חדשות    

האבלוציה של הקניות – האם הקניונים ישרדו את השינויים בהרגלי הצריכה?

בשנות ה-80 החלו לצוץ ברחבי הארץ הקניונים. מקדשי הקניות הגדולים החליפו, בזמן קצר יחסית, את מקומו של "הרחוב הראשי" שהיה מרכז סביבו את הפעילות המסחרית במרכזים העירוניים, ואלו התרוקנו לאט לאט, מותירים מרכזי ערים שוממים ומנומנמים.

מי שגר באותן שנים בראשון-לציון ("ראשון" בפי המקומיים), ראה את הקניונים צצים כמו פטריות אחרי הגשם באזור התעשייה החדש של העיר ומרוקנים את רחוב רוטשילד הראשי מקונים. לא כל הקניונים שקמו אז שרדו עד היום, אבל מי ששרד, כמו "קניון הזהב" למשל, הפכו מפלצות של קניות עם מאות חנויות בתוכם.

הקניונים הציעו חוויית קניה חדשה. מיזוג בקיץ, קורת גג בחורף, ריכוז של חנויות מכל התחומים ובצידם גם אפשרויות בילוי נוספות כמו בתי קפה, בתי קולנוע ופינות משחקים לילדים.

ומה שעשו הקניונים למרכזי הערים, עושה עכשיו המסחר המקוון לקניונים.

מבצעי המכירות האחרונים באמזון היו מפגן עוצמה של ענף הרכישות המקוונות בישראל. הקונים הישראלים עטו על האתר, שהציע משלוח חינם של מוצרים לישראל במחירים אמריקאים, וקנו מאות אלפי מוצרים בתוך ימים בודדים. לפני מספר חודשים ערכה אי-ביי סקר על הרגלי הקנייה של הישראלים ברשת האינטרנט. בסקר נמצא כי מעל ל-90% מהצרכנים הישראלים עורכים קניות באינטרנט. כ-25% מהם נוהגים לקנות באינטרנט לפחות פעם בשבוע כאשר הקטגוריות השכיחות הן אופנה, ביגוד והנעלה, חופשות בחול וכן מוצרי חשמל קטנים ואביזרים.

אז האם הקניונים הולכים להיעלם מהנוף שלנו בעתיד הקרוב? לא נראה ככה, אבל אין ספק שהם יאלצו לעשות התאמות להרגלי הקנייה החדשים של הצרכנים. לקניונים שימשיכו ויתעקשו להתחרות עם המסר המקוון, ולא ידאגו לגיוון מקורות ההכנסה של הקניון, יהיה קשה מאד לשרוד.

רוב החנויות היום בקניונים הן חנויות הנעלה, הלבשה, תכשיטים ואופטיקה. את עיקר השינוי הצרכני לכיוון הקניות באינטרנט עושה הקהל הצעיר,אבל לא רק. על מנת לשרוד את האבולוציה של הרגלי הקניות האנושיים יאלצו הקניונים לבצע התאמות ולשנות את אופי פעילותם.

ישנם שירותים שאינם ניתנים לרכישה מקוונת, ובהם יצטרכו הקניונים להתמקד. כבר היום ניתן לראות מכוני יופי וטיפולים למיניהם המופיעים בקניונים, חלקו של ענף המזון ובתי הקפה יגדל. על מנת לשרוד, יאלצו הקניונים לאתר שירותים נוספים המחייבים נוכחות פיזית בקניון ולקדם אותם.

אבל יותר משירותים ומוצרים מיוחדים, הקניון מציע לצרכנים חווית קניה שאינה ניתנת לשחזור בקניות מקוונות. הקניונים חייבים לעשות מאמץ ולשמר את הצורך של הצרכנים בחוויה המיוחדת לקניון.

אז איזה שינויים יצטרכו לעשות הקניונים?

על מנת להשאר רלוונטים, הקניונים יצטרכו לעשות, ומהר, התאמות באופיים. שינויים אלו, יעלו למפעילי הקניונים לא מעט כסף אבל מי שלא ירצה, או לא יוכל להשקיע את הכסף הזה, מקטין מאד את סיכויין לשרוד בעולם הסחר החדש שמתעצב מול עינינו במהירות.

הקניונים חייבים לבדל את עצמם מעולם המסחר המקוון. מי שמגיע לקניון לא מגיע רק לקנות. הוא מגיע לבלות ולהעביר את הזמן. הקניונים חייבים להשקיע ולחפש תחומים וצרכים שאותם לא ניתן לספק בקניה מקוונת. הגדלת אזורי הבילוי בקניונים מתבקשת. יותר מקומות לשחק עם הילדים, יותר בתי קולנוע, אולמי מופעים ואטרקציות נוספות לילדים ולמבוגרים. האוכל המהיר הוא עוגן חשוב בקניונים אבל ניתן לראות יותר ויותר מסעדות "רציניות" שנכנסות לקניונים.

הקניונים צריכים לגרום לצרכנים לרצות לבוא לשהות בקניון כדי להעביר את הזמן. ההשקעה בפן הזה צריכה לכלול השקעה בחזות הקניון, מתן אופי מיוחד לקניון ומיתוג שלו כמקום בילוי.

השינויים בעולם הצרכנות ובכלל מהירים מאד היום וטרנדים עולים ויורדים. הקניונים צריכים להיות גמישים וזריזים ולדעת להתאים את עצמם לטרנדים כאלה. בקניונים בחו"ל ניתן כבר לראות סוכנויות של רכבים שנכנסו לקניונים ומציגות בהם רכבי קונספט שיוצרים עניין בקרב המבקרים.

סביר להניח שלא כל הקניונים יצליחו לבצע את המעבר ולזרום עם השינוי האבולוציוני. מדובר בהשקעה תזרימית לא קטנה אבל לא רק. מדובר בשינוי מחשבתי עמוק ובתפיסה שיווקית שונה אשר תאלץ את החברות המפעילות את הקניונים לחשיבה יצירתית ולא מקובעת.