת ישראל, מגמות בריבית בנק ישראל, מצב כלכלי בעולם ונתוני מאקרו, אלא צריך להיכנס לניתוחי חוב של חברות ספציפיות. זאת הסיבה שדמי הניהול בקטגוריה זו גבוהים יותר ביחס לקטגוריות אחרות, וזה מוצדק; ועדיין הממוצע כאן – 1.07% הוא אתגר גדול למנהלי הקרנות האלו

בקטגוריית אג"ח שקליות (10.7% מהיקף הקרנות) יש 149 קרנות, ודמי הניהול נעים בין 0.1% ל-1.57%; הממוצע – 0.68%. גם כאן, קשה לראות את מנהלי הקרנות מייצרים תשואה משמעותית למחזיקים בהינתן דמי הניהול האלו.