שוק ההון    

האחים נאוי – הרווח גדל; ההפרשות לחובות מסופקים עדיין נמוכות; האם ההפרשות הגדולות בדרך?

האחים נאווי זה סוג של בנק. החברה עוסקת בתחום המסחר בממסרים דחויים ובממסרים דחויים עצמיים (עסקאות "סולו" בממסרים של הלקוח עצמו, שאינן מגובות בשיקים של צדדים שלישיים כבטחון למקור ההחזר) , ובמילי פשוטות היא מספקת אשראי לחברות ועסקים בתמורה לממסרים (לרבות ממסרים/ שקים אישיים). היקף האשראי שנתנה החברה נכון לסוף הרבעון הראשון של 2016 מסתכם ב-1.244 מיליארד שקל.

היקף תיק האשראי של נאוי גדל בכמעט 200 מיליון לעומת היקף האשראי לפני שנה (מרץ 2015). הגידול נובע בעיקרו ממסרים אישיים שעל פניו הם מסוכנים יותר ממסריים אחרים, ונמחיש – אם חברה מסוימת מקבל צ'ק מלקוח לתשלום בעוד 120 יום והיא צריכה מזומן, היא פונה לנאווי (וחברות דומות בתחום – כמו פנינסולה שגם היא נסחרת בבורסה) ומבקשת לקבל כסף בתמורה לשיק. הגוף המממן בודק את איכות הלקוח, בוחן את יכולת ההחזר ויכולת הפירעון של השיק / ממסר ועל פי רמת הביטחון והזמן שנותר עד לפירעון השיק קובע את הסכום שהוא מוכן לתת – נניח שמדובר על חבות של 1 מיליון שקל, אז אותו גוף מממן יסכים לקבל את השיק כביטחון ובתמורה הוא ייתן מימון של 950 אלף שקל. למה הסכום הזה? זה סכום שיבטא את הזמן ואת הסיכון (וזה סכום להמחשה כמובן). ככל שהסיכון נמוך יותר כך הסכום שיקבל הלווה יהי גדול יותר ויבטא ריבית נמוכה יותר.

אבל, בממסרים אישיים, אין בעצם את הצד השלילי (הלקוח של הלווה), אלא הלווה עצמו מול הגוף המממן, ועל פניו הסיכון גבוה יות ר(אם כי זה תלוי כמובן בכל לקוח ולקוח). בנאווי מספרים – "חלק מגידול בתיק הלקוחות של החברה ברבעון הראשון של שנת 2016 למול התקופה המקבילה בשנת 2015,נובע מגידול בעסקאות ניכיון ממסרים עצמיים (עסקאות סולו) של לקוחות חדשים, כאשר רוב עסקאות הסולו נעשות למול תאגידים. רוב עסקאות הסולו מגובות בערבויות אישיות של בעלי החברות הצורכות את האשראי. כתוצאה מהגידול בעסקאות הסולו, גדל תיק האשראי ואיכותו עולה, כאשר מדיניות החברה הינה להמשיך ולהגדיל את התיק בעסקאות אלה. חלקן של עסקאות מסוג של ממסרים עצמיים נכון ליום 31 מרץ 2016 עומד על 63% מסך יתרת התיק. חלקן של עסקאות אלה ליום 31 בדצמבר 2015 עמד על 63% וליום 31 במרץ 2015 על 55% מסך התיק".

כלומר החברה נשענת על יותר ממסרים עצמיים, וזה על פניו עלול לבטא רמת סיכון גבוה יותר. ועדיין – יתרת ההפרשה לחובות מסופקים נמוכה. החברה מדווחת על הפרשה של 0.34% (בגילום שנתי) מסך יתרת הלקוחות. אגב, גם הבנקים הפרישו מעט ברבעון הראשון של 2016 וזה למרות שהמשק נמצא בסוג של קיפאון, וברקע עסקים רבים מתדרדרים ונסגרים.

רווח של 16 מיליון שקל ברבעון

הרווח של נאווי ברבעון הראשון הסתכם ב-16.1 מיליון שקל על הכנסות מימון של 28.6 מיליון שקל – מרווח נאה ביותר. ברבעון המקביל אשתקד הרוויחה החברה 14.2 מיליון שקל על הכנסות מימון של 26.1 מיליון שקל; בשנת 2015 כולה הסתכם הרווח ב-59 מיליון שקל על הנסות של 100.7 מיליון שקל.

מניית נאווי עולה בעקבות הדוח ושוויה מסתכם ביום הפרסום ב-570 מיליון שקל, המבטא מכפיל רווח של כ-10 (מכפיל הרווח הוא שווי שוק חלקי הרווח ב-12 החודשים האחרונים).

בהמשך לתוצאות הרבעון הראשון, האחים נאוי מפרסמת מצגת למשקיעים