חדשות    

דמי הניהול הסמויים בפנסיה – 0.17%

אתם חושבים שאתם משלמים דמי ניהול בשיעור מסיים, אבל האמת היא אחרת לגמרי – קוראים לזה כפל דמי ניהול וזה מגיע מהוצאות נוספות שיש לגוף המנהל, לקופת הגמל, לקרן הפנסיה לביטוח החיים שלכם. זה עובד כך – הקרן פנסיה לדוגמה מנהלת חלק מהכסף דרך קרנות גידור, לקרן הגידור משלמים דמי ניהול – הנה כפל בדמי הניהול – גם דמי הניהול שאתם משלמים לקרן הפנסיה עצמה וגם דמי הניהול שאתם משלמים בעקיפין לקרן הגידור. זה לא רק קרנות גידור.

קרנות השקעה שונות, קרנות נדל"ן, ועוד. לפני כשנה אישרה ועדת הכספים של הכנסת את הגבלת גובה "דמי הניהול הכפולים בפנסיה", אבל זו לא באמת הגבלה –  הוועדה קבעה ה רף להוצאות הישירות שמורשים המוסדיים לנכות מחשבונות החוסכים, נוסף על דמי הניהול, ברמה של עד 0.25% מהנכסים לשנה. זה המון! היה צריך להגביל את הרף בשיעור נמוך משמעותית.  בעולם שבו הריביות כל כך נמוכות – 0.25% זה המון, זה הרבה יתר מהתשואה בפיקדונות שקליים! זה בערך התשואה הצפויה באפיקים הפנסיונים בהינתן הריבית הנמוכה.

הרף הזה גבוה בעשרות אחוזים מהרף המקורי שאותו ביקשה לקבוע דורית סלינגר, המפקחת על שוק ההון הביטוח והחיסכון במשרד האוצר. הרף הזה לא כולל הוצאות שנובעות מעסקאות מימון פרויקטים של תשתיות ועסקאות נדל"ן שאינן נספרות להגבלה. הוראה זו תקפה לארבע שנים, ולאחר מכן תיבחן מחדש.

התשלומים הנוספים אמנם מאפשרים לממן הוצאות לשירותי השקעות חיצוניים, בין היתר בכוונה לשפר את התשואה לעמית ולהוביל את המוסדיים להשקיע כספים גם באפיקים בחו"ל ואצל מנהלים חיצוניים מתמחים. אבל, השיעור שלהם גבוה!

בפועל, כך מפרסם "גלובס" שיעור כפל דמי הניהול בשנת 2014 הוא 0.17% וזה הרבה מאוד – זה מייקר את דמי הניהול בפועל, וזה מפחית את התשואה, אלא אם מדובר בקרנות וגופים שייצרו תשואה. הנה בדיקת גלובס המלאה  הכוללת את כל הגופים הגדולים, קרנות הפנסיה וביטוחי החיים, ופרוט דמי הניהול הכפולים בכל קרן ואצל כל גוף.