חדשות    

האוצר – רוכשי הדירות יושבים על הגדר; משקיעים מוכרים דירות; שוק הדירות מתמתן- האמנם?

הכלכלן הראשי במשרד האוצר מדווח על ירידה של 50% בהיקף רכישת דירות חדשות באזורים מסוימים. לטענת האוצר הנתון מבטא את המשך החולשה בשוק הדירות, במקביל להתמתנות במחירי הדירות.  על פי דוח הכלכלן הראשי – תוכנית מחיר למשתכן ממשיכה להשפיע על מכירת דירות חדשות ברחבי הארץ. מהדוח שמתייחס לחדש ינואר עולה כי היקף מכירת הדירות החדשות ירד בשיעור ניכר באזורים מסוימים, והמסקנה היא שמעבר לרוכשי דירה ראשונה שממתינים לירידת מחירים או להשתתפות וזכייה בתוכנית מחיר למשתכן, גם משפרי דיור יושבים על הגדר.

זאת ועוד – המשקיעים בהמשך לחודשים האחרונים התרחקו (בחלקם) משוק הדירות, מה שמביא לשיעור משקיעים נמוך מסך כל רכישת הדירות. מנגד, מכירות של דירות משקיעים ממשיכות להתגבר, כך שהיצע הדירות עולה. הבעיה שעשויה להיות היא פחות דירות להשכרה ועלייה במחירי השכירות, אבל בינתיים נראה שהאוצר מתמקד בניסיונות להגדיל את היצע הדירות, להקטין את הביקושים ולגרום לירידה במחירי הדירות, ופחות מתמקד בשוק השכירות.

מנתוני האוצר עולה כי בחודש ינואר 2017 נמכרו 9,700 דירות, ירידה של 5% בהשוואה לחודש הקודם, וגידול  של כ-3% בהשוואה לינואר 2016. למעשה, אחרי חודשים בהם מגמת השוק הדירות היא בכיוון ירידה, ההשוואה לחודש ינואר בשנת 2016 אולי מעידה דווקא על התמתנות בקצב ירידת הביקושים ורכישת הדירות. אלה הם הנתונים לדירות חדשות ודירות יד שנייה, אך בדירות חדשות המגמה של התמתנות בעסקאות ברורה.

מכירת דירות חדשות הסתכמה ב-2,200 דירות –  ירידה של 18% בהשוואה לחודש הקודם, וירידה חדה של 24% בהשוואה לחודש המקביל בשנה שעברה. הירידה במכירת דירות חדשות, בולטת באזורים בהם יש פרויקטים של מחיר למשתכן. התוכנית הזו כמובן משפיעה על רוכשי דירות חדשות שממתינים לזכייה בפרויקט, וגם על משפרי דיור. משפרי הדיור מחכים שהתוכנית גם תכליל אותם, כשמעבר לכך – יש פחות פרויקטים של דירות חדשות, פרויקטים של מחיר למשתכן קיבלו עדיפות, ויתר הפרויקטים הם בהיקף קטן יותר. הדבר יצר התמתנות בקצב העסקאות בשוק כולו – פחות משפרי דיור רוכשים דירות ומוכרים את דירתם הקודמת, פחות עסקאות באופן כללי בשוק הדירות.

 שיעור המשקיעים מסך העסקאות – 17%

בחודש ינואר שיעור המשקיעים מכלל רוכשי הדירות עמד על –  17%. סך הדירות שרכשו משקיעים בינואר עמד על 1600 דירות, ירידה של 2% בהשוואה לחודש הקודם וירידה חדה של 18% בהשוואה לינואר אשתקד. הירידה מיוחסת גם למס על דירה שלישית שבעצם הרחיק משקיעים משוק הדירות, ולמעשה גרם למשקיעים רבים להעביר ולמכור דירות עוד לפני כניסת החוק לתוקף. ואכן, הנתונים מעידים כי מכירות המשקיעים בחודש ינואר רשמו גידול של 25% בהשוואה לדצמבר והגיעו לרמה של 3000 דירות. בניגוד לעבר אז חלק משמעותי מדירות שמכרו המשקיעים נרכשו על ידי משקיעים אחרים, המצב כעת הוא שרק חלק קטן (כרבע מהרוכשים)  הם משקיעים.