שוק ההון    

האם חלל תימכר לסינים? השוק סקפטי

חלל תקשורת תימכר לחברה הסינית צ'יווי (Xinwei Beijing) תמורת 285 מיליון דולר, אבל בשוק סקפטיים – סכום העסקה משקף מחיר של 13.8 דולר למניה, כ-52 שקל, בעוד שמניית חלל בבורסה נסחרת בכ-43 שקל למניה- פער של קרוב ל-20% – ולמה קיים הפער הזה? כנראה שבשוק פשוט סבורים שהרגולטורים לא יאשרו את העסקה.

העסקה כפופה לאישור של רגולטורים רבים – גם בארץ וגם בעולם, וזה לא טריוויאלי כלל לתת לגוף סיני את השליטה על מערכות הלוויינים של החברה שיכולות יחסית בקלות להפוך ליכולות צבאיות (ולא רק אזרחיות).

על רקע זה, ובהינתן שהיו כבר כמה עסקאות מול הסינים שהתפוצצו בגלל שהרגולטורים לא אישרו את העסקאות, השוק כאמור סבור שיש סיכוי טוב שהעסקה לא תצא לפועל.

דוד פולק, מנכ"ל חלל, אמר עם ההודעה על השלמת העסקה – "השוק העולמי של לווייני התקשורת עובר תהליכי קונסולידציה, המאפשרים את שיפור כושר התחרות לחברות המתמזגות. בהמשך למגעים שהתקיימו עם גורמים שונים, הבשיל משא ומתן עם קבוצת Xinwei Beijing לחתימה על עסקה המשקפת פרמיה משמעותית על מחיר השוק. Xinwei Beijing הינה שותפה אסטרטגית אשר בקיאה בתחום הטלקומוניקציה ולה תכניות התרחבות בתחום לווייני התקשורת. מיזוג החברה יספק לה חוסן כלכלי ויאפשר את המשך פיתוחה וצמיחתה. תנאי הרישיון של חלל, שעל פיהם מתבצעת העסקה, קובעים בין היתר כי הפעלת הלוויינים תתבצע מישראל וכי החברה תישאר ישראלית ללא קשר לזהות בעלי המניות של החברה".

אלוף במיל', עמי שפרן, נציג קבוצת Xinwei Beijing אמר – "ההישגים והיכולות המרשימים של חלל תקשורת מוכרים היטב בתעשייה. המיזוג תומך בצורה אופטימאלית בצעדיה של קבוצת Xinwei Beijing להרחבת פעילותה בשוק התקשורת הגלובלי. במקביל, העסקה תספק לחלל יציבות פיננסית ותוביל להאצת צמיחתה".

בעלת השליטה בחלל היא יורוקום שצפויה להיפגש, באם העסקה תשולם עם 700 מיליון שקלים, וגם חברת מר הנסחרת בבורסה והמחזיקה ב-3% מחברת חלל מדווחת כי היא צפויה לרשום  רווח בסך של 28 מיליון שקל (לפני מס), אם וככול שתושלם עסקת המכירה.