חדשות    

האם עדיף לקנות כחול לבן?

נניח שיש לכם אפשרות לבחור בין שני מוצרים – האחד מיוצר בישראל – מוצר כחול לבן והשני מיוצר בחו"ל. אם הם באותו מחיר, אתם אמורים להיות אדישים אבל כנראה שהסנטימנט לשוק המקומי ולטובת התעשייה והכלכלה המקומית, יגרמו לכם לבחור במוצר הישראלי. אבל אם המוצר הישראלי יקר יותר – מה תעשו אז?

ובכן, הכל זה כסף. כלכלית אתם אמורים לבחור במוצר בחו"ל. אין סיבה שלא תפעלו כך – אתם לא פראיירים, ואתם לא אמורים לסבסד את התעשייה הישראלית. אם המדינה חושבת שהיא צריכה להשאיר כאן תעשייה מסוימת שקשה לה להתחרות במחירים המיובאים, שתתמוך בה. אבל, זה לא אמור להיות קשור לצרכן המקומי. הוא צריך לבחור במוצר הזול ביותר (בהינתן שמבחינה איכותית הם זהים). זה עלול לגרום להבנה והפנמה שיש כאן תעשיות לא כלכליות שחיות בגלל סבסוד – אזרחי או ממשלתי. אבל אם אין לחברות האלו הצדקה כלכלית במקודם או במאוחר הן יפלו.

והנה שר האוצר וצוות שרים נוספים, ובכירי האוצר, החליטו לנסות ולת עדיפות לכלכלה המקומית.   בדיון שהתקיים בלשכת שר האוצר הוחלט על הקמת צוות ממשלתי בראשות החשב הכללי ובהשתתפות אגף התקציבים ומשרד הכלכלה והתעשייה לבחינת העדפת רכש כחול לבן

הצוות יגיש מסקנותיו לשר האוצר ושר הכלכלה והתעשייה עד ל-15.10.18

בדיון השתתפו שר האוצר משה כחלון, שר הכלכלה והתעשייה אלי כהן, סגן שר האוצר איציק כהן, מנכ"ל משרד האוצר שי באב"ד, החשב הכללי רוני חזקיהו, הממונה על התקציבים שאול מרידור, נשיא התאחדות התעשיינים שרגא ברוש ומנכ"ל התאחדות התעשיינים רובי גינל. הצוות ייפגש עם גורמים רלבנטיים, וביניהם התאחדות התעשיינים וההסתדרות.

באשר לקביעת כללי מקור הקובעים מהו מוצר ישראלי להעדפת תוצרת הארץ, השר הנחה את החשכ"ל להשלים את העבודה עד לסוף ספטמבר.

בנוסף, נדונה בישיבה המחלוקת אודות רכש הגומלין והעדפת תוצרת הארץ בחברות האוטובוסים. במקרה זה מסתמן כי ההחלטה תהיה שמירה על מנגנון העדפת תוצרת הארץ, כך שמחיר רכש אוטובוס המורכב בישראל לא יהיה יקר ביותר מ-15% לעומת אוטובוסים מיובאים על ידי ספק זר. השר הנחה את גורמי המקצוע לבחון סוגיה זו, בכפוף להיבטים המשפטיים.