חיסכון פנסיוני    מדריכי השקעות    

דמי ניהול סמויים בקרנות ההשתלמות – היכנסו לבדוק אם גובים מכם (בלי שידעתם)

מעודכן ל-09/2022

 

דמי ניהול סמויים בקרנות ההשתלמות – היכנסו לבדוק אם גובים מכם (בלי שידעתם).

דמי ניהול סמויים – מה זה?

דמי הניהול בקופות הגמל ובקרנות ההשתלמות אמנם בירידה מסוימת בשנים האחרונות, אבל יש לכם הוצאות שקשורות לקופות ולקרנות שכנראה רובכם כמחזיקים בקופות וקרנות בכלל לא ידעתם עליהם. הכוונה לדמי ניהול חיצוניים – דמי ניהול סמויים.

קרן ההשתלמות או קופת הגמל מנוהלת על ידי גוף מוסדי – מיטב דש, פסגות,  אלטשולר שחם, ילין לפידות ועוד בתי השקעות וחברות ביטוח. הגופים האלו גובים על הניהול השוטף דמי ניהול – fair enough.

דמי הניהול האלו הם דבר ידוע ושקוף, ואתם המחזיקים בקופות ובקרנות אמורים לדעתם אותן ויש לכם בכל רגע נתון את הזכו לבדוק מול הקופה/ קרן מהם דמי הניהול. כאן תוכלו לקרוא מדריך מפורט על דמי הניהול, וכאן מדריך על קרנות השתלמות.

מעבר לדמי הניהול האלו, הגופים המוסדיים המנהלים את הכסף שלנו, יכולים להיעזר בגופים חיצוניים, לרבות קרנות גידור, ולספק להם דמי ניהול. איך זה קורה? קרן גידור שמתמחה באפיק מסויים – מניות יתר, ארביטראז', נדל"ן, השקעות אלטרנטיבות ועוד פונה אל הגופים המוסדיים ומעניינת אותם בהשקעה בקרן. מנהלי הקופה שאולי לא רוצים להתמחות בהשקעה ביתר, או השקעה מסוג ארביטראז', אבל מאמינים במנהלי הקרן גידור/ קרן ניהול ההשקעות ורואים את הרקורד בעבר, משקיעים בקרן הזו, ומשלמים לה דמי ניהול – דמי ניהול שאגב הם גם קבועים וגם חלק משיעור מההצלחה. עם זאת קיימת הגבלה כוללת על קופת הגמל או קרן ההשתלמות שסה"כ ההוצאות בגין דמי ניהול לאחרים לא יעלה על 0.25%.

השקעות חיצוניות= השקעות אלטרנטיבות

רוב ההשקעות החיצוניות האלו של הגופים המוסדיים הם בהשקעות בנדל"ן, קרנות גידור וקרנות השקעה פרטיות. קוראים לזה השקעות אלטרנטיבות, כאן תוכלו לקרוא על השקעות אלטרנטיבות

בשנים האחרונות שהריבית בשפל והיכולת לייצר תשואה הולכת ופוחתת, גופים מוסדיים רבים פונים להשקעות אלטרנטיביות דרך גופי השקעה אחרים, קרנות נדל"ן, קרנות השקעה וקרנות גידור. השאלה הגדולה – למה? הרי המשקיעים בקרנות ובקופות סומכים על המנהלים האלו, ומה הם בעצם אומרים לנו בכך שהם מעבירים חלק מהכספים לניהול חיצוני? הם לא יכולים לעשות זאת לבד? אז אולי דרושה מומחיות בהשקעות לא סחירות, אבל שינהלו זאת מהבית, ולגבי השקעות סחירות – לא צריכה להיות העברת כספים. הציבור משקיע דרך הקרן והקופה כי הוא סומך על המקצועיות שלהם, אם הם מעבירים הלאה לגופים אחרים שמנהלים השקעות סחירות זה בעצם גול עצמי – המנהלים לא מאמינים בעצמם, אז למה שהציבור יאמין בהם?

 

אנליסט וילין לפידות – מנהלות הכל בבית; כמו שצריך

אז מי הן הקרנות שההוצאות האלו נמוכות אצלן ואצל מי זה גבוה. הבדיקה שלנו (צוות אתר הון) הייתה בדמי הניהול בקרנות ההשתלמות הכלליות של הגופים. הקרנות האלו הן רוב תעשיות קרנות ההשתלמות. במקרים שלא נמצא המידע הזה בדקנו קרנות קרובות (באם אין קרנות כלליות, או את הממוצע כולו).

התשלום הגבוה ביותר בשנת 2018 עבור ניהול חיצוני בקרנות ההשתלמות, היה אצל מיטב דש והלמן אלדובי (ראו טבלה). מנגד,  מנגד, הגופים שהוציאו מעט מאוד על הוצאות ישירות הם – אנליסט וילין לפידות עם 0.01% על ניהול חיצוני ו-0.03%, 0.02% על הוצאות ישירות בכלל (כולל עמלות קנייה ומכירה).

הוצאות ישירות (כולל ניהול חיצוני) הוצאות  בגין ניהול חיצוני
ילין לפידות  0.02 0.01
אנליסט 0.03 0.01
אקסלנס 0.08 0.08
כלל 0.1 0.06
מגדל 0.11 0.06
הראל 0.13 0.12
מנורה 0.15 0.14
אלטשולר כללי 0.18 0.11
פסגות 0.18 0.16
הלמן אלדובי 0.2 0.14
מיטב דש 0.27 0.17

 

מדובר באמירה חזקה עם משמעות כספית – שני הגופים האלו (שרחוקים משמעותית מיתר הגופים) אומרים לנו במילים אחרות – "אנחנו לא צריכים מנהלי השקעות נוספים. בשביל זה אתם בחרתם בנו, ואנחנו נעשה את העבודה", ואגב הביצועים שלהם טובים (ראו כאן – דירוג קרנות כלליות ל-10 השנים האחרונות)

ולסיום – אז נכון, שהגופים החיצוניים מתמחים בהשקעות מסוימות, אבל אפשר לצפות שאם מדובר בניירות ערך, המומחיות הזו תהיה גם בגוף המוסדי עצמו. נכון גם שיש השקעות שאינן סחירות שמייצרות תשואה וחשוב להיות בהם, אבל גם כאן – אפשר לעשות זאת לבד, אם כי, במקרים רבים זה קשה ואולי אפילו עולה יותר. בכל מקרה, חשוב שתדעו כמה דמי הניהול האמיתיים שלכם – לא רק הרגילים אלא גם הסמויים, וחשוב שתדעו בקרן ההשתלמות ובקופת הגמל שלכם, מי הם הגופים החיצוניים שמנהלים את הכסף, והאם באמת יש להם ערך מוסף. ככלל, ממש לא בטוח שהישענות על ניהול חיצוני תורמת באופן כללי לתשואת הקרן והקופה.

דירוגים

דירוג קרנות השתלמות אג"חיות – 10 שנים

דירוג קרנות השתלמות מנייתיות – 10 שנים

דירוג קרנות השתלמות מנייתיות – 3 שנים

דירוג קרנות השתלמות אגחיות – 3 שנים

 

מחשבוני דמי ניהול:

מחשבון השפעת דמי ניהול בקרנות השתלמות

מחשבון השפעת דמי ניהול בקרנות פנסיה

מחשבון השפעת דמי ניהול בקרנות נאמנות

מחשבון השפעת דמי ניהול בביטוח מנהלים