חדשות    

האם הבנקים המרכזיים מרימים ידיים? ניצחון לספקולנטים בצ'כיה; ומה יקרה בישראל?

האם הבנקים המרכזיים מרימים ידיים? ניצחון לספקולנטים בצ'כיה; ומה יקרה בישראל?

 

זה ממש לא עניין שבשגרה, אבל זה עלול להיות התחלה שמבשרת רעות לשוקי המט"ח בעולם, שנשלטים על ידי תזוזות כספים בסכומים של מיליארדים. שוק הפורקס העולמי מרכז מסחר של 3 טריליון דולר ביום (3,000 מיליארד דולר), זה יותר מכל הבורסות גם יחד, וזה רק מבטא את עוצמתן של זירות המסחר בפורקס שמהוות את רוב המסחר במט"ח – להרחבה – מסחר בפורקס, לזירות המסחר בפורקס.

הבנק המרכזי בצ'כיה נכנע במלחמת המטבעות מול ספקולנטים וסוחרים. הבנק המרכזי הודיע יפסיק לרכוש מט"ח כדי לווסת את שערי החליפין של הקורונה מול האירו והדולר. שימו לב – זה מה שהנגידה שלנו – ד"ר קרנית פלוג עושה כבר שנה וחצי (בהמשך לקודמה בתפקיד – פרופ' סטנלי פישר) וללא תוצאות. זה הרי לא אפשרי באמת לתעתע בספקולנטים. אפשר לעשות זאת יום, יומיים, שבוע, כמה פעמים בחודש, אבל מול זרמי הכספים האדיירם שנכנסים לארץ ומומרים לשקלים, אין באמת מה לעשות, זה גדול עליהם, והם לא מבינים שם בבנק ישראל שהרכישות שלהם זה ירייה באפלה. בינתיים הצטברו בבנק ישראל מעל 110 מיליארד דולר ואנחנו הציבור מופסד סדר גודל של 7-8 מיליארד דולר בגלל ההרפתקה הזו.

ובחזר לצ'כיה. צ'כיה דומה מבחינות רבות לישראל – המטבע המקומי מתחזק ביחס לדולר ולאירו וכתוצאה מכך הבנק המרכזי בצ'כיה (וגם כאמור אצלנו) רוכש מט"ח כדי להחליש אותו, הפעילות הזו היא לעג לרש. בינתיים הסוחרים עושים סיבובים על בנק ישראל ועל הכסף שלנו.

הבנק המרכזי של צ'כיה, מעין הותקף על ידי סוחרים שמכרו מעל  65 מיליארד דולר בגלל שהמטבע המקומי – קורונה, חזק, וגם כתוצאה מדיניות תקרת שער חליפין שגבולה התחתון נקבע בשער של 27 קורונות לאירו.  הבנק נאלץ להתמודד עם המצב  ולרכוש  עשרות מיעליארדים של דולרים, אבל  – עד כאן!

אצלנו עודף היצע הדולרים נובע גם מהשקעות של סוחרים וספקולנטים שמזרימים לכאן כספים ומוכרים דולרים וקונים שקלים , וכך משקיעים בשקל ומקבלים ריבית גבוה יותר מאשר הריבית בארה"ב, וגם כתוצאה מממאזן סחר החוץ המקומי מול העולם. בבנק ישראל חוששים בעיקר מפגיעה ביצואנים בגלל שער הדולר הנמוך (היבואנים דווקא מרוויחים), אך כאמור הפעולות שלהם לא עוזרות – הדולר שנסחר בכ-3.6-3.7 שקלים בחודש האחרון נמצא במגמת ירידה בשנים האחרונות.